کد خبر: سالانه-بیش-از-500-میلیون-نفر-به-کبد-چرب-مبت
۱۹ بهمن ۱۳۹۵، ۸:۳۹

بیماری کبد چرب با دارو درمان نمی شود؛ یعنی بیماری کبد چرب، یک درمان یا یک داروی مستقل ندارد.


به گزارش خبرگزاری سلامت، دکتر امیرحسین کاظمی، فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد در برنامه «فراسو» شبکه رادیویی سلامت با بیان این مطلب افزود: کبد چرب زمانی ایجاد می شود که چربی اضافه و به خصوص تری گلیسیرید وارد سلول های کبدی می شود و به طور کلی به انتشار و ارتشاح سلول های چربی در سلول های کبد، کبد چرب گفته می شود.


وی ادامه داد: بیماری کبد چرب از مراحل ابتدایی شروع و پیشرفت می کند تا کبد درگیر شود. مثل هپاتیت های ویروسی، بیماری تا جایی پیش می رود که عملکرد کبد دچار اختلال شود.
این فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد در ادامه بیان کرد: افزایش وزن، رژیم غذایی، میزان چربی ها به ویژه تری گلیسیرید، اثر منفی خودش را بر کبد به صورت کبد چرب باقی می گذارد.
وی مهمترین عامل خطر بیمار یهای کبد چرب را افزایش وزن و چاقی دانست و افزود: بین 70 تا 75 درصد افراد مبتلا ، چاقی دیده شده است. پس بهترین راه پیشگیری از کبد چرب، پیشگیری از اضافه وزن و چاقی است. مصرف نکردن غذاهای چرب، مصرف نکردن غذاهای آماده و توجه به میزان چربی های خون به ویژه تری گلیسیریدها، نیز از راه های پیشگیری محسوب می شود.


این فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد با بیان اینکه بیماری کبد چرب یک فاز صفر تا صد دارد، اظهارداشت: از کبد چرب خیلی ساده شروع می شود. در این حالت فقط انتشار و ارتشاح سلول های چربی در سلول های کبد اتفاق می افتد. در مراحل بعدی بیماری، التهاب در کبد ایجاد می شود و وقتی التهاب شروع شود، روند بیماری کبد چرب پیشرفت می کند.
کاظمی با تاکید بر اینکه از طریق بیوپسی التهاب کبد مشخص می شود، خاطرنشسان کرد: یعنی دقیق ترین راه تشخیص، بیوپسی و نمونه برداری از کبد است. البته سونوگرافی و اندازه گیری آنزیم های کبدی هم کمک کننده هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha