کد خبر: اهمیت-بررسی-چشم-کودکان-قبل-از-سنین-مدرس
۴ دی ۱۳۹۵، ۱۲:۳۰

خبرگزاری سلامت: بررسی سلامت چشم ها قبل از سنین مهدکودک و دبستان بسیار مهم است که اگر فرد در این سنین به عیب انکساری مبتلا باشد، اما تشخیص داده نشود چه بسی منجر به تنبلی چشم خواهد شد.

دکتر حمیدرضا جهادی، فوق تخصص قرنیه می گوید: خوشبختانه چندین سال است که توسط اداره بهزیستی مردم در مقاطع خاصی فراخوان می شوند و در چنین طرح هایی به صورت رایگان شرکت می کنند تا معاینات چشمی کودکان انجام می شود. در این صورت موارد مبتلا به عیب انکساری به موقع تشخیص داده و برای آنها عینک تجویز می شود.

بعضی افراد قادر به دیدن اجسام دور نیستند؛ این افراد فقط می توانند نزدیک را ببینند، به این افراد نزدیک بین گفته می شود. گروهی دور را کمی واضح تر ولی نزدیک را نمی بینند و به این گروه در اصطلاح دور بین گفته می شود و گروه دیگری که هم دور و هم نزدیک را آن طور که می بایست واضح ببینند، نمی بینند. این گروه ممکن است آستیگماتیسم نوع نزدیک بین و یا دوربین داشته باشند.

وی ادامه می دهد: گروه دیگری یک نیمه از قرنیه آنها فرم دوربین ونیمه دیگر قرنیه آنها فرم نزدیک بین دارد به این گروه آستیگماتیسم مرکب گفته می شود. این خلاصه ای از عیب قرنیه است که اصطلاحا عیب انکسار یا شکست نور بر روی سطح شبکیه نامیده می شود و به طورکلی مجموع این گفته ها اختلال عیب انکسار نور در چشم نامیده می شوند. نوع دوربین و آستیگماتیسم امکان دارد از سنین مدرسه شروع شود.

این چشم پزشک چنین عنوان می کند که معمولا اکثر این نوع بیماری ها تا پایان دهه دوم عمر در حال پیشروی است؛ به این معنا که شماره چشم افراد ضعیف تر می شود و عینک آنها باید تغییر یابد. حال آن که بسته به سن افراد این شتاب و سرعت متفاوت است و در دهه اول بیشتر می باشد و بعد از 15 سالگی سرعت آن کاهش می یابد. بنابراین با توجه به سن افراد توصیه می شود که فاصله معاینات چقدر باشد.افرادی که در سنین مدرسه قرار دارند و شماره چشم آنها به سرعت در حال تغییر است، باید سالانه 2 بار تحت معاینه قرار بگیرند. البته افراد دچار تنبلی چشم بیشتر به معاینات دوره ای نیازمند هستند و بعد از پایان دهه اول و سنین مدرسه این سرعت کاهش می یابد و شاید سالانه یک بار معاینه و تعویض عینک نیز کافی باشد.

 

وی می گوید: اکثر افرادی که تحت اعمال جراحی عیوب انکساری قرار می گیرند به استفاده از عینک نیاز پیدا نمی کنند البته در درصد کمی به دلیل شرایط چشمی امکان دارد عیب انکساری توسط عمل جراحی به صورت کامل اصلاح نشود و مقادیر کمی از عیوب انکساری باقی بماند که در برخی مواقع نیاز به عینک کمکی وجود دارد. باقی مانده عیوب انکساری بعد از عمل جراحی در غالب موارد ثابت است و توصیه می شود که پس از طی کردن زمان و معاینات اولیه باید معاینات سالانه یک بار و بعدها هر چند سال یکبار انجام شود.

دکتر جهادی تأکید می کند که بسیاری از افراد امکان دارد در مراحل غربالگری شناسایی و برای آنها عینک تجویز شود زیرا امکان دارد بسیاری از آنها در سال های اولیه که دید کاهش می یابد و به دلیل این که کاهش دید به تدریج رخ می دهد متوجه این موضوع نشوند. بنابراین بهترین کار برای این که چه افرادی نیازمند استفاده از عینک هستند نیز غربالگری قبل از سنین مهدکودک، شروع مدرسه و در سال های دبستان است که برای تمامی دانش آموزان باید به وسیله مراقبین بهداشتی مدارس تست ساده اندازه گیری حدت بینایی انجام گیرد تا موارد مشکوک به چشم پزشکان معرفی شوند. به طور کلی نباید منتظر ماند تا بیمار به مرحله ای برسد که سال ها بخواهد کم بینایی را تحمل کند و چه بسی تأثیر سوء بر تحصیلش و سایر مسائل داشته باشد و بعد به پزشک مراجعه کند.

 

کد خبرنگار: 410100

 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha