با طراحی سامانه پرونده الکترونیک سلامت با عنوان ناب (نرم افزار اطلاعات بهداشتی) در دانشگاه علوم پزشکی گلستان، نظام ارجاع الکترونیک کشور در شهرستان علی آباد این استان با حضور وزیر بهداشت به صورت آزمایشی به بهره برداری رسید.   به گزارش خبرگزاري سلامت  نظام ارجاع یکی از مهمترین اصول حاکم بر برنامه پزشک خانواده است که اجرای درست آن همواره جزء دغدغه های نظام سلامت بوده است. بر همین اساس دانشگاه علوم پزشکی گلستان ، با مساعدت و همفکری کارشناسان فنی وزارت بهداشت و با بهره مندی از توان و ظرفیت کارشناسی حدود 100 نفر از مدیران و کارکنان فنی ستاد معاونت بهداشتی و شهرستان ها، گروه کامپیوتر دانشگاه گلستان و برنامه ریزی فنی، اقدام به طراحی سامانه پرونده الکترونیک سلامت با عنوان ناب (نرم افزار اطلاعات بهداشتی) نموده است.   در این سامانه ضمن لحاظ شدن خدمات سلامت و بسته های خدمتی سطح اول، فرایند نظام ارجاع الکترونیک نیز پیاده سازی و اجرا شده است.   همچنین کلیه اسناد بالادستی و دستورالعمل های مربوط به نظام ارجاع از معاونت های ذیربط اخذ و پس از نشست های فنی متعدد در طراحی فرایند ارجاع الکترونیک مورد استفاده قرار گرفت. به منظور استقرار نظام ارجاع الکترونیک ارزیابی های فنی توسط اداره آمار و فناوری اطلاعات وزارت صورت گرفت و در نهایت سامانه ناب بعنوان اولین سامانه پرونده الکترونیک سلامت موفق به اخذ گواهینامه نظام ارجاع از اداره آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت شد.   پس از انتخاب 3 شهرستان علی آباد، آق قلا و بندر ترکمن اقدامات و فعالیت هایی به منظور استقرار نظام ارجاع الکترونیک در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان به مرحله اجرا درآمد.   همچنین زیرساخت ارتباطی 180 نقطه مورد بررسی قرار گرفت و مودم های جدید در واحدهای فاقد زیرساخت یا دارای زیرساخت نامناسب نصب گردید. در حال حاضر حدود 95 درصد واحدهای تحت پوشش استان دارای زیرساخت ارتباطی برای دسترسی به اینترانت می باشند و 100 درصد واحدها نیز دارای رایانه هستند.   گفتنی است با پیاده سازی سامانه ناب و حذف فرایندهای کاغذی ارائه دهندگان خدمت در واحدهای بهداشتی و درمانی فرصت بیشتری برای ارائه خدمات با کیفیت بالاتر پیدا می کنند.   همچنین امکان گزارش گیری های آنلاین و با کیفیت برای کلیه سطوح و با رعایت سلسله مراتب اداری و امنیتی فراهم شده است و نیز امکان رصد و پایش خدمات و فعالیت های ارائه دهندگان خدمت به بهترین وجه ممکن فراهم شده است.   تداوم توسعه سامانه در جهت هرچه بهتر و سریعتر اجرا شدن فرایندهای ارائه خدمت جزء اصول حاکم بر این سامانه می باشد، بنابراین ارتقاء مداوم بخش های مختلف سامانه و توسعه قابلیت های آن همچنان تداوم خواهد داشت.   توسعه نظام ارجاع الکترونیک از سطح 2 به سطح 3 جزء گام های بعدی در راستای تکمیل این فرایند خواهد بود.   گفتنی است استقرار سامانه نوبت دهی الکترونیک تلفنی و الکترونیک که مراحل طراحی آن در فاز نهایی قرار دارد بزودی انجام خواهد گرفت و گامی دیگر در تکریم مراجعین و کاهش هزینه های ملموس و غیر ملموس بیماران برداشته خواهد شد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha