کد خبر: ساده‌انگاری-کرونا-در-کمین-سلامتی-کشور
۱۱ بهمن ۱۳۹۹، ۱۲:۳۵
ساده‌انگاری کرونا در کمین سلامتی کشور!
محمدسیاح: به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت؛ آمار جان باختگان کرونا امروز می‌توانست حتی به هزار نفر هم برسد ولی چیزی که باعث شد این اتفاق نبیفتد همان رعایت پروتکل های بهداشتی و همراهی و همکاری مردم در عرصه‌های مختلف با جامعه پزشکی و درمانی بود. درحالی که بیشتر کشورهای جهان به سمت افزایش بیماری می‌روند ایران توانسته یکی از کشورهای پیشرو در کاهش بیماری باشد، با این حال نگرانی های زیادی وجود دارد که در روزها و هفته‌های آینده با ساده انگاری و عادی انگاری بیماری کرونا میزان آمار ابتلا و مرگ ناشی از این اپیدمی افزایش پیدا کند. افزایش بیماری به معنای کاهش شاخص های اجتماعی و اقتصادی خواهد بود، از طرفی صرفا این موضوعات مطرح نیست بلکه از دست رفتن جان بسیاری از افرادی که حتی شاید خودشان هم دخیل در انتقال ویروس نیستند، نگران‌کننده است. امروز بیش از ۵۰ هزار خانواده عزیزانشان را از دست داده اند و همین موضوع باعث شده تا بسیاری دچار عوارض ناشی از این بیماری شوند که درمان هم این عوارض نیاز به زمان و هزینه های زیادی در آینده خواهد داشت.

حضور بدون پروتکل!

هر چند که امروز آمارها نشان از کنترل نسبی بیماری در کشور دارد نباید این موضوع به این نتیجه ختم شود که پس بیماری کنترل شده و نیازی به رعایت پروتکل های بهداشتی نیست، هر چند که همین الان هم بسیاری از مردم بدون اینکه پروتکل ها را رعایت کنند در مکان های شلوغ و پرتردد مانند بازار تهران حاضر می شوند. البته مترو و اتوبوس هم همین وضعیت را دارد ولی همه این اتفاقات تقصیر مردم هم نیست، وضعیت بد اقتصادی و سخت شدن گذران معیشت و همچنین نبود حمایت‌های موثر دولتی از مردم کشور باعث شده تا مردم در تکاپوی تامین معیشت از خانه خارج شوند. دکتر سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت در این باره گفت: «مسئولان نظام سلامت کشور این روزها نگران افتادن به تله عادی انگاری شرایط بیماری در کشور هستند. ما به هیچ وجه نباید مسیرعادی انگاری را در روابط شخصی و اجتماعی در پیش بگیریم. وضعیت بیماری به هیچ وجه به ثبات نرسیده و همچنان ناپایدار، حساس و شکننده است.» وی با تاکید بر اینکه در قبال سلامت یکدیگر مسئول هستیم، اظهار کرد: «کاهش رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی می‌تواند مقدمه شروع موج مجدد بیماری در کشور باشد.»

ممنوعیت سفر ادامه یابد

در این بین حجم مسافرت‌ها و افزایش رفت و آمدهای مردم به حدی بالابود که متخصصان و مسئولان سلامت کشور به شدت نسبت به احتمال بروز موج چهارم بیماری در کشور که می‌تواند به مراتب سهمگین‌تر از امواج قبلی باشد و تعداد بیشتری از مردم کشورمان را به کام مرگ بفرستد، ابراز نگرانی کردند. با کاهش آمار ترافیک های سنگینی در خروجی شهر های نارنجی و زرد تشکیل شد، هرچند که خبر رسیده در دستورالعمل های جدید خروج از شهرهای زرد و نارنجی هم ممنوع خواهد شد که اگر نشود وضعیت از این هم بدتر خواهد شد. بسیاری همین الان نقشه مسافرت های نوروزی خود را هم کشیده‌اند و به همین دلیل نگرانی های تشدید شده است. در عین حال برخی از متخصصان هم از افزایش موارد بیماری در دو رده سنی خبر دادند. در این زمینه دکتر نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران ضمن ابراز نگرانی از بروز موچ چهارم کرونا از اواسط بهمن ماه در کشور، گفت: «اینکه مردم فکر کنند که میزان بیماری بسیار کم شده و بیماری عملا از بین رفته، تصوری واقعا خطرناک است. از طرفی شاهد هستیم طی دو الی سه ماه اخیر، میزان بروز بیماری در کودکان و نوجوانان زیر ۲۰ سال هم بیشتر شده است که این هم خطر دیگری است.»

کاهش 40 درصدی رعایت پروتکل های بهداشتی

طبق اعلام وزیر بهداشت یکی از نگرانی‌های مهم در خصوص مجموعه کلانشهرها به خصوص تهران است. بر اساس جلسات روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی، می‌دانیم آمار رعایت پروتکل‌ها در استان تهران به کمتر از نصف رسیده است؛ یعنی از ۸۱ درصد به حدود ۳۹ درصد رسیده‌ایم و این زنگ خطر بزرگی است که ما در آینده نزدیک گرفتار خواهیم شد و من قبل از هر پیک این موضوع را به مردم عرض کردم. سعید نمکی تاکید کرد: «نسبت مستقیمی میان عدم رعایت پروتکل‌ها و افزایش موارد بیماری و مرگ و میر است و این زنگ خطری برای آینده است و اگر خدایی نکرده به شکلی گرفتار ویروس مهاجم‌تر و وحشی‌تر شویم، این آوار بر سر ما سنگینی بیشتری خواهد کرد.» وزیر بهداشت همچنین گفت: «باید توجه کرد که ما به پهنه چندین کشور اروپایی پهنه اقلیم، تنوع ژنتیک و قوم و رفتارهای اجتماعی داریم. در درون این سرزمین که مرتبا داریم داروی ضدویروس مصرف می‌کنیم، جهش در ویروس در درون مرزها پدیده غیرمنتظره‌ای نیست. آنچه که می‌تواند ما را گرفتار طوفان کند، چرخش ویروس است مثلا از کردستان به بندرعباس، از بندرعباس به خراسان شمالی و... است. ما خیلی نگران این چرخش هستیم. بر این اساس باید به شدت بحث مسافرت‌ها را جدی بگیریم و در این راستا بر سخت‌گیری‌های جدید پافشاری می‌کنیم.» باید به این موضوع توجه داشت که کرونا تمام نشده است، اگر رعایت نکنیم به این زودی ها هم شاهد ریشه کن شدن این بیماری نخواهیم بود در مقابل باید شاهد از دست دادن عزیزانمان باشیم.    

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha