کد خبر: حمایت-مالی-خودروسازان-از-گروه-های-سیاس
۱۶ آبان ۱۳۹۹، ۱۱:۵۶
حمایت مالی خودروسازان از گروه های سیاسی / امپراطوری خودروسازان و دست کوتاه مسئولان

محمدحسن آصفری، نماینده مردم اراک در مجلس یازدهم در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری سلامت؛ در پاسخ به این سوال که قیمت خودروها بی رویه و بدون توجه به توان خریدار افزایش می یابد برای ساماندهی قیمت ها چه باید کرد؛ افزود: خودروسازی ما متاسفانه از عطوفت دولت و مجلس سوءاستفاده می کند و تا زمانیکه دست دولت و احزاب و گروه‌های سیاسی روی این صنعت است نباید منتظر تغییر شرایطی در خودروسازی باشیم.

وی ادامه داد: ما در کشور بورس داریم و اگر مردم می خواهند خودرویی تهیه کنند می توانند از طریق بورس آن را تامین کنند.

آصفری اظهار کرد: وقتی که امروز خودروساز اسپانسر فلان دولت مرد یا نماینده مجلس می شود دیگر نباید توقع داشت که اگر فردا قیمت محصولاتش را بدون هیچ دلیل، منطق یا توجیحی افزایش داد کسی با آن برخورد کند و قانونی علیه آن تصویب کند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس گفت: یکی از مسائل بحث انحصار است، وقتی واردات خودرو ممنوع شده و نمی گذاریم خودرویی وارد شود تا رقابتی بین خودورهای داخلی و واردات خودروهای خارجی صورت بگیرد باعث می شود که خودروساز داخلی هر رقمی که دلش می خواهد برای خودرو تعیین کند.

وی تصریح کرد: معتقدم انحصار یکی از موضوعات مهم در خودورسازی کشور است، اگر این بازار باز شود می توانیم شاهد اتفاقات بهتری باشیم.

آصفری گفت: چرا وقتی قیمت خودرو افزایش می یابد شخص وزیر صمت از آن حمایت می کند؟ آیا واقعا بررسی کرده است؟ در حالیکه وقتی ما بررسی می کنیم می بینیم که اینگونه نیست.

نماینده مردم در خانه ملت اظهار کرد: کمتر از 5 درصد خودروهای سایپا و ایران خودرو نیاز به قطعات خارجی دارند و خودشان اعلام کردند که خودرو ملی تولید می کنند؛ آیا کسی بررسی کرده که ببیند اینها که گفته اند به دلیل بالا رفتن قیمت ارز قیمت خودرو را افزایش می دهند درست می گویند؟

وی ادامه داد: هر سه ماه هم که منتظرند تا قیمت ها را افزایش دهند این افزایش چه دلیل و منطقی دارد؟ اینها مسائلی است که به دلیل نبود نظارت؛ در بخش خودروسازی داریم.

آصفری در پاسخ به اینکه در حال حاضر با توجه به اینکه افزایش شدید قیمت ها، نوسان ارز و کاهش قدرت خرید مردم، آیا این فرصت به دست دلالان نمی افتد که با خرید خودرو به گرانی دامن بزنند، گفت: به چه دلیل خودرو باید از طریق سایت فروش ثبت نام شود؟ خودرو باید به بورس کالا عرضه شود. در مورد سایت هم مشکلات زیادی وجود دارد به عنوان مثال شهری که 200 هزار جمعیت دارد یکباره 500 نفر از یک کانال ثبت نام کنند ولی در شهری مانند تهران 12 میلیون جمعیت دارد به تناسب می بینیم آمار ثبت نام کننده ها کمتر است.

این عضو کمیسیون شوراها افزود: این نشان می دهد تخلفاتی حتی در زمان ثبت نام صورت می گیرد که باید نظارت و اقدام شود، البته همین موضوع را از وزیر صمت سوال کردم تا در مجلس پاسخ بدهد.

وی در پاسخ به این پرسش که با این وضعیت آیا می توان گفت که خودروسازی ها امپراطوری راه انداخته اند؛ تاکید کرد: بله دقیقا و این جمله خوبی در وصف خودورسازان است.

خبرنگار: محمدسیاح

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha