کد خبر: لزوم-توجه-مردان-به-وضعیت-سلامتیبچه-دار
۱۶ آذر ۱۳۹۵، ۹:۵۵

خبرگزاری سلامت: "پیشگیری مقدم بر درمان است"؛ شعاری به گوش آشنا است، اما با این حال عده ای از انجام چکاپ های روتین سرباز می زنند. البته این امر میان مردان بیشتر به چشم می خورد، در حالی که تأکید پزشکان بر توجه مردان به سلامتی‌شان است. در این میان زمانی که مردان خود را بی نیاز از مراجعه به پزشک می دانند و زمانی که در امر بچه دار شدن دچار مشکل می شوند، به سختی تن به مراجعه و آغاز پروسه درمان می دهند.

پس به طور کلی مسآله مهم در این راستا فرهنگسازی است تا مردان به این مهم واقف شوند که در امر باروری تمام مشکلات بر گردن زنان نیست، چرا که مشکلات ناشی از بچه دار شدن تا 50 درصد به مردان مربوط می شود. بنابراین بهتر است این موضوع پذیرفته و پروسه درمان به سرعت آغاز شود، زیرا دیده شده که مراجعه دیرهنگام مردان برای درمان مشکل موثر در باروری، به دلیل عدم دریافت پاسخ مثبت آنها را با سرخوردگی از درمان مواجه کرده است.

دکتر حوریه شمشیرمیلانی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می گوید: طی چند سال اخیر میزان توجه به سلامت مردان بیشتر شده، زیرا قبلا زنان به دلیل مسائل فیزیولوژیکی‌شان مورد توجه بیشتری بودند و بالطبع خدمات بیشتری هم دریافت می کردند؛ اما بعدها مشاهده شد که امید به زندگی زنان در حال افزایش یافتن از مردان است و در مقابل وضعیت سلامت مردان بدتر می شد. البته این که مردان برای انجام چکاپ های روتین تمایلی ندارند، ریشه در مسائل فرهنگی دارد که خود را بی نیاز از مراجعه به پزشک می دانند.

وی ادامه می دهد که بنابراین مردان از خدمات درمانی کمک نمی گیرند، برای چکاپ پیش قدم نمی شوند و به علت مراجعه آنها در مراحل آخر بیماری متأسفانه گاهی اوقات مراکز درمانی از درمان نیز عاجز می شوند. بنابراین این امر باید میان مردم رواج داده شود که قبل از نیازمندی به درمان از انجام چکاپ های روتین بدون بهره نمانند. در حال حاضر علم پزشکی بر پیشگیری و ارتقای سطح سلامت تأکید دارد، نه دارو درمانی؛ زیرا در چنین صورتی به نفع مردم و سیستم درمانی مملکت است.

متخصص زنان و زایمان در بخش دیگری از سخنانش عنوان می کند: عده ای از مردان بر این باروند که چون زایمان برعهده زن است پس تمام مشکلات ناشی از ناباروی هم برگردن زن است، در حالی که 50درصد علت ناباروری یک زوج به مرد بر می گردد. کشف علت ناباروری در زنان مقداری مهاجم است، یعنی در ابتدا یک آزمایش اسپرم برای همسرش نوشته می شود تا وضعیت تعداد و تحرک اسپرم مورد ارزیابی قرار گیرد، اما در اکثر اوقات مردان انجام چنین آزمایشی را نمی پذیرند و معتقدند که مشکلی ندارند و انجام آزمایش نوعی اهانت به آنها محسوب می شود. در حالی که مردان باید بپذیرند درمان ناباروی امری مشترک است و همکاری آنها با همسر و سیستم بهداشتی درمانی بسیار لازم و ضروری می باشد.

 

کد خبرنگار: 410100

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha