کد خبر: فعالیت-908-داروخانه-زیر-نظر-دانشگاه-علوم
۲۵ بهمن ۱۳۹۹، ۱۳:۴۹

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا،دکترعلی روح بخش با اشاره به اینکه 67 داروخانه شبانه روزی ،  545 داروخانه شهری و 41 داروخانه نیمه وقت زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی مشهد فعالیت می کنند، گفت:  با احتساب داروخانه های شهرستانها و داروخانه های بیمارستانی 908 داروخانه زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی مشهد فعالیت می کنند و به لحاظ تعداد داروخانه ها در رتبه اول و یا دوم در کشور هستیم.

کسب رتبه ملی به لحاظ تعداد داروخانه

دکتر روح بخش با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی مشهد جز رتبه اول و یا دوم در کشور به لحاظ تعداد داروخانه ها است، بیان کرد: نظارت بر این تعداد داروخانه حجم کار زیادی را می طلبد .

دکتر روح بخش با اشاره به اینکه بازرسی از داروخانه ها به عهده واحد بازرسی است، اظهار کرد: در تمام ایام و ساعات بازدید از داروخانه ها انجام می شود  به گونه ای که 550 تخلف گزارش شده است و 1164 شکایت تلفنی ثبت و پیگیری شده است .

وی با اشاره به اینکه کارشناسان بازرس مشهد حدود 7 نفر هستند اما در شهرستانها بازرسی داروخانه ها برعهده شبکه های بهداشت است که بازرسان مستقر در شبکه های بهداشت این کار را انجام می دهند، ادامه داد: در داروخانه ها تخلفات مختلفی می توان صورت گیرد یکی از این موضوعات قاچاق داروها است به شکلی که داروها در حجم زیادی به غیر ایرانی ها به فروش می رسد و این داروها از مرز کشور خارج می شود.

دکتر روح بخش اظهار کرد: متاسفانه طبق دستور العمل ها این داروها قابلیت مصرف ندارند، چون ما شرایط نگهداری این داروها را نمی دانیم و عملا نه در کشورهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرد و نه می توان در داخل از آنها استفاده کرد و در واقع یک سرمایه هنگفتی در این فرایند از بین می رود.

برخورد با داروخانه های محتکر و یا گران فروش

وی با بیان اینکه برخوردهای شدیدی با داروخانه های متخلف انجام شد و جریمه سنگینی برای آنها در نظر گرفته شد  علاوه براین در برخی موارد نیز پروانه فعالیت لغو شده است، عنوان کرد: کمبود برخی از داروهای زمینه بازار سیاه را فراهم می کند در چنین شرایطی ما نیز مانند سایر صنوف واحدهای متخلفی داریم که دارو را احتکار می کنند و یا گران می فروشند بنابراین با این واحدها برخورد می شود.

دکتر روح بخش با اشاره به اینکه بازرسی نامحسوس از داروخانه ها نیز انجام می شود و بازرسان با در دست داشتن نسخه ای، عملکرد داروخانه را بررسی می کنند ، گفت: بازرسی مشترک با تیم های صنعت و معدن و تعزیرات انجام می شود؛ تاکنون نیز داروهایی به ارزش یک میلیارد و سیصد میلیون تومان به دلیل عدم تایید اصالت و سلامت دارو از بازار جمع آوری شده است.

مدیر اداره دارو و مواد تحت کنترل معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه کل داروهایی که قابلیت مصرف ندارد هر 6 ماه با حضور نماینده محیط زیست ودارایی صورت جلسه می شود و داروها در  کارخانه ای در اصفهان معدوم می شود، ابراز کرد:  دو کارخانه در کشور مجوز امحای داروها را دارند که طبق اصول از بین می برند زیرا این داروها آثار زیست محیطی دارد به خصوص داروهای شیمی درمانی که به شدت خطرناک هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha