کد خبر: قاچاق-دارو-با-برخورد-قهری-حل-نمی-شود-دا
۲۳ مرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۲۳

رئیس انجمن مدیریت اقتصاد داروی کشور هشدار داد: با بی کیفیت تلقی شدن داروهای ایرانی و افزایش نیاز به داروهای خارجی زمینه فرایند قاچاق فراهم می شود.

 

دکتر مهدی محمدزاده در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت اظهارداشت: متأسفانه در نظام دارویی کشور یک باور اشتباه مبنی بر بهتر بودن داروهای خارجی نسبت به داروهای ایرانی وجود دارد در حالی که داروهای ایرانی بی کیفیت تلقی نمی شوند و از کف استانداردها برخوردار هستند.

وی ادامه داد: در صورت تجویز داروی خارجی توسط پزشک در ذهن بیمار کیفیت بیشتر و بهتر داروهای خارجی شکل می گیرد و این امر با ایجاد گرایش به سمت داروهای خارجی زمینه ساز فرآیند قاچاق می شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به این که قاچاق در دارو بسیار  جدی تر از موارد دیگر است، خاطرنشان کرد: دمای بالا یا پائین رطوبت و... بر دارو اثرگذار است و بسیاری از داروها در صورت عدم نگهداری صحیح به مواد سمی تبدیل می شوند و امکان خطرجانی برای بیمار در پی دارند.

وی تأکید کرد: یکی از اقدامات اقتصادی که باید در دستور کار وزارت بهداشت قرار گیرد مدیریت قاچاق است نه برخورد قهری با قاچاق. رفتن به داروخانه ها و گرفتن چند دارویی که در فهرست دارویی کشور وجود ندارد و یا پلمپ کردن آنجا و برخورد با داروساز راه حل قاچاق نیست.

محمدزاده اذعان داشت: مدیریت داروهای خارج از فهرست یکی از الزامات اقتصاد مقاومتی است، بنابراین بهتر است کالاهایی که توسط بیماران تقاضا شده اما در فهرست دارویی کشور موجود نیست خیلی کنترل شده توسط دولت در مراکز خاص در اختیار بیماران گذاشته شود.

 

کد خبرنگار: 410100

 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha