کد خبر: روش-های-پیشگیری-و-کنترل-بیماریها-با-موا
۱۰ مرداد ۱۳۹۵، ۵:۲۹

چرا می توان با استفاده از غذاهای مناسب از بیماری ها جلوگیری کرد

امروزه مردم جهان، مصرف داروهای شیمیایی را که به شکل انواع کپسول، قرص و عصاره های دارویی در بسته بندی های بسیار زیبا و جالب عرضه می شود، مؤثرترین روش برای بازگشت سلامتی و شفای انواع بیماری ها می دانند، ولی در حال حاضر عده زیادی از دانشمندان جهان که تعداد انها نیز روز به روز در حال افزایش است تلاش می کنند تا با استفاده از گنجینه منابع طبیعی وسیع کره زمین که به صورت گیاهان و جانوران به طور رایگان در اختیار انسان قرار گرفته است،

با انجام تحقیقات علمی در مراکز تحقیقاتی مجهز بین المللی، مواد شفابخش به دست آورند. تعجب نکنید، این مواد ارزشمند شفابخش در همان نعمت های خدادادی وجود دارد که هر روز چند بار به عنوان غذا برای رفع گرسنگی و تهیه انرژی برای کار و فعالیت مصرف می شود و حیات انسان مدیون آنهاست.
این دانش جدید که در حال حاضر یکی از مهمترین رشته های علمی به شمار می رود، غذا درمانی یا غذا دارویی(1) نامیده می شود.


آیا جالب نیست که سیر، این گیاه خوراکی ساده، قادر است سلول های سرطانی را منهدم سازد. و با ویروس ها مبارزه کند و آیا تعجب آور نیست که وجود مواد ارزشمندی در اسفناج می توانند ویروس هایی را در بدن فلج کنند و در بند بکشند که ممکن است منشأ ایجاد سرطان مربوط به گردن شوند؟ و یا وجود یک ماده ناشناخته در مارچوبه و آووکادو در لوله های آزمایشگاهی موجب متوقف شدن تکثیر ویروس هایی شده است که می توانند منشأ ایجاد مهلکترین بیماری عفونی زمان یعنی ایدز(2) شوند؛ و یا اینکه کلم دارای مواد شیمیایی ارزشمندی است که بدن انسان را در برابر آثار مسمومیت های ناشی از آلودگی های شدید محیط محفوظ می دارد؛ و یا موادی ارزشمند در تعدادی از گیاهان خوراکی وجود دارد که چون فرشته رحمت در بدن ما فعال بوده، از لخته شدن خون در داخل رگ ها جلوگیری می کند؛ و یا مواد شفابخشی به نام فایبر (نظیر سبوس گندم و الیاف سایر گیاهان) پس از هضم مواد غذایی از آنها آزاد شده و به کبد کمک می رسانند تا با توانایی بیشتری کلسترول(3) مضر و مواد مضر را دفع کند؛ و سرانجام مواد شیمیایی ارزشمندی در گیاهان وجود دارد که پس از خوردن، داخل مغز شده و در انتقال پیام ها بین نورون ها یا رشته های اعصاب تآثیر گذارده و از این طریق در وضع روحی و روانی و در حافظه و هوشیاری و به طور خلاصه در همه حالاتی که نشانه سلامتی انسان است اثر می گذارند.


اشتباه نشود، غذا خوردن، صرفا یک اتفاق پیش پا افتاده نیست که تنها موجب استمرار حیات می شود. از قرن ها پش، تغذیه به منزله دانش بسیار مهمی در جهان مطرح بوده است و دانشمندان برای پ بردن به اسرار آثار تغذیه در بدن، مطالعات و تحقیقات وسیعی انجام داده اند و عامه محققان به رژیم غذایی به مثابه مؤثرترین عامل در سلامتی انسان، توجه خاصی داشته اند. امروزه مسلم شده است که روش صحیح، متعادل و مناسب تغذیه در سلامتی و طول عمر انسان آثار قطعی دارد و با پیشکیری از بیماری ها، انسان را از مصرف داروهای شیمیایی که اغلب عوارض جانبی به دنبال دارند بی نیاز می سازد.


تحقیقات جدید علمی نشان داده است که مواد غذایی، سلامت و قدرت و توانایی بدن انسان را تأمین می کنند و موجب می شوند که سیستم دفاع طبیعی بدن ما با قدرت و نیرومندی، با ناراحتی ها مبارزه کند. و برعکس عدم تعادل در خوردن غذا، پرخوری و یا داشتن رژیم های غذایی نامناسب، موجب بروز بیماری و ناتوانی در بدن انسان می شود.


خوراک و تغذیه صحیح می تواند موجب سرعت بخشیدن به فعالیت های مغزی و بالا بردن نشاط و شادی ما شود. تقویت و تأمین انرژی باعث می شود که سریعتر فکر کنیم و کارهایمان را منظم تر و بهتر انجام دهیم. تغذیه سالم مسلما می تواند مانند داروهای آرام بخش، البته بدون ایجاد عوارض سوء آنها موجب ایجاد آرامش برای انسان شود و برعکس، تغذیه ناسالم و نامتعادل قطعا موجب ایجاد اختلال در مرکز می شود و ناراحتی هایی مانند سرگیجه ایجاد می کند.


تغذیه ناسالم و نامتعادل می تواند به حمله های خاموش، بی سرو صدا و تدریجی آرتروز - که موجب فرسایش مفاصل و کند کردن جریان خون در شریان ها می شود - کمک کند، ولی برعکس غذای متعادل و مناسب می تواند حتی آسیب های وارد به مفاصل را ترمیم نماید.
مصرف غذاها و خوراکی های نامناسب، ممکن است در تغییر وضع شیمیایی مغز اثر گذاشته، در سنین جوانی بدن ما را قربانی آثار کشنده بیماری هایی نظیر ام. اس(4) و یا در پیری دچار رعشه و بیماری پارکینسون(5) نماید. تغذیه نامناسب ممکن است عامل افزایش فعالیت های مضر ناخواسته در داخل سلول های بدن شده، سال ها بعد به رشد سرطانی سلول ها بینجامد.


غذاهای مناسب و خوب برعکس می توانند مواد مفیدی را در بدن رها سازند که عوامل شیمیایی سرطان زا را منهدم کنند و حتی در مواردی که رشد غیر عادی سلول ها به سوی سرطانی شدن و همچنین کوچک شدن تومورها شود.
به طور خلاصه، یک رژیم غذایی مناسب می تواند:
1. مانع کدر شدن عدسی چشم و ایجاد بیماری کاتاراکت در سنین سالخوردگی شود.
2. می تواند مجاری تنفسی را پاک و باز نگه داشته، موجب راحتی نفس شود.
3. می تواند موجب تقویت و جوان نگه داشتن تارهای مویین موجود در لوله های برونش و ریه شده، از تنگی نفس و برونشیت های مزمن جلوگیری نماید.
4. مواد غذایی نامناسب ممکن است موجب تشدید عوارض روماتیسم و دردهای مفصلی شود و یا برعکس در صورت انتخاب غذاهای مناسب باعث تسکین درد و رفع ورم مفاصل شود.
5. خوراکی های نامناسب و نامتعادل می توانند موجب تحریک و تشدید سر درد و بیماری آسم شوند و انتخاب غذاهای مناسب و صحیح از بروز این ناراحتی ها پیشگیری و یا در کاهش شدت آنها کمک می نماید.
6. غذای مناسب ممکن است موجب رفع سرخی و خارش و التهاب و دردهای بیماری جلدی پزوریانس(6) شود.
7. غذای مناسب می تواند موجب تحریک بدن برای ساختن مواد مفید طبیعی و ماده اینترفرون(7) برای رفع عفونت ها شود.
8. مواد خوراکی مناسب ممکن است مانند آنتی بیوتیک های قوی با قدرت به باکتری ها و ویروس ها حمله کند بدون اینکه عوارض جانبی آنتی بیوتیک های شیمیایی مصنوعی را داشته باشد.
9. خوراکی های مناسب می تواند موجب رفع اسهال نوزادان و کودکان و رفع یبوست بزرگسالان شوند.
10. رژیم غذایی مناسب می تواند در رفع سرماخوردگی و نزله و تب یونجه کمک کند.


در مورد بیماری های قلبی، رژیم غذایی مناسب بهترین تأثیر را دارد. غذاهای نامناسب ممکن است موجب فرآیند نامناسب و ویران کننده ای شوند که در نتیجه آن رگ های خونی تصلب یافته و سفت و باریک شوند و لخته خونی تشکیل دهند و زمینه را برای حمله های قلبی و احیانا مرگ بیمار فراهم سازند و برعکس، رژیم غذایی مناسب می تواند مواد شیمیایی مفیدی در جریان خون وارد سازد که با دشمنان رگ های خونی مبارزه کنند و رسوبات تصلب زایی را که در دیواره داخلی رگ ها ایجاد شده و موجب تنگ و سخت شدن آن می گردد، حل نمایند و مجاری رگ ها را باز کرده، کلسترول مضر (یعنی LDL) را کاهش دهند.


خوراکی ها و رژیم غذایی مناسب می تواند موجب تحریک ترشح انسولین و کنترل قند خون شوند. همچنین تغذیه مناسب می تواند موجب تأمین هورمون های لازم برای انعطاف پذیری و استراحت دیواره رگ های خونی و کاهش فشار خون شوند. مواد غذایی مناسب دارای انواع ویتامین های B، می توانند در پیشگیری از حمله های قلبی کمک کنند و بالاخره رژیم غذایی مناسب و متعادل از فرسایش سریع بدن و مآلا از پیری زودرس جلوگیری می نماید و بهتر است که برای غذا تعریف جدیدی به این شکل ارائه شود: غذای مناسب، داروی قوی و مؤثری است، دارویی که ممکن است برای پیشگیری و مبارزه با انواع بیماریها و رفع افسردگی و ایجاد نشاط و شادمانی و انرژی فیزیکی و هوشیاری از آن استفاده شود. و به بیان روشن تر، دارویی است که پیام آور سلامت انسان ها در قرن بیست و یکم خواهد بود.


البته باید تأکید شود که منظور از رژیم غذایی فقط توصیه هایی برای خوردن انواع غذاها نیست بلکه در مواردی ممکن است توصیه هایی برای نخوردن انواعی از خوراکی ها باشد و برای مدتی امساک و یا خوردن فقط میوه و آب و سبزی ها برای رفع ناراحتی خاصی توصیه شود. در این قسمت، قبل از ادامه کلام، لازم است مطالب مختصری درباره فلسفه بنیادی حالت سلامتی و بیماری که در حال حاضر در محاف دانشمندان مورد توجه است، بیان شود.


سلامتی به تعبیری جلوه ای است از تعادل، یعنی انعکاسی است از تعادل در جوانب مختلف زندگی، تعادل در خوردن، تعادل در کار کردن، تعادل در حرف زدن تعادل در بیدار و خواب بودن و... و اگر در هر یک از جوانب زندگی اختلال و عدم تعادلی رخ دهد تا حدودی و به درجاتی در سایر جنبه ها اثر می گذارد.


وقتی به علت زیاده روی در خوردن غذا و به ویژه غذای نامناسب (خیلی چرب یا خیلی شور و...) عدم تعادل در بدن ایجاد شود، در سلامت جسم و روح و فکر اثر می گذارد. چینی ها برای این فلسفه به دو اصل یین(8) و یانگ(9) معتقدند. آنها یین را به انرژی منفی و یانگ را به انرژی مثبت تفسیر می کنند. مثلا سرما خوردگی، یین و گرم کردن بدن از داخل و خارج، یانگ است؛ پرخوری و ابتلای معده ناشی از آن، یین، و امساک و پرهیز که موجب ایجاد تعادل می شود یانگ است؛ خستگی در اثر کار زیاد غیر متعادل، یین، و استراحت برای خستگی، یانگ است. همچنین اضطراب و دلشوره و نگرانی را یین و شادی و خنده و آرامش فکر را به یانگ تفسیر می نمایند.
با این توضیح، آنها معتقدند که برای تأمین سلامتی باید به وجود و نوع اختلال و عدم تعادل، یعنی علت اصلی بیماری پی برد و برای اعاده سلامتی باید به این دو نکته مهم و اصلی توجه کرد:
1. تشخیص و یافتن علت اصلی اختلال و اساس بیماری.
2. تصمیم بیمار برای انتخاب عاقلانه ترین راه برای مقابله با اختلال و در نتیجه درمان بیماری و عزم وی برای استقبال از هر روش منطقی و کم ضررتری که ممکن است به شفای او کمک کند. یعنی اگر اختلال به نوعی است که با اجتناب از خوردن برخی خوراکی ها رفع می شود، مبادرت به پرهیز کند؛ و اگر لازم است که برای مدتی که پزشک تشخیص می دهد، نوعی امساک شفابخش داشته باشد، آن را اجرا نماید؛ و اگر رژیم غذایی مناسبی به او توصیه می شود که احیانا برای او مطلوب و مطبوع نیست، ناچار برای به دست آوردن سلامتی برای مدت لازم آن را انجام دهد. و بالاخره اگر نوع اختلال، بیماری حادی باشد که تنها راه - در فرصت کوتاهی که روند بیماری اجازه می دهد - استفاده از داروهای قوی شیمیایی و یا جراحی باشد، بی درنگ به نظر پزشک حاذق عمل نماید.


از روش های مرسوم درمان های طبیعی، این است که پزشک جز در موارد خیلی حاد، از تجویز داروهای بسیار قوی سیمیایی خودداری. کند و در روزهای اولیه، با انواع پرهیزها و توصیه رژیم غذایی ساده، مناسب و ملایم، اعضای اصلی بدن بیمار نظیر قلب و کلیه و کبد و معده و سایر اعضای کلیدی را در استراحت قرار می دهد. به موازات آن با تجویز گیاهان ملایم مناسب برای تصفیه خون، دفع سموم، رفع انسداد عروق، تسهیل دفع مواد و در عین حال با توصیه به استراحت و آرامش روحی و فکری کوشش می کند که به سیستم دفاع طبیعی بدن کمک کند، زیرا در این دوره اولیه بیماری، تجویز داروهای بسیار قوی که مانع سیر طبیعی کار سیستم دفاع طبیعی بدن شود، نوعی دخالت و ایجاد اختلال در این سیستم است که مؤثرترین سلاح برای اعاده تعادل و سلامتی است.

منبع:

نویسنده : حسین میر حیدر

منبع: ghadeer.org

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha