با انعقاد ۱۳ مورد قرارداد با بخش خصوصی داخلی و خارجی در حوزه‌های هوايی، جاده‌ای، بندری و ريلی طرح‌هايی به ارزش بيش از ۱۲ هزار ميليارد تومان و ۳۳ ميليارد دلار اجرايی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری سلامت  مهدی حیدری مدیر كل دفتر جذب سرمایه و تجهیز منابع وزارت راه و شهرسازی با بیان این مطلب افزود: طی دو سال اخیر این وزارتخانه موفق به انعقاد ۱۳ طرح مهم در راستای تحقق اهداف این وزارت در چهار بخش ریلی، هوایی، جاده ای، و دریایی شده است.

وی با اشاره به اینكه با انعقاد قرارداد سرمایه گذاری احداث آزادراه كرمان به بندر عباس به طول ۳۷۰ كیلومتر ۱۰۰ درصد هزینه به ارزش ۴۱۰۰ میلیارد تومان از طریق بخش خصوصی تأمین خواهد شد افزود: آزادراه كنارگذر شرق اصفهان به طول ۹۱ كیلومتر و با ارزش بالغ بر ۴۷۰ میلیارد تومان طی دو سال آینده احداث خواهد شد.

وی همچنین تامین بخش عمده‌ای از اعتبارات مورد نیاز نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای را از محل ظرفیت بند (ب) ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر دانست و اضافه كرد از این طریق اجرای طرح‌هایی با ارزش بیش از ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای نوسازی ۱۶ هزار و ۷۴۰ دستگاه كامیون و كشنده تحقق خواهد یافت كه گامی مثبت در زمینه ارتقاء سطح كیفی ناوگان حمل و نقل جاده ای و كاهش طول عمر ناوگان محسوب می‌گردد.

مدیر كل جذب سرمایه و تجهیز منابع وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینكه ارزش كل قراردادهای ریالی به بیش از ۱۲ هزار میلیارد بالغ می‌شود، افزود: مراحل احداث ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی(ره) نیز با هدف افزایش ۳ میلیون مسافر در سال با انعقاد قراردادی  به ارزش ۵۰۰ میلیارد تومان با بنیاد مستضعفان در دست اجرا است.

به گفته وی طرح توسعه و تكمیل ترمینال مسافری كرمان نیز با هدف افزایش ۱۰ میلیون مسافر در سال با آورده ۱۰۰ درصدی شركت هواپیمایی ماهان با اعتباری بالغ بر ۱۴۰ میلیارد تومان انجام خواهد شد.

وی همچنین در خصوص تامین ناوگان مناسب بخش هوایی، قراردادهای تأمین ناوگان هوایی را شامل خرید ۱۰۰ فروند هواپیمایی ایرباس به ارزش ۱۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار و خرید ۸۰ فروند هواپیمای بوئینگ به ارزش ۱۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار ذكر كرد.

مهندس حیدری با اشاره به اینكه احداث و تكمیل فاز ۱ بندر شهید بهشتی چابهار، ظرفیت جابجایی بار را به میزان ۸.۵ میلیون تن در سال افزایش خواهد داد، تصریح كرد؛ قرارداد این پروژه نیز به ارزشی بالغ بر ۳۳۰میلیون دلار با شركت آریا بنادر ایرانیان منعقد و مراحل اجرایی آن آغاز شده است.

وی یكی از اقدامات مهم در بخش ریلی كشور را احداث قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان با تأمین اعتبار ۱.۷ میلیارد یورو از طریق انعقاد قرارداد با شركت CREC چین دانست و افزود بالغ بر ۸۰ طرح مهم در حوزه راه و شهرسازی در مراحل جذب سرمایه از طریق بخش خصوصی داخلی و خارجی است كه از این طریق بخش عمده خلاء ناشی از كمبود اعتبارات دولتی جبران و از طرفی ظرفیت های مناسبی برای تامین اعتبار مورد نیاز از محل مشاركت عمومی/ خصوصی، بازارسرمایه و ...ایجاد می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha