کد خبر: بیماری-آگورافوبیا-و-راه-های-درمان-آن
۴ بهمن ۱۳۹۹، ۱۱:۳۰
بیماری آگورافوبیا و راه های درمان آن

متین نصری روانشناس در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به آگورافوبیا (ترس از مکان های شلوغ) گفت: افراد مبتلا به آگورا فوبیا همیشه از بودن در مکان ها یا موقعیت هایی که گریختن از آن دشوار یا شرم آور است دچار وحشت‌زدگی یا حمله ی وحشت‌زدگی می شوند.

وی افزود: این افراد از تنها بودن در خانه، بیرون از خانه، در جمعیت، ایستادن در صف، بودن روی پله، سفر کردن با وسایل عمومی یا اتومبیل می ترسند به همین دلیل از قرار گرفتن در موقعیت هایی که نمی توانند بر ترس خود غلبه کنند، اجتناب می کنند.

نصری یادآور شد: این افراد سبک ها و رفتارهای غیرعادی دارند و اگر مجبور باشند در موقعیت ترسناک قرار بگیرند از احتمال دچار شدن به حمله وحشت‌زدگی یا نشانه های شبه وحشت‌زدگی شدیدا ناراحت می‌شوند.

این روانشناس بیان داشت: این افراد معمولا به دنبال نشانه های امن یا افرادی مطمئنی هستند که به اعتقاد آنها بتواند در صورت حمله وحشت‌زدگی، به او کمک کنند.

وی ادامه داد: در این اختلال عناصر فیزولوژیکی و روان شناختی هر دو دخیل هستند اما مشخص نیست آیا عوامل روان شناختی موجب تغییرات فیزولوژیکی می شوند یا بالعکس.

نصری تصریح کرد: افراد مبتلا به جلوه های شناختی تنی؛ استرس و اضطراب را به صورت فاجعه آمیز تعبیر می کنند و بر این اندیشه هستند که از مکانیزم خفگی بسیار حساسی برخوردارند. این افراد احساس می کنند که نمی توانند نفس بکشند؛ اما دیگران هیچ چیز غیر عادی در آن موقعیت احساس نمی کنند.

این روانشناس گفت: با توجه به اینکه عوامل زیستی حداقل تا اندازه ای در ایجاد اختلال وحشت زدگی نقش دارد اما درمان دارویی توصیه می شود. آموزش فنون رفتاری هم از دیگر توصیه هایی است که برای وحشت زدگی باید مد نظر قرار گیرد.

                                                                   خبرنگار: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha