کد خبر: غارت-اراضی-دماوند-به-دست-خوش‌نشین‌ها
۲۱ آذر ۱۴۰۰، ۱۳:۳۵
غارت اراضی دماوند به دست خوش‌نشین‌های پایتخت

خبرنگار افتخاری شبکه پنج سیما در دماوند به تشریح مسائل و مشکلات این شهرستان پرداخت.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی شبکه پنج سیما، برنامه «سلام تهران» که در هفته جاری مشکلات شهرستان دماوند را پیگیری می‌کند، با حضور شمسی علاء‌الدینی خبرنگار افتخاری شبکه پنج سیما در این شهرستان، مسائل مهم دماوند را بررسی کرد.

علاء‌الدینی با اشاره به جمعیت ۱۲۰ هزار نفره دماوند، گفت: این شهرستان فرصت‌های بسیار خوبی برای توسعه دارد اما از دید مسئولین استانی پنهان مانده است.

وی با انتقاد از تصرف اراضی دماوند، گفت: برخی دستگاه‌های دولتی با ایجاد تعاونی‌های مسکن، زمین‌های مرغوب این شهرستان را تصرف می‌کنند. منظره زیبای مشاء هم جزو زمین‌های تصرف شده است. خبرنگار افتخاری شبکه تهران در دماوند با اشاره به بازدید رئیس جمهور از این منطقه، گفت: آقای رئیسی در این بازدید قول تخریب بعضی از این ساخت‌وسازها و آزادسازی زمین‌ها را داده بود، اما هنوز اجرایی نشده است.

علاء‌الدینی با بیان اینکه کار در دماوند از زمین‌خواری و کوه‌خواری به گورستان خواری رسیده بود، افزود: گورستان‌های قدیمی را تصرف می‌کردند، که جا دارد از دادستان برای مقابله جدی با این پدیده تشکر کنم. فرزندان ما در آینده، در دماوند یک تکه زمین هم نخواهند داشت. متأسفانه برخی از مسئولان هنگام ساخت ویلای شخصی، حتی راه تردد مردم منطقه را هم می‌بندند.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های گردشگری در شهرستان دماوند، گفت: عدم حمایت از صاحبان طرح‌ها و پرداخت نشدن تسهیلات باعث شده، برخی از این طرح‌ها رها شوند. از دیگر معضلات دماوند، صدور مجوزهای استانی برای کوه‌هاست. در حال حاضر ۹۰ درصد معادن از استان مجوز دارند، اما مردم بومی دماوند فقط ریزگردهای آن را می‌خورند. حتی مسئولین شهرستان هم در بهره‌برداری از معادن دماوند نقشی ندارند.

این بانوی خبرنگار با بیان اینکه ۹۰ درصد معادن دماوند غیرمجاز و تنها ۱۰ درصد مجاز هستند، اظهار داشت: برای پروژه کمربندی که موجب حل معضل ترافیک گیلاوند خواهد شد، میلیاردها تومان هزینه صرف شده است، اما هربار اعمال سلیقه مدیریتی روی آن صورت می‌گیرد. پروژه دیگر سد وادان است که با احداث آن بسیاری از باغات و مزارع مردم نابود شد، در حال حاضر یک باتلاق باقی مانده است که هر بار تعدادی کودک در آن تلف می‌شوند.

علاءالدینی با بیان اینکه طرح فاضلاب شهری دماوند ۲ سالی است که کلید خورده اما متوقف شده است، افزود: این کوتاهی، بهداشت محیط را به خطر انداخته است. اهالی حق انشعاب هم پرداخت کرده‌اند، اما ناتمام و بلااستفاده باقی مانده است.

این فعال اجتماعی با اشاره به ورود دلال‌ها به بخش صنایع در دماوند، بیان داشت: دلالان در این منطقه خرید و فروش می‌کنند و صنعتگران دماوند هم بیرون گود مانده‌اند. تراشکاران و ریخته‌گران دماوند جایی ندارند، چرا که منطقه‌ای که قبلاً برایشان در نظر گرفته شده بود، الان در محدوده صنایع نیست. متأسفانه شهرک‌های صنعتی به اهالی دماوند تعلق نمی‌گیرد. تونل مشاء چراغ ندارد و این منطقه توسط قدرتمندان و خوش‌نشین‌های پایتخت غارت شده است.

گفتنی است برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی با اجرای مصطفی امامی و صدیقه مرادی روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha