کد خبر: بهبود-سریعتر-عملکرد-زانو-در-مبتلایان-آ
۲۹ تیر ۱۳۹۹، ۱۱:۵۳
بهبود سریعتر عملکرد زانو در مبتلایان آرتروز زانو با کمک سلول‌های بنیادی

به گزارش  گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا، فرسودگی اعضای بدن اتفاقی است که با افزایش سن رخ می‌دهد. غضروف‌ها هم پیر می‌شوند و سالمندان بسیاری را دیده‌ایم که به علت درد در پاها توان راه رفتن ندارند. اغلب در آنها غضروف زانو دچار مشکل شده است و آرتروز زانو نام این بیماری است.

این بیماری زانو از شایع‌ترین شکل‌های آرتروز است که بسیاری از فعالیت‌های روزمره افراد را مختل می‌کند. علاوه بر آن بیمار ناچار به تحمل درد شدیدی است. در حال حاضر درمان‌ اساسی برای آن وجود ندارد و تنها با ترزیق داروهای مسکن درد را تخفیف می‌دهند.

البته دریچه امیدی وجود دارد و آن هم استفاده از سلول‌های بنیادی است که توانمندی بسیار دارند و در عصر حاضر امید بیماران زیادی در سراسر جهان شده‌ است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه محققان این دانشگاه برای درمان آرتروز زانو مشغول تحقیق و فعالیت روی سلول های بنیادی هستند اظهار کرد: در حال حاضر تنها درمان بیماران مبتلا به آرتروز مسکن و تزریق کورتن داخل زانو است. از آنجا که رگی در مفصل ها وجود ندارد، تزریق دارو نیز سختی‌های خود را دارد و ترمیم آن دشوار است.

دکترمحسن تفقدی خاطر نشان کرد: سلول‌های بنیادی می‌تواند درمان مناسبی در این حوزه باشد، به خصوص برای افراد سالمند که دارو مشکلاتی را برای سیستم گوارش آنها ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: درمان با سلول‌های بنیادی به مراتب کم خطرتر است، زیرا سلول از بدن فرد گرفته می‌شود و مشکلات خود ایمنی را نیز ایجاد نمی‌کند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: در این دانشگاه روی چندین گروه بیمار مبتلا به آرتروز زانو با روش‌های درمان گوناگون کار شد. نتیجه تحقیقات نشان داد، در گروهی که از سلول‌های بنیادی برای درمان استفاده شده بود، بهبود عملکرد غضروف با سرعت بیشتری رخ داده است و البته ماندگاری بالاتری نیز دارد.

دکتر تفقدی با تاکید بر اینکه این تحقیقات در مرحله پیش بالینی قرار دارد افزود: سلول‌های بنیادی توانمندی تبدیل شدن به سلول‌های دیگر را دارند. این سلول‌ها با تمایز یافتن به غضروف عملکرد بیمار را بهبود می‌بخشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha