کد خبر: برای-احیای-زاینده‌رود-به-محیط-زیست-دس
۱۵ آذر ۱۴۰۰، ۱۲:۵۵
برای احیای زاینده‌رود به محیط زیست دست درازی نشود

نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما، در خصوص مشکل کم آبی در کشور از جمله در استان چهارمحال و بختیاری توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی شبکه پنج سیما، احمد راستینه در برنامه «سلام تهران» با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ روستا در استان چهارمحال و بختیاری توسط تانکرها آبرسانی می‌شوند و حدود ۱۳ شهر در این استان با چالش جدی آب مواجه هستند، اظهار داشت: در روستاها لوله‌کشی انجام شده است، اما دارای شبکه آبرسانی نیستند. از آنجایی که آب شهرها از آب‌های زیرزمینی و چاه تهیه می‌شود، آب شرب با کیفیت به دست مردم نمی‌رسد و با قطعی ۵ ساعته آب در روز و قطعی‌های شدید در فصل تابستان مواجه هستند.

این نماینده مجلس، چهارمحال و بختیاری را استان آب، آئینه و آفتاب دانست که ۱۱ درصد منابع آب کشور را در خود دارد، اما گرفتار کم‌آبی شده است. خشکسالی‌های طولانی در ۱۵ سال اخیر، کم‌شدن آب چشمه‌ها، تبدیل شدن رودخانه‌های دائمی به فصلی و کاهش نزولات جوی از مهمترین دلایل بحران کم آبی است.

راستینه با بیان اینکه در پربارش‌ترین ارتفاعات شمال غرب کشور که سرچشمه زاینده‌رود و کارون است، باید میانگین بارش سالانه ۱۳۰۰ میلی‌متر باشد، در حالی که تا الان که در نهمین ماه سال هستیم فقط ۷۶ میلی‌متر بارش ثبت شده است.

وی با اشاره به خشک شدن چشمه‌ها، تصریح کرد: چشمه‌های دائمی حاصل سالیان سال یخچال‌های دائمی است که بر ارتفاعات زردکوه نشسته بود، اما هم اکنون ذخایر آبی و یخچالی از بین رفته و دبی چشمه‌ها کاهش یافته است‌. از سوی دیگر، در طول سالیان گذشته تا توانستیم از منابع آب برداشت کردیم بدون اینکه حقابه محیط زیست و آب‌خوان‌ها را بپردازیم. وقتی آب‌خوان تخلیه می‌شود در میزان آب‌های زیرزمینی دچار بحران می‌شویم.‌ به گونه‌‌ای که الان آب به شدت نشست کرده و ۱۳ دشت ممنوعه به ممنوعه‌ بحرانی تبدیل شده است و حق برداشت آب از چاه‌های آن وجود ندارد.

نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در خانه ملت در خصوص دخالت عوامل انسانی در ایجاد این بحران نیز گفت: از سرچشمه‌های کارون و چهارمحال و بختیاری، ۳ تونل انتقال آب احداث شده است که ۲ تونل به صورت کامل استفاده می‌شوند و تونل سوم هم در شرف برداشت است. در این سال‌ها پیک جمعیت در جاهایی ساماندهی شده است که ظرفیت لازم را نداشت. صنایع آب‌بر در نقاطی قرار گرفته‌اند که مشکل آب دارد. از استقرار ذوب‌آهن در اصفهان از قبل از انقلاب تاکنون، احداث صنایع آب‌بر شروع شد و بعد از انقلاب هم شدت گرفت. طبق استاندارد و قوانین بین‌المللی انتقال آب فقط برای تأمین آب شرب انجام می‌شود، اما در ایران آب را برای صنایع آب‌بر و کشاورزی منتقل می‌کنند.

راستینه با بیان اینکه در فلات مرکزی که تبخیر آب بالاست، نباید کشاورزی انجام شود، اظهار داشت: در شرایطی که مردم چندین استان با معضل تأمین آب شرب مواجه هستند، ۱۴۰۰ کیلومتر تونل برای انتقال آب به بخش کشاورزی و صنعت احداث می‌شود. ما با دستان خود طبیعتی که تعادل داشته است و لایه‌های زمین که بستر آب‌های خروشان بوده‌اند را بهم زده‌ایم.

وی با اشاره به اعتراض‌های مردمی در خصوص سیاست‌هایی که در گذشته اتفاق افتاده و تحت تأثیر آنها، امروزه بخشی از نیازهای‌ جامعه با مشکل مواجه شده است، گفت: تعدادی از بارگذاری‌ها خارج از ظرفیت بود که نباید انجام می‌شد‌.

نماینده مجلس شورای اسلامی، مشکل چهارمحال و بختیاری را ۲ مسئله مهم برشمرد و عنوان کرد: مردم این استان می‌گویند ما چشمه‌های جوشان آبیم اما تشنه‌ایم، تنها ثروت ما آب و خاک یا همان کشاورزی و دامپروی است. اما در حال حاضر اگر به مردم چهارمحال و بختیاری مجوز احداث دامپروری بدهیم، به آنها می‌گوییم که اجازه تخصیص یک لیتر آب هم ندارید.

وی افزود با اشاره به تصویب 31 طرح کشاورزی با تخصیص آب در کنار زاینده‌رود از سال ۱۳۸۸ به بعد، تصریح کرد: مردم سرمایه‌های خود را آوردند و بابت توسعه باغات مجوز گرفتند، اما به دلیل عدم عدالت در توزیع آب این طرح‌ها متوقف شده است.

راستینه در پاسخ به اینکه مجلس برای رسیدگی به این مسئله چه می‌کند؟، گفت: طرحی ارائه می‌دهیم که طبق آن، یکبار برای همیشه از دست‌اندازی به محیط زیست دست بردارند. ما هم معتقدیم که زاینده‌رود باید احیا شود، اما احیا به قیمت دست‌اندازی به محیط زیست و ویرانی بخشی از مناطق، ممکن نیست. از آنجایی که تونل، آب‌های سطحی را از بین می‌برد و موجب شکاف در لایه‌های زمین می‌شود و چشمه‌ها را خشک می‌کند، با هرگونه انتقال آب خلاف قواعد علمی، تخصصی و زیست‌محیطی مخالف هستم. سال‌هاست مردم چهارمحال اجازه می‌دهند آب خطه آنها به کرمان، یزد، کاشان و رفسنجان منتقل شود، اما با انتقال آب، خلاف قواعد مخالف هستیم.

این نماینده مجلس یازدهم با بیان اینکه به وزیر نیرو طرح پیشنهادی مدیریت بهره‌برداری آب را ارائه کرده‌ایم، تصریح کرد: به وزیر گفته‌ایم که چرا روی داشته‌ها برنامه‌ریزی نمی‌کنید و فقط می‌گویید کمبود داریم؟ اول مدیریت منابع انجام شود و در وهله دوم صنایع آب‌بر در کنار دریا توسعه یابد. بحث سوم، مدیریت پساب و مرحله چهارم هم عدالت در توزیع آب است.

راستینه در پاسخ به سؤالی در خصوص به حاشیه رفتن طرح شفافیت با ارائه لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ به مجلس، گفت: بعید است مجلس به طرح شفافیت در سال جاری برسد. این طرح دو رأی در صحن کم داشت. از طرفی طرح شفافیت دو سویه است، از یک طرف باید نمایندگان ملزم باشند و از طرفی هم رسانه‌ها تلاش کنند تا ظرفیت شفافیت شکل بگیرد.

گفتنی است برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی با اجرای مصطفی امامی و صدیقه مرادی روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha