رییس حمعیت هلال احمر تاکید کرد: تمرکز ما بر این است که داروهای حیاتی که حاشیه سود بسیار کمی دارند و برای داروخانه‌های خصوصی صرف اقتصادی ندارد، به راحتی در دسترس مردم باشد.

 

در آستانه تعطیلات نوروزی هستیم و مسافرین اخبار را دنبال می‌کنند تا بدانند دستگاه‌های متولی برای تامین امنیت جاده‌ها چه تدارک دیده‌اند و برای سال 95 که تا چند روز دیگر از راه می‌رسد، هر سازمانی چه تعریفی از برنامه‌های خود در قالب عملیات امداد نوروزی دارد. جمعیت هلال احمر یکی از ارکان اصلی این امر است، اما حضور این نهاد به ایام نوروز و البته حوادث و بحران‌ها محدود نمی‌شود. فعالیت‌های بسیاری در هلال احمر انجام می‌شود که برای مردم ناشناخته است و شاید هم دلیل حضور این نهاد در موضوعی چون تامین داروها نیاز به شفافیت داشته باشد.
سید امیرمحسین ضیایی در حال حاضر، عهده‌دار ریاست جمعیت هلال احمر است. وی پس از آن‌که محمد فرهادی به‌عنوان وزیر علوم انتخاب شد، توانست رأی بالای اعضای شورای عالی  جمعیت هلال احمر را کسب کرده و از سوی رییس جمهور برای تصدی این سمت تعیین شود. موضوعات بسیاری در گفتگوی خبرنگار خبرگزاری سلامت با رییس جمعیت هلال احمر مطرح شد، از جمله احیای موقوفات و مجوز فنی داروخانه‌های هلال احمر که نقدهای بسیاری در این خصوص مطرح شد. ارائه خدمات به مردم، موضوعی است که ضیایی بارها بر آن تاکید داشت که ماحصل این گفتگو در پی می‌آید:

حضور خود  را فقط به برنامه ششم محدود نمی‌بینیم
در تاریخ هفدهم دی ماه 93، حکم رییس جمهور مبنی بر ریاست جنابعالی در جمعیت هلال احمر ابلاغ گردید. ارزیابی شما از فعالیت‌های انجام شده طی چهارده ماهه گذشته چیست؟

البته سوال سختی است؛ این‌که خود فرد در مورد کارهایش قضاوت کند خیلی راحت نیست. جمعیت هلال احمر نهادی است که حدود 93 سال از تاسیس آن در ایران می‌گذرد و فعالیت‌های مختلفی را طی حیات خود در داخل کشور و همینطور عرصه بین‌الملل انجام داده است. در زمان‌های مختلف گاهی سطح و عمق این فعالیت‌ها تغییر کرده است. شاید آنچه از جمعیت هلال احمر در ذهن مردم است و خدماتی که از این نهاد می‌بینند با آنچه واقعا جمعیت هلال احمر انجام می‌دهد، تا اندازه‌ای متفاوت است. آنچه مردم از هلال احمر می‌بینند، حضور این نهاد در بحران‌ها و حوادث و خدماتی است که در تهیه داروهای نایاب ارائه می‌شود و یا زمان‌های خاص مثل نوروز که مردم از خدمات هلال احمر به نوعی استفاده می‌کنند.
در این 14 ماه، یک بخشی به این موضوع گذشت که باید کارهای روزمره را به عنوان ماموریت‌های محوله انجام دهیم و این کافی نیست. بالاخره جمعیت رو به‌جلو است و باید کارهای عمیق‌تری را انجام دهیم. در برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شد، سعی کردیم جمعیت هلال احمر را به یک سازمان یادگیرنده، هوشمند، چابک و روزآمد تبدیل کنیم و فعالیت‌هایی در این زمینه انجام گردید.
این اقداماتی است که در سطح داخل انجام شد. طبیعی است نیاز داشتیم یک نقشه راه برای این منظور طراحی شود که این مهم نیز انجام شده و الان مسیر حرکت را می‌دانیم. سعی کردیم حضورمان را در جاهایی که لازم است تقویت کنیم و سرعت حضور را افزایش دهیم. حضور بین‌الملل جمعیت را برجسته‌تر کردیم. بالاخره بعضی کارها در خارج از این زمان نیز انجام می‌شده که برای پررنگ‌تر شدن آن تلاش شد.
تقویت ناوگان هوایی جمعیت هلال احمر و ایجاد تیم‌های واکنش سریع، اقدامات جدیدی بود که انجام شد. سعی کردیم به موقوفات و املاک جمعیت هلال احمر رسیدگی بیشتری داشته باشیم. فعالیت‌های مختلفی نیز در حوزه جوانان و داوطلبان که ورودی‌های جمعیت به شمار می‌آیند صورت گرفته است. البته لازم است تنوع داشته باشیم و بستر مناسب تری برای جذب و نگهداری نیروهای جوان مهیا باشد. فعالیت‌هایی نیز در این عرصه داشتیم که در مجموع طی 14 ماهه گذشته انجام شد. البته کارهایی نیز برای سال آینده در نظر داریم که در قالب برنامه سال آینده جمعیت هلال احمر انجام خواهیم داد.
تدوین برنامه 5 ساله جمعیت هلال احمر را در دست داریم که متناسب با برنامه ششم باشد. حضور خود را  فقط به برنامه ششم محدود نمی‌بینیم؛ برای فعالیت‌های 5 سال آینده جمعیت برنامه‌هایی تدوین شده که تا مسیر گم نشود و بتوانیم در جهت اهداف بزرگی که مدنظر است حرکت کنیم.

پایگاه‌های ما تنها برای حوادث جاده‌ای احداث نمی‌شوند
در صحبت‌هایتان به چهار سازمان امداد و نجات، تدارکات پزشکی، داوطلبان و جوانان جمعیت هلال احمر اشاره کردید که از میان آنها، سازمان امداد و نجات به جهت وظایف محوله برای مردم شناخته شده‌تر است. رییس این سازمان در گفتگو با یکی از خبرگزاری‌های رسمی کشور از تقویت ناوگان امداد هوایی برای ایام نوروز خبر داده بود. زمانی که عهده دار ریاست جمعیت هلال احمر شدید، از تقویت پایگاه‌های امداد جاده‌ای و نیز ناوگان امداد هوایی خبر داده بودید. تا چه اندازه این مساله محقق شده است؟

این مساله تنها محدود به تعطیلات نوروز نیست و ناوگان امداد هوایی هلال احمر برای آینده قطعا تقویت می‌شود. ما جزء جمعیت های انگشت شمار در سطح جهانی هستیم که ناوگان امداد هوایی را در اختیار داریم و تهیه بالگردها نیز با درنظر گرفتن انجام ماموریت‌های امداد و نجات انجام شده است.
زمان بسیاری از به کارگیری بالگردهای قبلی می‌گذرد؛ از طرفی لازم بود به تعداد استان‌ها بالگرد در اختیار داشته باشیم که در مرحله اول برای تحقق آن برنامه‌ریزی شد و این موضوع هدف‌گذاری شده است. مقدمات کار انجام شده که امید داریم 9 بالگرد را به امکانات امدادی‌مان اضافه کنیم. یک بالگرد را تحویل گرفته‌ایم و امید است تحقق کامل این موضوع در سال آینده انجام شود که در این صورت تعداد بالگردهای جمعیت هلال احمر به 26 فروند می‌رسد. در عین حال، به منظور تنوع مامووریت‌ها، تنوع بالگرد ایجاد کرده‌ایم.
ما برای کمک به وزارت بهداشت در بحث آمبولانس هوایی اعلام آمادگی کرده‌ایم.  بالگردهای فعلی ما بالگردهای سنگینی هستند و برای حوادث سنگین می‌توان از این امکان امدادی بهره گرفت. وزارت بهداشت به دنبال استفاده از خدمات امداد هوایی در حوادث جاده‌ای و شهری است، بر همین اساس در نظر داریم امکانات بالگردهای جدید به نوعی باشد که هم در زمان حوادث بتوان به عنوان اورژانس هوایی از آن بهره گرفت و هم در مواقع دیگر به مجموعه امکانات امدادی جمعیت هلال احمر باشد.
پوشش‌های امدادی ما در برخی نقاط محدود است و تعداد پایگاه‌های ما کافی نیست. جایابی برای احداث پایگاه‌های جدید با امکانات به‌روز از سوی سازمان امداد و نجات انجام شده که این موضوع در قالب برنامه‌های سالانه انجام می‌شود. بسیاری از پایگاه‌های ما در حال حاضر در کانکس هست که باید به پایگاه‌های ثابت تبدیل شوند. البته این نیاز به اعتبارات دارد. در سال 94 عملا با محدودیت اعتبارات مانند بسیاری از دستگاه‌ها مواجه بودیم. امیدواریم تا پایان سال بخشی از اعتباراتی که برای این موضوع در نظر گرفته شده، تامین گردد تا بتوانیم احداث پایگاه را در نقاطی که اولویت بیشتری دارند شروع کنیم. در صورت تامین اعتبار، ساخت پایگاه زمان زیادی نمی‌برد. توجه داشته باشید که پایگاه‌های ما تنها برای حوادث جاده‌ای احداث نمی‌شوند، بلکه در مواقع بحران نیز می‌توان از امکانات و حضور نیروهای امدادگر بهره برد.

شورای عالی را نقطه قوتی برای اجرای تصمیمات جمعیت می‌دانیم
اگر هلال احمر را به عنوان یک پازل در نظر بگیریم، شورای عالی جمعیت را می‌توان یکی از تکه‌های اصلی به شمار آورد که مرحله اول انتخابات آن در اردیبهشت 95 برگزار خواهد شد. تعامل شما با این شورا طی 14 ماه گذشته چطور بوده است؟

وجه تمایز هلال احمر با سایر دستگاه‌های مشابه دولتی این است که از مردم شکل می‌گیرد. با نگاهی به تشکیلات سازمانی هلال احمر به راحتی می‌توان‌ دریافت که زنجیره حاکمیتی جمعیت از مردم می‌آید؛ به این معنا که مجامع شهرستان‌ها را داریم که هیات مدیره شهرستان از این مجامع انتخاب می‌شوند و هیات مدیره‌های استانی را شکل می‌دهند. مجمع عمومی ما ترکیبی است از مجامع استانی که 120 نفر هستند و اعضای اصلی شورای عالی هلال احمر را تعیین می‌کنند. تعدادی نیز بر اساس قوانین با حکم رییس جمهور تعیین می‌شوند. تعدادی نیز از ار کان جمعیت هستند که در مجموع شورای عالی را تشکیل می‌دهند.
شورای عالی هلال احمر، بالاترین رده حاکمیتی جمعیت است که عمده آن از مردم و داوطلبان است. چنین ساختاری البته برای ما از اهمیت بسیار برخوردار است که به انتخابات آن اشاره کردید و هرچه آن که رای اعضا باشد، اتفاق خواهد افتاد.
تعامل ما در این دوره با شورای عالی بسیار خوب بود. شورای عالی را نقطه قوتی برای اجرای تصمیمات جمعیت می‌دانیم.

ضعف مدیریت بحران در حادثه منا کاملا مشهود بود
یکی از اتفاقات تلخی که در سال 94 رخ داد، حادثه منا بود که بسیاری از کشورهای اسلامی از آن متاثر شدند. ضعف مدیریت بحران در این حادثه کاملا مشهود بود. به منظور عدم تکرار حوادثی چنین، آمادگی مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر برای تمتع 95 تا چه میزان است؟

همانطور که گفتید، مساله مدیریت بحران مطرح است یا بگوییم مدیریت جمعیت‌های بزرگ که در یک زمان، اقدامی خاص را انجام می‌دهند. در تمام دنیا اگر در یک زمان مشخص یک جمعیت برای انجام کاری مشخص جمع می‌شوند، یک موضوعاتی ممکن است اتفاق بیفتد و سیستمی که مدیریت ماجرا را بر عهده دارد باید به این مسائل از قبل توجه کند. متاسفانه این کار در عربستان سعودی اتفاق نیفتاد که حادثه تلخ منا را رقم زد. بعد از این حادثه نیز یک سری اشتباهات را شاهد بودیم که کار را سخت‌تر کرد. در این حادثه ما در یک کشور خارجی حضور داشتیم که در بسیاری از مقررات و شرایط نمی توانستیم تاثیرگذار باشیم؛ ولی باید علاوه بر افزیش تعامل و انتقال مسائل، آمادگی لازم را برای مواجهه با چنین حوادثی داشته باشیم؛ زیرا وارد جایی می‌شویم که می‌تواند به قوه بحران‌زا باشد.
جمعیت هلال احمر و مرکز پزشکی حج از بخش‌هایی است که نسبتا آمادگی لازم را دارد. در این حادثه نیز به گواهی مسؤلین سازمان حج و زیارت، مرکز پزشکی حج و زیارت از دستگاه‌هایی بود که آمادگی لازم را داشت و در لحظات اولیه پس از حادثه، فعالیت‌های امدادی افزایش یافت و تا حد زیادی از تلفات بیشتر جلوگیری شد. البته جلساتی را برگزار کرده‌ایم که اولا نقاط ضعف خود را شناسایی کنیم و این‌که عملکرد بهتر در چنین شرایطی چیست. بررسی‌های لازم در این راستا از سوی مرکز پزشکی حج انجام شده و در قالب پیشنهاداتی تدوین شده تا در اختیار حجاج و مسؤلین کاروان‌ها قرار بگیرد. 

بعد از حادثه منا بسیاری از کشورهای اسلامی بر این مساله تاکید داشتند که مدیریت حج نباید منحصرا در اختیار عربستان باشد. در دوره‌های قبلی دبیرخانه سلامت حج در کشورهای اسلامی تشکیل و کنگره بین‌المللی نیز در این راستا برگزار گردید. اگر فعالیت این دبیرخانه احیا شود، شاید بتوان آنچه که در صحبت‌هایتان بیان کردید به آسانی محقق شود.
به نظر من این کار خیلی خوبی است. بخش‌هایی که در حج به عنوان ارائه دهنده خدمات حضور پیدا می‌کنند با هماهنگی قطعا عملکرد بهتری دارند. یک شرط این مهم این است که طرف سعودی برای انجام این کار رضایت داشته باشد؛ مسؤلین عربستان به چنین همکاری‌هایی متاسفانه رضایت نمی‌دهند. بعد از حادثه منا پیشنهاداتی دادیم که با همکاری یکدیگر بتوان برای کاهش عوارض قدم برداشت که متاسفانه همکاری در سطح بسیاری پایین اتفاق افتاد.
همکاری بین کشورهای اسلامی ایده خوبی است. حالا یک جا هلال احمر این کار را انجام می‌دهد، در کشور دیگری وزارت بهداشت مسؤلیت را به عهده می‌گیرد؛ ولی به هر حال مسؤلینی که خدمات سلامت را انجام می‌دهند اگر همفکر و هماهنگ باشند طبیعی است که صدای بلندتری دارند و ممکن است در این صورت دولت سعودی توجه بیشتر و همکاری مناسب‌تری داشته باشد.

ارائه خدمات درمانی هلال احمر ایران در 22 کشور/در صدد بازمهندسی فعالیت‌های جمعیت هستیم
هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در سطح بین‌الملل پروژه‌های بین‌الملل قابل توجهی را به مرحله بهره برداری رسانده و یا در دست احداث دارد. رویکرد هلال احمر در رابطه با پروژه‌های درمانی خارج از کشور چیست؟

هلال احمر یک سازمان بین‌المللی است و یکی از پرقدرت‌ترین جمعیت‌های ملی در سطح بین‌الملل هستیم. علاوه بر حضور در فدراسیون بین‌اللمللی صلیب سرخ، هم‌اکنون برای ارائه خدمات بیشتر در زمینه درمانی حضور داریم. در حال حاضر ارائه خدمات درمانی هلال احمر ایران در 22 کشور در قالب 30 مرکز درمانی در حال انجام است. هزینه مناسبی برای اداره این مراکز از سوی هلال احمر تعیین می‌شود. البته سعی ما بر این است از ظرفیت‌های بومی استفاده شود. ارائه این خدمات در مواردی منجر به تقویت روابط سیاسی کشورها می‌شود. زمانی که مردم از ارائه خدمات راضی باشند، طبیعی است دولت‌ها راضی می‌شوند و این کمک بزرگی به بهبود و افزایش تعاملات سیاسی است و در کشورهایی علاوه بر سفارت کشورمان، جمعیت هلال احمر تنها نهادی است که به عنوان نماینده ایران اسلامی دارای تشکیلات اداری می‌باشد.
به طور عمده این مراکز درمانی در کشورهایی است که مردم آسیب پذیرتر و فقیرتر هستند که بتوانیم هدف هلال احمر را اجرایی کنیم. در بسیاری از کشورها این خدمات رایگان ارائه می‌شود و در کشورهایی نیز تنها قمیت تمام شده خدمات دریافت می‌گردد. در صدد هستیم این نقش را بازمهندسی کنیم. تعدادی از این مراکز در سال های قبل تاسیس شدند و در آن زمان، نیازها متفاوت از امروز بود. پروژه‌های مشترکی را با فدراسیون صلیب سرخ انجام می‌دهیم. به عنوان مثال، در کشور سومالی پروژه مشترکی را با فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ در دست اجرا داریم تا 5 هزار خانواده سومالیایی که با مشکل عدم دریافت تغذیه مناسب روبرو هستند را توانمند کنیم. این پروژه بر اساس اذعان مسؤلین فدراسون بین المللی صلیب سرخ اهمیت بسیاری دارد و از اعتبار قابل قبولی نیز برخوردار است و جزء پروژه‌هایی است که به عنوان تاب‌آوری در برابر گرسنگی از آن یاد می‌شود که اعتبار بسیاری را برای ایران و جمعیت هلال احمر به همراه دارد. ضمن این‌که در راستای کمک به گرسنگان سومالی انجام می‌شود. با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی پیش بینی می‌شود در سال های آینده نیز با مشکلات بیشتری روبرو خواهند بود.
در پاکستان نیز فعالیت‌هایی را در دست اجرا داریم. همانطور که اشاره شد در صدد بازمهندسی فعالیت‌ها هستیم تا حضوری روزآمد و موثرتر داشته باشیم.

یکی از کشورهایی که هلال احمر ایران حضوری فعال دارد، کشور عراق است که بر اساس تفاهمات انجام شده، ساخت دو بیمارستان در شهرهای کربلا و نجف هدف‌گذاری شد. پیشرفت فیزیکی این بیمارستان‌ها در چه مرحله ای است؟
در ارائه خدمات از سوی هلال احمر، کشورهای مسلمان و همسایه در اولویت هستند. در دو شهر کربلای معلی و نجف اشرف ارائه خدمات به زائرین در سطح قابل قوبلی در حال انجام است. البته حضور ما در عراق دائمی است؛ چرا که تعداد بسیاری از هموطنان به این کشور در طول سال سفر می‌کنند. پروژه مشترکی با هلال احمر کشور عراق طراحی شده که فعلا به دلیل تعیین اعتبارات، با کندی در حال پیشرفت است، اما در سفری که امیدواریم در آینده نردیک انجام شد، پیگیر موضوع خواهیم بود.

حضور هلال احمر ایران، فرصت مغتنمی برای هیات حکام فدراسیون صلیب سرخ است
در صحبت‌هایتان به کشور سومالی اشاره کردید. علیرغم قطع روابط دیپلماتیک با ایران که از سوی مسؤلین این کشور انجام شد، هلال احمر ایران همچنان یاری‌رسان مردم آسیب‌پذیر سومالی است. این کشور یکی از هدف‌های هلال احمر ایران بود که نام ایران را در عرصه بین‌الملل پررنگ‌تر کرد. ورود هلال احمر ایران به کشور یمن نیز امتیاز برزگ دیگری است. با توجه به این نقش آفرینی موثر، حضور ایران در هیات رییسه فدراسیون صلیب سرخ چگونه است؟

جمهوری اسلامی ایران در هیات حکام فدراسیون بین المللی صلیب سرخ عضو است و جزء پانزده جمعیت ملی هستیم که با رای مجمع عمومی فدراسیون عضیت داریم. دو سال از عضویت ایران در این هیات می گذرد و جزء اعضای موثر هیات حکام هستیم. در بسیاری از موارد طرف مشورت هستیم و جمعیت‌های ملی که از اعتبار قابل قبولی در سطح بین‌الملل برخودردار باشند نظر ما در موارد بسیاری برایشان مهم است.
در فدراسیون نیز کمک‌های هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در بعد مشورتی فرصت مغتنمی برای اعضا به شمار می‌آید. امیدواریم بتوانیم در سال‌های آینده به جایگاه بالاتری دست یابیم.

توانایی هلال احمر تنها به امداد و نجات محدود نمی‌شود
مجلس به عنوان دستگاه قانونگذاری کشور وظیفه نظارتی نیز دارد. شاید اگر نظارت بهتری را از سوی نمایندگان به خصوص اعضای دو کمیسیون بهداشت و درمان و اجتماعی شاهد بودیم، تخصیص اعتبارات و بودجه هلال احمر در مسیری بهتر در سال جاری قرار داشت. چند روزی بیشتر از انتخابات مجلس نمی‌گذرد. انتظار شما از نمایندگان مجلس دهم چیست؟

مجلس همواره حامی جمعیت هلال احمر بوده است. نمایندگان از مردم هستند، دستگاهی که همواره در حال ارائه خدمت به مردم است، قطعا مورد توجه نمایندگان قرار دارد. بسیاری از مواقع، مسائل را در جلسات با کمک نمایندگان حل و فصل می‌کنیم. در مجلس آینده که با توجه به شرایط فعلی احتمال تکلیف متفاوتی دارد، امیدوار هستیم بتوانیم ماموریت‌های برزگتری را در سطح جامعه اجرا کنیم. جمعیت هلال احمر از توانایی بسیاری در زمینه‌های مختلف برخوردار است. به عنوان مثال می‌توان به سازمان جوانان اشاره داشت که می‌توانیم اقدامات بسیاری را برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی انجام دهیم. توانایی هلال احمر تنها به امداد و نجات محدود نمی‌شود. البته تمام این‌ها در حال انجام است، این‌که شما از انتظارمان از نمایندگان سوال می‌پرسید، نمایندگان توجه داشته باشند که می‌توانند حلال مشکلات بزرگی باشند. هر اندازه به هلال احمر کمک شود قطعا از ظرفیت‌ها بهتر می‌توان بهره برد.

با تعاملات مناسب می‌توان مردم را از ارائه خدمات منتفع کرد
اقتصاد سلامت همواره در حوزه سلامت مطرح بوده و مقام معظم رهبری بارها بر تحقق این مساله در مسیر صحیح تاکید داشته‌اند. فعالیت‌های هلال احمر نیز شامل این بخش نیز می‌شود که می‌توان به مجتمع دارویی و درمانی هلال ایران اشاره داشت. برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های گردشگری سلامت چه اقداماتی مدنظر است؟

به طور مجموع یکی از اهداف چهارگانه جمعیت هلال احمر، کمک به سلامت مردم در قالب یک نهاد بین‌المللی است که در بخش‌های مختلف می‌تواند شکل بگیرد. به عنوان یک هدف، تمرکزمان باید بر مواردی باشد که بیشترین اثر را بر آمار مرگ و میر و عوارض ناشی از حوادث در جامعه دارد. با استفاده از زنجیره‌های جوانان و داوطلبان می‌توانیم به کاهش یا کمک به پیشگیری از بیماری‌ها کمک کنیم که تحقق این اهداف با تغییر شیوه زندگی اتفاق می‌افتد.
در درمان نیز هدفمان این است که در دو بخش فعال باشیم؛ در نقاطی که وزارت بهداشت برای ارائه خدمات با محدودیت مواجه است و مردم نیاز به دریافت خدمات دارند، هلال احمر می‌تواند به عنوان متولی سلامت حضور داشته باشد. این فاصله‌ها می‌تواند به عنوان مثال حضور در حاشیه شهرها باشد. ما یازده میلیون حاشیه‌نشین داریم که نیاز به خدمات بهداشتی و درمانی دارند.
در عرصه توانبخشی نیز تجربه‌های ارزشمندی در هلال احمر وجود دارد و از امکانات موجود در این نهاد می‌توان بهره گرفت. با وزارت بهداشت نیز در تعامل هستیم تا در این زمینه نیز بتوانیم اقدامات موثری انجام دهیم. در حال حاضر در هر مرکز استانی، یک کلینیک جامع توانبخشی هلال احمر وجود دارد که می‌توان این ظرفیت‌ها را کامل‌تر کرد. البته این موارد هزینه‌های بسیاری دارد و طبیعی است که از اعتبارات ما فراتر باشد، منتها با تعاملات مناسب می‌توان مردم را از ارائه خدمات منتفع کرد.
همانطور که اشاره داشتید، از امکانات هلال احمر می‌توان در گردشگری سلامت استفاده کرد که در مجتمع دارویی و درمانی هلال ایران فعالیت‌هایی برجسته انجام می‌شود. شبکه خارج از کشور را نیز در اختیار داریم؛ بسیاری از مراکز درمانی هلال احمر ایران می‌توانند در حوزه گردشگری و اقتصاد سلامت فعال باشند و این را به عنوان یک فرصت برای کشور در نظر بگیریم که به عنوان مقصد گردشگری سلامت مطرح باشد. ظرفیت‌های این موضوع در داخل وجود دارد.
مهم‌ترین مساله در ارائه خدمات سلامت، نیروی انسانی است که باید در جای مناسب برای ارائه خدمات به فراخور نیاز منطقه و بسته خدمتی مناسب تعریف شود. سطح ارائه خدمات پزشکی در ایران قابل مقایسه با کشورهای همسایه نیست و می‌توانیم تقریبا هر نوع خدمات پزشکی را در داخل انجام دهیم، مشروط بر این که مدیریت شایسته و درستی اعمال شود. هلال احمر در این مسیر، بخشی از کل است.

سازمانی نیستیم که به دنبال سود باشیم/90  داروساز در شبکه توزیع داروی ما حضور دارند
وزیر بهداشت یکی از اعضای شورای عالی هلال احمر است. چندی پیش نقدهایی در رابطه با مجوز فنی داروخانه‌های هلال احمر مطرح بود. سرانجام این موضوع به کجا انجامید؟

جمعیت هلال احمر از 93 سال پیش در بخش درمان فعال بوده است. تا سال 58، ارائه خدمات بستری توسط جمعیت هلال احمر انجام می‌شد که بنا به سیاست‌هایی این روند تغییر کرد. دز زمان جنگ تحمیلی نیز با توجه به نیازهای کشور، جمعیت هلال احمر فعالیت‌های بسیاری در حوزه واردات و توزیع دارو انجام داد. این شبکه از واردات دارو آغاز می‌شود تا پخش و توزیع که سالیان متمادی است هلال احمر به عنوان یک زنجیره مطمئن برای وزارت بهداشت عهده‌دار این مسولیت می‌باشد.
سازمانی نیستیم که به دنبال سود باشیم، بلکه هدفمان تهیه داروهای مورد نیاز مردم است تا به راحتی در دسترس باشد. در زمان جنگ با محدودیت‌های متعددی مواجه بودیم که طی چند سال اخیر نیز به دلیل اعمال تحریم‌ها، مشکلاتی را در این زمینه داشیم. با توجه به این‌که هلال احمر یک سازمان بین‌المللی است، می‌توانست این کار را سهل تر انجام دهد. خوب طبیعی است که زنجیره‌ای در داخل کشور ایجاد شده که به طور تقیریب به ازای هر استان، یک داروخانه مرکزی هلال احمر را داریم که به تامین داروهای مورد نیاز و حیاتی مردم می‌پردازد.
آنچه طی چند وقت گذشته اتفاق افتاد، این‌که حضور جمعیت هلال احمر باعث شده فعالیت بخش خصوصی در این زمینه کم رنگ‌تر شود. اولا که با بررسی آمار متوجه خواهید شد از مجموع فعالیت‌های توزیع دارو سودی در جمعیت هلال احمر تامین نمی‌شود. ضمن این‌که تمرکز ما بر این است که داروهای حیاتی که حاشیه سود بسیار کمی دارند و برای داروخانه‌های خصوصی صرف اقتصادی ندارد، به راحتی در دسترس مردم باشد. به دلیل مسائلی که با بیمه‌ها وجود دارد، بخش خصوصی نمی‌تواند فاصله پرداخت و توزیع را تاب بیاورد، بنابراین جمعیت هلال احمر در راستای حمایت از مردم این کار را انجام داده است.
در داروخانه‌های هلال احمر قطعا از حضور داروسازان بهره می‌بریم و این حرف که عنوان می‌شود اشتغال داروسازان در این داروخانه‌ها کمتر است را نمی‌پذیرم. حدود 90  داروساز در شبکه توزیع داروی ما حضور دارند. جمعیت سرمایه بسیاری را در این بخش قرار داده است تا دارو به راحتی در اختیار مردم قرار گیرد. مردم آگاهند که با مراجعه به هلال احمر داروی مناسب را با قیمت رسمی را دریافت خواهند کرد. مسؤلین محلی در نقاط مختلف کشور تقاضای تاسیس داروخانه هلال احمر را دارند و اساسا به دنبال توسعه داروخانه هلال احمر نیستیم، بلکه این تقاضای مردم است. البته ما تمام ضوابط و مقررات وزارت بهداشت را رعایت می‌کنیم. در حال حاضر برنامه‌ای برای توسعه‌ داروخانه‌ها نداریم، مگر این‌که وزارت بهداشت تمایل داشته باشد. شبکه توزیع دارو در هلال احمر، سالم‌ترین شبکه توزیع در کشور است.

حضور نماینده ولی فقیه برای جمعیت یک فرصت مغتنم است
در ابتدای صحبت‌هایتان به احیای موقوفات هلال احمر و اقداماتی که در این خصوص انجام شده است اشاره داشتید.

مردم از دیرباز به هلال احمر اعتماد داشتند و بسیاری از املاک خود را وقف جمعیت کرده‌اند و همین موضوع سبب شده یکی از برزگترین مجموعه موقوفات در کشور در اختیار جمعیت هلال احمر باشد. مردم انتظار دارند که موقوفات در مسیر صحیح استفاده شود. لازم است سازوکار مناسبی برای این موضوع باشد که با راهکارهای اداری نمی‌توان به این هدف دست یافت. در 14 ماه گذشته سعی بر سازماندهی موقوفات داشتیم. سازوکار جدید برای موضوع در نظر گرفتیم که باید به تصویب شورای عالی برسد. در این راستا نماینده ولی فقیه در جمعیت بسیار می‌تواند کمک باشد. از باب مشورت و نیز اجازات و تاکنون در موارد بسیاری از نظر ایشان بهره برده‌ایم. حضور نماینده ولی فقیه برای جمعیت یک فرصت مغتنم است.

عملیات امداد نوروزی تا 15 فروردین ادامه دارد
در رابطه با امداد نوروزی 95 توضیح دهید.
امداد نوروزی یکی از موقعیت‌هایی است که حضور هلال احمر برای مردم قابل لمس‌تر است. البته هر روز در حال امدادرسانی به مردم هستیم. تعداد پایگاه‌ها در این ایام تقریبا تا دو برابر افزایش می‌یابد. در هفته جاری نیز مانور داخلی با همکاری دستگاه‌های مربوطه برگزار خواهد شد تا میزان آمادگی‌مان ارزیابی شود. عملیات امداد نوروزی از 26 اسفند آغاز می‌شود و تا 15 فروردین ادامه دارد. جزئیات این امر در نشستی اعلام خواهد شد و تمام سازمان‌های هلال احمر نیز حضوری بسیار فعال دارند.

ارزیابی رییس جمعیت هلال احمر از گفتگو با خبرنگار خبرگزاری سلامت؟
انشاالله بازتاب این گفتگو برای مردم قابل استفاده باشد و کمک کند جمعیت هلال احمر دیده شود. اقدامات بسیاری در این نهاد انجام می‌شود و این ضعف ما است که فعالیت‌هایمان برای مردم ناشناخته است. تنوع فعالیت‌های هلال احمر باید بیشتر برای مردم اطلاع‌رسانی شود. زمانی که مردم ببیند یک دستگاه تا این اندازه به ارائه خدمات می‌پردازد، طبیعی است کمک‌های بیشتری و اعتماد بالاتری دارند. یک کار مهم ما آموزش همگانی است که برای سال آینده بهره‌های بیشتری از این ظرفیت خواهیم داشت. در این راستا نیز معاونت آموزشی در هلال احمر ایجاد شد که مهم‌ترین وظیفه آن، آموزش همگانی است. مردم باید بدانند در مقابل چه خطرات و موضوعاتی قرار دارند و آمادگی لازم را داشته باشند. در این صورت از مسؤلین مطالبه دارند که حمایت‌های لازم انجام شود.

کد خبرنگار: 41020

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha