کد خبر: شعار-تئاتر-برای-همه-در-نمایشنامه‌خوان
۱۶ تیر ۱۳۹۹، ۹:۵۳
شعار تئاتر برای همه در نمایشنامه‌خوانی آنلاین محقق شد

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از روابط‌عمومی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، با گذشت بیش از چهار ماه از شیوع بیماری کوید ۱۹ در کشور و به دنبال آن تغییر رویکرد طرح‌ها و برنامه‌های این معاونت،  مجموعه‌ی این برنامه‌ها در فضای مجازی و صدا و سیما با محوریت تشویق مردم به در خانه ماندن و حفظ قرنطینه تعریف شد.

پس از اجرای کنسرت‌های آنلاین در دو دوره، از دیگر طرح های فرهنگی هنری اداره‌کل فرهنگی شهرداری تهران، اجرای 7 شب نمایشنامه‌خوانی آنلاین از جمعه ۹ خرداد ساعت 22، با  مشارکت هنرمندان مطرح و گروه‌های تئاتری که همزمان با عید سعید فطر برگزار شد و با پخش زنده از سایت تیوا و اينستاگرام صفحه خوانش میزبان شهروندان و علاقه‌مندان این حوزه بود.

به این بهانه با میثم عبدی کارگردان نمایش کمدی استشمامات از تجربه همکاری و حضور در پروژه خوانش و اجرای نمایشنامه خوانی آنلاین گفتگو کردیم.

*با توجه به این‌که نمایشنامه خوانی و پخش زنده آن از چند درگاه دیجیتال در فضای مجازی اتفاقی نو در عرصه تئاتر بوده است؛ تجربه شما از همکاری و حضور در این پروژه چگونه بود؟

من به شخصه همیشه از مخالفان نمایشنامه خوانی بودم زیرا غایت نمایشنامه به اجرا رسیدن بر روی صحنه است و نمایشنامه برای اجرا روی صحنه نوشته می شود نه برای خواندن صِرف مثل یک رمان؛ اما با وجود شرایط فعلی و وضعیت کرونایی شهر تهران که از تجمع و شلوغی ها باید جلوگیری کرد و نمی شود اجرا رفت، اقدام اداره کل فرهنگی شهرداری تهران استفاده مثبتی از شرایط موجود به نفع شهروندان و جامعه تئاتر بود. اجرای پروژه خوانش در ایام کرونایی و تعطیلی سالن های تئاتر نه تنها از بعد تأمین معیشت برای بخشی از خانواده تئاتر بلکه بیشتر برای ایجاد فرصت عرضه هنر و آثار اهالی تئاتر حتی با نمایشنامه خوانی در اوضاع بیکاری این قشر بسیار مغتنم و مثبت بوده است.

نکته دیگر اینکه برخی از نقاط کلانشهر تهران و یا حتی اقصی نقاط کشور که نمی توانستند دسترسی به کارهای تئاتر خوب داشته باشند با این کار می توانند اجرای آثار خوب را به صورت رایگان به تماشا بنشینند.

*اولین بار بود که کارگردانی نمایشنامه خوانی آنلاین در این قالب را تجربه می‌کردید؟ ارزیابی شما از همکاری و اجرای گروه تئاترتان در پروژه خوانش چگونه بوده است؟

با این که اولین بار بود من و گروهم اجرای نمایشنامه خوانی داشتیم تجربه به شدت فوق العاده ای بود؛ ضمن اینکه من در اجرای گروهم سعی کردم که کمی از نمایشنامه خوانی صِرف فاصله بگیرم و به اجرا نزدیک شوم. تمام سعی من این بود فضای خالی بین دیالوگ ها را در اجرا بیاورم.

این کار تجربه بسیار مطلوبی برای من و گروهم بود ضمن اینکه مخاطبان از زمان پخش آنلاین تا کنون بازخوردهای بسیار مثبتی داشته‌اند. بسیاری از افرادی که تاکنون با اجراهای گروه ما آشنایی نداشتند و کار ما را ندیده بودند از این فرصت رایگان استفاده کرده و با گروه ما آشنا شدند. از این لحاظ بسیار تجربه لذت بخشی هم برای خودم و هم گروهم رقم خورد زیرا در این اجرا مخاطب آنلاین خیلی بیشتر از مخاطب همیشگی سالن های تئاتر بود.

*همکاری شما و مجموعه معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در قالب پروژه خوانش در بین هم‌صنفی ها و همکاران تئاتری چه بازخوردی داشته است؟

بسیاری از همکاران من در حوزه تئاتر به این پروژه نگاه مثبتی داشته‌اند. هم‌صنفی هایی که با مطالعه و دانش و تلاش و زحمت در عرصه تئاتر حضور دارند قدر این لحظات و اتفاقات را می دانند. آن ها می دانند اجرایی که در این ابعاد به طور رایگان در دسترس عموم مردم قرار می‌گیرد چقدر می‌تواند برای این روزهای تئاتر کشور با ارزش باشد.

بازخوردهای منفی در مقایسه با بازخوردهای مثبت بسیار کمتر بوده است. یکی از بازخوردهای منفی ترس بعضی از اهالی تئاتر از این نکته بودکه استقبال خوب مخاطب از برگزاری نمایشنامه خوانی و تئاتر آنلاین مسئولان را به این نتیجه برساند که به طور کلی تئاتر را می شود آنلاین اجرا کرد و همین اندک بودجه اختصاص داده شده به حوزه تئاتر هم ضرورتی نداشته باشد.

اما در مجموع بازخوردها در بین همکاران و هم‌صنفی ها مثبت بوده است زیرا در شرایط کنونی مردم به تفریحات فرهنگی که به صورت رایگان در اختیارشان قرار بگیرد نیاز دارند.

*نظر شما در مورد ادامه این روند در دوران پساکرونا در کنار سالن های تئاتر چیست؟

قطعاً ادامه این روند، کار ارزشمندی است. در دوره ای تئاترهای تلویزیونی ساخته و به طور رایگان از کانال های تلویزیونی برای عموم پخش می‌شدند؛ اما اکنون که آن ها دیگر تولید نمی شوند و تئاتر به طور رایگان در معرض عموم قرار نمی گیرد، اجرای این دست پروژه ها از سوی ارگانی مانند شهرداری تهران که در مدیریت فعلی آن دغدغه‌مندی این موضوعات صورت گرفته بسیار مغتنم و با ارزش است. اگر این روال بعدها به صورت تولید تله‌تئاتر با حمایت شهرداری صورت پذیرد فوق العاده است.

من معتقدم بودجه فعلی تئاتر از مدیران تئاتری باید به مدیرانی مثل مدیران فعلی شهرداری تهران که مخاطب را خیلی بهتر می شناسند منتقل شود. تا شعار تئاتر برای همه که سال هاست در جشنواره های مختلف تئاتری استفاده می شود اما هیچوقت محقق نشده را بتوانند تحقق بخشند.

در نتیجه من به نوبه خودم از شهرداری تهران و معاونت امور اجتماعی و فرهنگی آن که اتفاقات بسیار مثبتی را به وسیله اداره کل فرهنگی در این ایام کرونایی شهر تهران رقم زده‌اند تشکر میکنم. اطعام فرهنگی مردم در این ایام اتفاق فوق العاده ای بوده است و بسیار امیدوارم از این دست برنامه ها به اشکال گوناگون در کلانشهر تهران ادامه پیدا کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha