کد خبر: لزوم-اجرایی-شدن-مزایای-قانون-جوانی-جمع
۲۱ آذر ۱۴۰۰، ۱۰:۴۲
لزوم اجرایی شدن مزایای قانون جوانی جمعیت برای زنان پزشک

به گزارش  گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی شبکه پنج سیما، زهره سادات لاجوردی در برنامه «سلام تهران» تفاوت بین وضعیت شغلی زنان و مردان را لازمه اجرای طرح جوانی جمعیت و رفع موانع فرزندآوری دانست و تصریح کرد: نمی‌توانیم از یک پزشک زن انتظار داشته باشیم همانند پزشک مرد در مناطق دوردست طرح خود را بگذراند و از طرفی در زمینه فرزندآوری هم فعال باشد. همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی برای اجرا شدن قانون جوانی جمعیت الزامی است.

لاجوردی با بیان اینکه در ماده ۲۷ این قانون موادی معین شده است که شامل پزشکان متخصص هم می‌شود، افزود: بانوان پزشک متأهل یا دارای فرزند، باید بتوانند محل طرح خود را نزدیک به محل سکونتشان انتخاب و در صورت تولد فرزند از ۶ ماه معافیت استفاده کنند. پزشکان باردار و یا دارای فرزند کمتر از ۲ سال هم بتوانند شروع طرح خود را تا زمان تولد و ۲ سالگی فرزند، به تعویق بیندازند.

عضو فراکسیون زنان مجلس با تأکید بر ثبت‌نام مشمولین این قانون در وزارت بهداشت، گفت: صحبت‌هایی با معاونان این وزارتخانه داشته‌ایم تا در جریان قرار بگیرند و تدبیری بیندیشند تا در کار این افراد تداخلی صورت نگیرد.

وی با بیان اینکه تاکنون بین پزشکان باردار و یا مادر با یک پزشک آقا تفاوتی قائل نشده‌ایم، افزود: مشمولینی که بعد از این قانون می‌خواهند طرح خود را در سهمیه مناطق محروم آغاز کنند، می‌توانند از کاهش مدت طرح در ازای تأهل و یا تعداد فرزند برای یک‌بار بهره‌مند شوند. همچنین از مزایای به تعویق افتادن در ازای بارداری و یا فرزند زیر ۲ سال استفاده کنند. افرادی که در حال حاضر مشغول گذراندن طرح خود هستند، می‌توانند از مزایای کاهش مدت آن استفاده کنند، اما امکان تغییر محل طرح خود را ندارند.

این نماینده مجلس با اشاره به مجازاتی که برای افراد کم‌کار در اجرای این قانون، در نظر گرفته شده است، گفت: طبق ماده ۷۴ قانون مستنکفین، مجازات، جرائم نقدی و جبران خسارت در نظر گرفته شده است. از طرفی این افراد به مراجع قضایی معرفی می‌شوند‌. لاجوردی تأکید کرد: فرصت و انرژی بسیاری برای تدوین قانون جوانی جمعیت صرف شده و زمان برای اجرای برخی از مواد آن محدود است.

گفتنی است برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی با اجرای مصطفی امامی، صدیقه مرادی، فریبا باقری، حافظ کاظم‌زاده، افشین عبداللهیان و علی مرادخانی روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha