کد خبر: تصمیمی-که-می-گیریم،-تاثیر-بهتری-در-زندگ
۲۳ دی ۱۳۹۹، ۹:۲۰
تصمیمی که می گیریم، تاثیر بهتری در زندگی مردم خواهد داشت

رحیم زارع، نماینده مردم آباده، بوانات و خرمبید در مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری سلامت؛ درباره شبهات ارز 17 هزار 500 تومانی ترجیحی اظهار کرد: ما نرخ جدیدی مشخص نکرده ایم و یکی از نرخ هایی که دولت ارائه داده یعنی 4200، 11500 و سامانه نیما را انتخاب و مباحث درآمدی دولت را براساس 17 هزار 500 تومان محاسبه کرده ایم.

وی با بیان اینکه در گمرک تنها یک نرخ می توان داد، ادامه داد: گمرک اعلام کرده که 1.3 میلیارد دلار گوشی وارد شده است؛ آیا باید حقوق ورودی گوشی با ارز 4200 تومانی باشد؟ این موضوع درآمدهای دولت را کاهش می دهد.

زارع اضافه کرد: سیاست های ما در بودجه ارز تک نرخی است و دلیل هم داریم، چراکه ارز تک نرخی فساد کمتری دارد و رانتی که از آن حاصل می شود از بین می رود. تفاوت بین ارز 4200 با 17500 یا 25000 تومان چیزی حدود بیش از 105 هزار میلیارد تومان رانت است!

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1400 مجلس گفت: سوال من این است کالاهایی که با ارز 4200 تومانی وارد شده روی درآمد و معیشت مردم اثر گذاشته است؟ نظر ما ارز تک نرخی برای کالاها و داروها است، اما برنامه ما دادن یارانه در قالب یارانه سلامت یا معیشت است.

وی تاکید کرد: برنامه در مورد داروی بیماران خاص این است که این داروها به صورت یارانه یا سهمیه براساس نوع مصرف و تایید پزشک به دست مصرف کننده است.

زارع در پاسخ به این سوال که آیا نرخ مشخصی برای ارز ترجیحی در نظر گرفته نشده است، افزود: در درآمدها 17500 تومان در نظر گرفته شده و قطعا در مصارف هم همین نرخ محاسبه خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1400 مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا این اقدام موج جدید گرانی را موجب نخواهد شد؛ گفت: لایحه دولت در حالت عادی هم 40 درصد تورم داشت. البته خیلی از کسانی که ارز 4200 تومانی به دسشان می رسد می گویند اگر ارز نرخی شدن شود کالا را ارزان تر هم به دست مردم می رسانند. هزینه جبرانی ای که در تلفیق دیده شده برای مردم بهتر و اثر آن بیشتر است.

وی در باره سهم اقشار ضعیف در بودجه 1400 اظهار کرد: ما هدف هایی مانند ارز تک نرخی و کاهش هزینه های جاری دولت، افزایش معیشت مردم، ارتقاء سلامت و حمایت از تولید، مبارزه با فساد و موارد دیگری که در حوزه دفاعی، آموزشی، بازنشستگان و تملک دارایی سرمایه و طرح های عمرانی، بدهی های دولت و ... مدنظر قرار دادیم.

زارع ادامه داد: در بسیاری از بخش ها، هزینه های غیرضروری و جاری دولت را کاهش خواهیم داد؛ به عنوان مثال سعی داریم براساس قانون درآمد تا سقف یک میلیون بشکه در صندوق توسعه ملی حفظ شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1400 مجلس با بیان اینکه مصوبه کمیسیون تلفیق قطعی نیست، اضافه کرد: ما با یک درآمد ارزی محدود نفتی مواجه هستیم که آن را برای کالاهای اساسی و حوزه سلامت هزینه خواهیم کرد. مردم نگران نباشند مصوبات تلفلیق قطعی نیست  و باید در صحن علنی مصوب شود و شورای نگهبان آن را تصویب کند، بنابراین تصمیمی که می گیریم در نهایت تاثیر بهتری در زندگی مردم خواهد داشت.

خبرنگار: محمدسیاح

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha