کد خبر: منابع-ورودی-به-بازار-سرمایه،فرصتی-برا
۳۱ تیر ۱۳۹۹، ۱۱:۵۸

به گزارش گروه اقتصاد سلامتی خبرگزاری سلامت به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)،موسی احمدی، کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطلب گفت: پارامترهای اقتصادی، حاکی از رشد اقتصادی منفی، کاهش میزان سرمایه‌گذاری‌ها، رکود کسب و کارها در کشور و همچنین افزایش نرخ تورم و در نتیجۀ آن کاهش قدرت خرید مردم در سطح جامعه است که در ماه‌های اخیر با شیوع ویروس کرونا شدت گرفته است. در این بین بازار سرمایه روندی مثبت را درپیش گرفته و نقدینگی های زیادی را در این مدت به خود جذب کرده است.

وی با تاکید بر اینکه حرکت جریان نقدینگی به سمت بازار سرمایه فرصتی برای حفظ قدرت خرید پول است، اظهار داشت: در این میان، جای استفاده از تحلیل‌های حرفه‌ای و اطلاعات پردازش شده توسط سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه خصوصاً اشخاصی که به تازگی به این بازار وارد شده‌اند خالی است .

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه بیان کرد: یکی از راه های مدیریت موضوع، جهت دهی منابع اشخاص تازه وارد به سمت سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و استفاده از خدمات و ظرفیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری و نهادهای مشاوره سرمایه‌گذاری و سبدگردانی در این بازار است.

احمدی افزود: از سوی دیگر نیز لازم است با ارائه آموزش‌های لازم متناسب با سطوح مختلف سنی و تحصیلی، این موضوع را در کشور نهادینه و فرهنگ سرمایه‌گذاری را اشاعه داد؛ به ویژه  نقش بازار سرمایه و نهادهای فعال در این بازار در این میان تعیین کننده است.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: برای جبران کسری بودجه دولت در این برهه از زمان، عرضه اولیۀ شرکت‌های دولتی در دستور کار قرار گرفته است اما به نظر می‌رسد استفاده از ظرفیت‌های بازار بدهی و توسعه و تعمیق این بازار از طریق به کارگیری ظرفیت نهادها و ابزارهای مالی متنوع نیز می‌تواند  کمک بسزایی در این زمینه باشد. همچنین رتبه‌بندی اعتباری اوراق بدهی و ایجاد بازار ترکیبی برای سرمایه‌گذاران بزرگ از جمله شرکت‌های بیمه و صندوق‌های بازنشستگی با افق‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت یکی از مواردی است که می‌تواند در این زمینه مفید واقع شود.

به گفته احمدی،  در سال های اخیر،  شاهد سیاستگذاری و آغاز حرکت  و جهت دهی از نظام مالی بانک پایه به بازارپایه بودیم؛ لذا  لازم است سرعت حرکت با سرعت آمادگی بازار سرمایه برای پذیرش این سطح از ورود سرمایه نیز همسان شود تا  از بروز مشکلات احتمالی بازار از حیث فنی، دانشی و هیجانی نیز پیشگیری شود.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: در صورت مدیریت مناسب در شرایط کنونی و حفظ پایداری منابع در بازار سرمایه و همچنین استفاده بهینه از ظرفیت ابزارها و نهادهای این بازار می توان شاهد نتایج مناسبی در این بین بود.

این تحلیلگر بازارهای مالی  در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می رسد با توجه به انتظارات تورمی موجود در جامعه و وضعیت بازار ارز و همچنین نرخ بهره واقعی منفی در کشور همچنان در کوتاه مدت شاهد جذابیت بازار سرمایه و ادامه ورود منابع نقدی به بازار باشیم. حال با عرضه واحدهای صندوق های جدید قابل معامله در بورس لازم است تدابیری برای پایداری منابع نقدی در بازار نیز اندیشیده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha