کد خبر: عملکرد-پزشکان-ایرانی-قابل-قبول-است-رون
۲۳ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۰۳

با توجه به این که خطاهای پزشکی اندک است و گاهی رخ می‌دهد، اما در شرایط فعلی دستاوزیری شده است تا جامعه پزشکی را مورد هدف قرار دهد.

دکتر احمد همتی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت اظهار داشت: بررسی پرونده‌های پزشکی در هیات‌های انتظامی، بدوی و تجدید نظر انجام می‌شود که در هر هیاتی، نمایندگان دادگستری یا ریاست قوه قضاییه حضور دارند.

همتی با اشاره به حضور نماینده پزشکی قانونی و شخص مدیرکل پزشکی قانونی در هیات تجدید نظر اذعان داشت: قاضی و کارشناس پزشکی قانونی نیز در جریان بررسی پرونده‌های پزشکی نقش دارند و چنین نیست که صرفا پزشکان در جلسات حضور داشته باشند.

وی تصریح کرد: پزشکان حاضر در این هیات‌ها از حسن سابقه برخوردار هستند و پس از بررسی‌های کارشناسی و حقوقی، برای حضور در روند بررسی پرونده‌های مذکور انتخاب می‌شوند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم خاطرنشان کرد: روند بررسی پرونده‌های مربوط به خطاهای پزشکی کاملا دقیق و حساب شده و پیش‌بینی‌های لازم در قانون تعبیه شده است. از سوی دیگر، آمار خطاهای پزشکی در ایران نسبت به استاندارد جهانی غیرعادی نیست و بر اساس مقایسه‌های انجام شده، رقم بالایی نیست.

وی افزود: در عین حال باید توجه داشت که بخشی از این‌ها جزء عوارض حرفه پزشکی است و نمی‌توان به عنوان خطا و قصور حساب کرد.  به عنوان مثال، یک عمل جراحی عوارضی را به دنبال دارد که از پیش اعلام می‌شود و این را نباید یک امر غیر عادی تلقی کرد.

همتی گفت: عملکرد پزشکان ما در مجموع قابل قبول است، اما می‌تواند بهتر باشد که نیاز به مدیریت و فرهنگسازی دارد. عده‌ای که اطلاعات کافی از درمان و پزشکی ندارند، اظهارنظرهایی می‌کنند که پشتوانه علمی ندارد و می‌تواند منجر به جوسازی‌های منفی علیه یک قشر خاص باشد.

 

کد خبرنگار: 41025

  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha