کد خبر: غلظت-خون-چه-علائمی-دارد؟-برای-کاهش-غلظت
۱۹ آذر ۱۳۹۹، ۱۵:۱۸
غلظت خون چه علائمی دارد؟/برای کاهش غلظت خون،سیگار و قلیان را ترک کنید

دکتر سیداسداله موسوی فوق تخصص خون و سرطان بزرگسالان (هماتولوژی انکولوژی) در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به غلظت خون و علائم آن اظهار داشت: غلظت خون به معنی افزایش هموگلوبین و هماتوکریت در خون است.

وی افزود: غلظت خون می تواند به صورت اولیه و ثانویه باشد؛ غلظت خون به بعضی از عواملی که باعث افزایش هموگلوبین و هماتوکریت در خون می شوند، مربوط است.

رئيس بخش هماتولوژی، آنکولوژی بیمارستان شریعتی بیان کرد: فرم اولیه این بیماری معمولا در نتیجه افزایش فعالیت مغز و استخوان اتفاق میافتد و در غالب موارده نیز با افزایش گلبول های سفید و پلاکت های خون همراه است.

دکتر موسوی گفت: در بسیاری از موارد غلظت خون تغییر ژنتیکی است که روی یکی از کروموزوم ها اتفاق می‌افتد و در نهایت علائمی ایجاد می کند که باعث مزاحمت برای بیمار می شود.

علائم غلظت خون

وی ادامه داد: این علائم می‌تواند به صورت سردرد، سرگیجه، اختلالات بینایی، ضعف و خستگی پذیری در بیمار باشد. همچنین برافروختگی در صورت و قسمت بالای قفسه سینه و گردن نیز می تواند از علائم غلظت خون باشد.

فوق تخصص خون و سرطان بزرگسالان (هماتولوژی انکولوژی) تصریح کرد: غلظت خون گاهی منجر به افزایش متوسط فشار خون می‌شود که این مورد نیز می تواند به علائم بیمار اضافه شود.

درمان بیماران مبتلا به غلظت خون

دکتر موسوی بیان داشت: در بیماران معمولاً طحال کمی نسبت به طحال معمولی، بزرگ است.

وی گفت: درمان این بیماران که به آنها پلی سایتمیک گفته می‌شود و در مورد پلی سیتمی اولیه یا غلظت خون اولیه است؛ از فصد خون های مکرر و استفاده از آسپرین عبارت است.

رئيس بخش هماتولوژی، آنکولوژی بیمارستان شریعتی ادامه داد: این بیماری در افرادی که سن بالای ۶۵ سال و کسانی که حوادث عروقی مانند لخته شدن خون در رگ ها برای آنها اتفاق افتاده و یا دچار خونریزی شده اند، ایجاد می شود به همین دلیل این افراد باید از داروی هیدروکسی اوره که از داروهای خانواده سایتوتوکسیک ها هستند، استفاده کند.

علت غلظت خون های ثانویه

دکتر موسوی افزود: غلظت خون های ثانویه عمدتا به مصرف سیگار و قلیان و همچنین زندگی در ارتفاعات و شهرهای با آلودگی بسیار بالا ارتباط پیدا می‌کنند. غلظت خون به صورت ثانویه در نتیجه کمبود اکسیژن در خون رخ می دهد.

وی ادامه داد: در این موارد باید عواملی که باعث غلظت خون شده اند، کنار گذاشته شوند به طور مثال اگر فرد سیگار و یا قلیان مصرف می کند باید آنها را ترک کند و اگر در ارتفاعات زندگی می کند باید زندگی خود را به سطح دریا نزدیکتر کند.

فوق تخصص خون و سرطان بزرگسالان تاکید کرد: اگر فرد در شهری که آلودگی بالایی دارد دچار غلظت خون شده است باید روش زندگی خود را تغییر دهد و برای داشتن زندگی سالم تر به شهری با آلودگی کمتر مهاجرت کند.

مصرف غذاهای چرب

دکتر موسوی در پاسخ به این سوال که آیا غلظت خون در افرادی که غذاهای چرب مصرف می‌کنند، ایجاد می شود یا خیر، گفت: غلظت خون به این معنی که هموگلوبین و هماتوکریت یا قرمزی و گلبول های خون افزایش پیدا می‌کند، نیست. اما در کسانی که چربی زیاد مصرف می کنند خون می تواند حالت شیری پیدا ‌کند.

وی اضافه کرد: بعد از مصرف غذاهای پرچرب فراوان ، خون در افرادی که چربی خون بالایی دارند به رنگ شیری در می آید که همین امر سرعت گردش خون را کم می‌کند و باعث می شود فرد دچار گیجی و منگی شود؛ همچنین ممکن است گاهی اوقات سکته های مغزی گذرا برای افراد اتفاق بیفتد.

علت خطرناک بودن غلظت خون

رئيس بخش هماتولوژی، آنکولوژی بیمارستان شریعتی با اشاره به درمان این بیماری توضیح داد: معمولا غلظت خون اولیه در سنین بالا رخ می‌دهد و دچار شدن افراد جوان به غلظت خون خیلی نادر است.

دکتر موسوی در ادامه با اشاره دلیل خطرناک بودن غلظت خون افزود: غلظت خون شانس لخته شدن خون در رگ ها را افزایش می دهد و این اتفاق ممکن است در رگ های حیاتی رخ دهد و باعث بروز سکته های مغزی، قلبی و اتفاقات ناگوار شود.

اهدای خون راهی برای کاهش غلظت خون

وی در پاسخ به این سوال که آیا اهدای خون می‌تواند غلظت خون را کاهش دهد یا خیر، گفت: اهدای خون می‌تواند غلظت خون را کاهش دهد اما کسانی که غلظت خون اولیه دارند و کسانی که غلظت خون ثانویه شدید دارند توصیه نمی شود که خون خود را اهدا کنند. این افراد می توانند فصد خون شوند اما نباید خونشان برای بیماران دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

فوق تخصص خون و سرطان بزرگسالان تاکید کرد: از مردم درخواست دارم از غلظت خون های ثانویه که مربوط به مصرف سیگار و قلیان است و زندگی در محیط های آلوده است، پرهیز کنند.

گفت‌وگو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha