کد خبر: ضرورت-پیشگیری-از-فرسودگی-شغلی-زنان-در-ر
۳۰ مهر ۱۳۹۹، ۱۸:۵۹
ضرورت پیشگیری از فرسودگی شغلی زنان در روزهای کرونایی

به گزارش  گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ، دکتر رضوان زنده دل عضو هیئت علمی دانشگاه ضمن گرامیداشت هفته ملی سبا( سلامت بانوان ایرانی)  گفت:  ۳۰ مهرماه و آخرین روز از این هفته با عنوان "پیشگیری از آسیب­های شغلی و اجتماعی زنان در اپیدمی کووید ۱۹"  نامگذاری شده است و براهمیت این پیشگیری تاکید کرد.

نماینده­امور بانوان در دانشکده­ بهداشت و ایمنی، نقش موثر زنان در محیط­ های مختلف و مدیریت محیط امن خانه دردوران شیوع کرونا را  انکارناپذیر دانست و فراهم سازی دیدگاه پیشگیرانه برای ممانعت از ایجاد آسیب های شغلی و اجتماعی در بین تمامی بانوان شاغل و خانه دار را  یک اولویت ضروری برشمرد.

وداع با فرسودگی ناشی از فعالیت های تکراری در دوره کرونا

دکتر زنده دل با اشاره به این که در دوره  سخت کرونایی، خانه محل کار تمام زنان ایرانی است، از زنان به عنوان کارکنان و مدیران مستخدم برای پیشگیری از کرونا یاد کرد.

 به گفته وی داشتن محیط کار سالم و ایمن حق همه کارکنان است و توجه ویژه به تأمین سلامت جسمانی و روانی کارکنان زحمتکش در دوره کرونا الزامی است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه فرسودگی شغلی را از مهمترین آسیب­های مطرح در محیط های کاری دانست و تاکید کرد: فرسودگی شغلی به تدریج فرد را گوشه‌­گیر و بی ­انگیزه کرده و با علائمی چون پرخاشگری و عصـبانیت، ناامیـدی، دلسـردی و کـاهش احسـاس مسـوولیت همراه می کند.

این بانوی شاغل در بخش سلامت به زنان توصیه کرد که به عنوان مدیران پیشگیری از کرونا در خانواده و اجتماع روش­هایی برای کاهش استرس خود پیش بینی کنند.

دکتر زنده دل  استفاده از راه حل هایی همچون مثبت ­گرایی، بالا بردن خلاقیت، ابتکار در پیشبرد اهداف و افزایش آگاهی را برای کاهش استرس موثر برشمرد و توصیه کرد:  زنان باید  به توانمندی های جسمانی، روانی و اجتماعی  خود توجه کرده و بر همان اساس از تلاش­های خود در دوران کرونا انتظار خروجی داشته باشند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه پرداختن به فعالیت­هایی که خوشایند افراد است و منجر به ایجاد خاطرات خوب و شیرین می­ شود را بهترین راهکار برای ممانعت از فرسودگی ذکر کرد و افزود:  خاطرات مثبت  منجر به ایجاد احساسات مثبت و در نتیجه افکار مثبت در فرد می شود . بنابراین بانوان باید به لحظات شیرین و دوست داشتنی مدیریت خود در دوران کرونا بیاندیشند.

به گفته وی بانوان توانمند، توسعه‌ افکار خلاقانه را جزو برنامه روزانه خود قرار می­دهند و به همین دلیل اعتماد به نفس بالا داشته و در ازای پیشبرد هر هدفی از تلاش‌های خود قدردانی می کنند.

وی در خاتمه سخنان خود  از مدیران سلامت خانواده در دوران کرونا خواست که همواره روز خود را با یک شعار شتاب دهنده برای پیشبرد اهداف مدیریتی آغاز کنند  و شعار امروز زا  "وداع با فرسودگی ناشی از فعالیت های تکراری در دوره کرونا"تبیین کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha