کد خبر: شرایط-اهدای-عضو-در-بیماران-سرطانی-90-درص
۱ خرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۱۹

استاد جراحی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شرایط اهداء و پیوند عضو در بیماران مبتلا به سرطان را تشریح کرد و گفت: 90 درصد اهدا کنندگان عضو کشور را مردان تشکیل می دهند.

 دکتر عزیز الله عباسی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت در ارتباط با موضوع اهدای عضو کبد اظهار داشت:  اهدای عضو کبد از خویشاوندان به خصوص برای کودکان امکان پذیر بوده به طوری که قسمتی از کبد یکی والدین را به فرزندان می توان پیوند داد چرا که کبد عضوی بوده که می تواند خودش را به زودی بازسازی می کند. همچنین آنچه که برای اهدای عضو کامل کبد رایج بوده اهدای کامل کبد از جسد است.

 استاد جراحی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ارتباط با فروش کلیه گفت: یک جریان اجتماعی در محافل پزشکی بوده که بعضی از پزشکان مخالف انتقال کلیه از فرد زنده به زنده بوده و برخی طرفدار؛ که این بحث علمی بوده اما تمایل همه به طور کلی این است که از جسد استفاده شود ولی چون کمبود در این زمینه وجود دارد از فرد زنده تحت شرایط خاص انتقال و پیوند صورت می گیرد.ِ

فوق تخصص جراحی قفسه صدری و ریه ادامه دارد: سالانه 12 تا 15 مورد پیوند ریه در کشور انجام می گیرد که علل مختلفی همچون برخی از بیماری ها سبب می شود فرد نیاز به پیوند ریه داشته باشد. همچنین باید توجه داشت فرد گیرنده ریه نباید سرطان داشته باشد چراکه سرطان با پیوند درمان نمی شود.

عباسی افزود: بیمارانی که قبلا مبتلا به سرطان هایی همچون سرطان پوست یا روده که کامل درمان شده باشد، داشته باشند و احتمال عود در آنها نیز وجود نداشته باشد،  می توان در آنها پیوند انجام داد. برخی مبتلایان به سرطان کبد نیز می توانند با عمل پیوند بهبود یابند.

استاد جراحی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: نوعی سرطان موضعی در ریه که با برداشتن ریه عود نمی کند را می توان با پیوند ریه درمان کرد. البته این مورد استثناء بوده و شاید از حدود 140 نمونه عمل پیوند ریه، یک مورد از این نوع باشد.

وی گفت: دهنده عضو نیز اگر در عضوی که قصد اهدای آن را دارد، سرطان وجود نداشته باشد و به طور کلی بیماری سرطان در بدن آن انتشار نیافته باشد می تواند اهدای عضو کند.

عباسی در مورد اینکه بیشترین آمار اهداکنندگان مربوط به مردان یا زنان است، خاطرنشان کرد: بیشترین آمار مرگ مغزی مربوط به مردان بوده چرا که در تصادفات بیشتر دچار حادثه می شوند و می توان گفت که در واقع 90 درصد اهدا کنندگان عضو را مردان تشکیل می دهند.

استاد جراحی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: پیوند ریه بسیار مشکل است و پیچیدگی زیادی نسبت به سایر عمل های پیوند دارد ولی روز به روز در این زمینه در کشور رو به رشد بوده ایم همچنین امروزه برخی افراد که دهنده که ریه خراب دارد را می توان ریه اش را بازسازی، شستشو و سپس پیوند زد.

كدخبرنگار410800

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha