کد خبر: میزان-رعایت-پروتکل-های-بهداشتی-در-کشور
۱۲ تیر ۱۴۰۰، ۱۳:۰۱
به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا، دکتر علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه در جلسه امروز ستاد که به ریاست رییس جمهور و حضور همه اعضا برگزار شد، آخرین وضعیت همه گیری بیماری کرونا در سراسر دنیا و کشور مرور شد، گفت: موج جدیدی از ویروس جهش یافته کرونا با عنوان دلتا که نام دیگر آن همان ویروس هندی است، درحال گسترش است. اکنون 68 کشور در دنیا درگیر این موج از بیماری شده اند. روز گذشته در برزیل بیشترین آمار مرگ و میر (بالای 1600) به ثبت رسیده است. در هندوستان هم گرچه میزان مرگ و میر تا حدودی کاهش یافته است اما همچنان آمار بالا و روزانه بیش از 750 مرگ است.
رعایت پروتکل ها در کشور به کمتر از ۷۰ درصد رسیده است
وی با اشاره به اینکه در اندونزی هم وضعیت به همین صورت است و آمار در حال افزایش است، به وضعیت شیوع بیماری در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: تعداد شهرهای درگیر ویروس در استان های جنوبی، شرقی و جنوب شرق کشور رو به افزایش است. علی رغم تاکیدات بسیاری که شد متاسفانه رعایت پروتکل ها در کشور با افت مواجه شده و اکنون به کمتر از 70 درصد و حدود 68 تا 69 درصد رسیده که این عدد بسیار پایین است و اگر بخواهیم پروتکل ها تاثیر داشته باشند، دستورالعمل های بهداشتی باید بیش از 85 درصد رعایت شوند.
دکتر رئیسی با بیان اینکه قدرت سرایت ویروس دلتا که در کشور مشاهده شده، بسیار بالا است، عنوان کرد: با توجه به قدرت سرایت، ویروس قطعا می ‌تواند میزان همه‌ گیری، بستری و ابتلا را افزایش دهد. در حال حاضر 92 شهرستان قرمز، 183 شهرستان نارنجی و 173 شهرستان زرد در کشور داریم. بیش از نیمی از استانهای کشور درگیر هستند که برخی استانها در ابتدای درگیری هستند و اگر پروتکل ها را رعایت کنند می توانند ویروس را مهار کنند اما اگر سهل انگاری صورت بگیرد قطعا کل استان درگیر بیماری خواهد شد.
معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: در استان اصفهان فعلا فقط شهر اردستان درگیر و قرمز است؛ در ایلام یک شهر مهران درگیر است و استان های خراسان شمالی و خراسان جنوبی هم فقط یک شهر درگیر دارند. در کرمانشاه، گیلان‌ غرب درگیر است؛ در کهگیلویه و بویر احمد فقط گچساران و در استان های گیلان و مرکزی هم فقط یک شهر درگیر هستند اما تعداد شهرهای درگیر در بقیه استان‌ ها بالا است. 10 شهر اسلامشهر، بهارستان، پاکدشت، پردیس، تهران، دماوند، ری، شمیرانات، فیروزکوه و قرچک در استان تهران درگیر بوده و قرمز هستند، همچنین 10 شهر استان سیستان و بلوچستان درگیر هستند و تقریبا سراسر استان درگیر شده است. شهرهای جنوبی و جنوب شرق استان فارس (10 شهر) درگیری دارند. در استان کرمان 15 شهر و  استان هرمزگان 11 شهر درگیری دارند؛ به همین صورت استان های مختلف درگیری‌های مختلف دارند و حتما نیاز است که پروتکل ها با دقت بیشتری رعایت شوند.
میزان رعایت پروتکل ها در سیستان و بلوچستان به طور میانگین کمتر از 50 درصد است
وی در ادامه با اشاره به اینکه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، تاکید بسیار زیادی بر کنترل مرزها، به ویژه مرزهای شرقی شد، عنوان کرد: نیروی انتظامی و ستاد نیروهای مسلح کشور و سپاه تاکنون اقدامات خوبی برای کنترل مرزهای شرقی انجام داده اند و امروز تاکید شد کنترل مرزها به ویژه در مرزهای شرقی کشور تشدید شود. اقدامات نظارتی زیادی در مرزها انجام می شود و 117 درصد رشد نظارت و مراقبت ها را شاهد هستیم اما باز هم تاکید شد که بیش از این کنترل شود.
دکتر رئیسی افزود: موضوع دیگری که در ستاد مطرح شد این بود که به طور ویژه استان های درگیر را نظارت  کنیم و به آنها به ویژه در سیستان و بلوچستان کمک شود. ارتباط مستقیمی با استاندار محترم و رییس دانشگاه برقرار و مسائل و مشکلات مطرح شد که براساس آن مقرر شد به صورت ویژه کمک‌ هایی ارسال شود و اگر نیاز باشد،  کمک ها بیشتر شود. البته زیرساخت ها برای شیوع بیماری و پذیرش بیماران مهم است؛ خوشبختانه در بحث اکسیژن ساز و تخت در استان سیستان و بلوچستان مشکل خاصی وجود ندارد اما اقدامات بیشتری باید در حوزه نظارت، رعایت پروتکل ها و اعمال قانون با پروتکل شکنان انجام شود. میزان رعایت پروتکل ها در سیستان و بلوچستان به طور میانگین کمتر از 50 درصد بوده و نیاز است که مردم عزیز و صبور آن منطقه در رعایت پروتکل ها دقت بیشتری را داشته باشند.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از تعطیلی  بسیاری از اماکن و ادارات سیستان و بلوچستان از جمله بانک ها و ادارات دولتی خبر داد و گفت: فقط آنهایی که خیلی ضروری هستند مجوز فعالیت خواهند داشت. در استان ‌هایی هم که شهر قرمز در آن ها اعلام شده، باید اقداماتی بر اساس پروتکل ها و رنگ بندی که وجود دارد، اعمال شود.
مردم به هیچ وجه نگران دُز دوم واکسن نباشند
وی افزود: به عنوان مثال در شهرهای قرمز کارکنان دولتی حداکثر 30 درصد باید حضور داشته باشند و بقیه باید دورکار باشند. به جز مشاغل بسیار ضروری که حداکثر تا 50 درصد می توانند در ادارات حضور پیدا کنند و بقیه باید به صورت دورکار باشند تا شرایط آرام تر شود.
دکتر رئیسی به وضعیت واکسیناسیون در کشور اشاره و یادآور شد: طی هفته گذشته سرعت واکسیناسیون مجددا بهتر شد و ان‌شاالله طی این هفته و به ویژه هفته آینده سرعت واکسیناسیون قابل قبول خواهد بود و میزان قابل توجهی واکسن در اختیار خواهیم داشت و واکسیناسیون را با سرعت بیشتری انجام خواهیم داد. در سطح کشور ازدحام و تجمع آنچنانی در هفته گذشته نداشتیم و واکسیناسیون خوب و روان انجام شد.
معاون بهداشت وزارت بهداشت توضیح داد: در تهران در دو یا سه مرکز تجمع و شلوغی‌ هایی بود که با تمهیداتی همچون افزایش مراکز تجمیعی و اجرای سیستم نوبت دهی، آنجا هم به وضعیت عادی برگشته و واکسیناسیون با قدرت و سرعت بیشتری در هفته آینده ادامه پیدا خواهد کرد.
وی تاکید کرد: مردم به هیچ وجه نگران دُز دوم واکسن نباشند؛ قطعا به افرادی که دُز اول را دریافت کرده اند، دُز دوم هم تزریق خواهد شد. اکنون تقریبا وضعیت انجام واکسیناسیون گروه های سنی که اعلام کردیم مطلوب و مناسب است و به احتمال خیلی زیاد طی هفته آینده گروه سنی پایین ‌تری  را اعلام خواهیم کرد تا واکسیناسیون آنها هم انجام شود. خوشبختانه قریب به ۳۰۰ هزار دز واکسن داخلی برکت به دستمان رسیده که توزیع شده است و امید داریم در هفته‌ های آینده میزان واکسن‌ های تولید داخل و خارجی افزایش یابد و سرعت واکسیناسیون قابل قبول باشد.
تاکنون حدود ۷ میلیون دُز واکسن توزیع کرده ایم
دکتر رئیسی تصریح کرد: تاکنون حدود هفت میلیون دُز واکسن توزیع کرده ایم که حدود ۲ میلیون نفر هر دو دُز و حدود چهار میلیون نفر هم دُز اول را دریافت کرده اند که در زمان مقرر دُز دوم را دریافت خواهند کرد. در هفته‌ های آینده وضعیت تامین واکسن ما بسیار بسیار مطلوب ‌تر خواهد بود. بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده از شهریور ماه، ماهیانه ۱۰ میلیون دُز واکسن داخلی به دستمان خواهد رسید که سرعت بالا خواهد رفت و همان طور که به مردم قول داده ایم تا پایان سال همه گروه هدف کشور را قطعا واکسینه خواهمی کرد و از این جهت نگرانی وجود ندارد.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه مردم عزیز کشورمان برای دریافت واکسن حتما به سیستم نوبت دهی توجه کنند و افرادی که هنوز پیامک دریافت نکرده اند مستقیما به مراکز مراجعه نکنند، گفت: بی توجهی به این موضوع سبب ازدحام و معطلی آنها پشت درهای مراکز تجمیعی واکسن خواهد شد.
وی به تعداد مراکز تجمیعی وکسیناسیون در کشور اشاره و اظهار کرد: حدود ۸۷۰ مرکز تجمعی در کشور داریم که ۷۵ مرکز از این تعداد در تهران هستند. با توجه به موجودی واکسن، توانایی تزریق واکسیناسیون روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دُز را داریم و این توانمندی در صورت تامین واکسن به ۵۰۰ هزار دُز در روز هم خواهد رسید که در این زمینه هم جای نگرانی وجود ندارد.
دکتر رئیسی در پایان با بیان اینکه از همه مردم عزیز تشکر می کنم و مجددا خواهش می کنم رعایت پروتکل ‌ها را جدی بگیرند، گفت: بی توجهی به  پروتکل ‌ها منجر به بروز خیز و پیک جدید خواهد شد که می ‌تواند نگران کننده باشد؛ با توجه به سرعت واکسیناسیون اگر پروتکل ‌ها طی چند ماه آینده رعایت شوند می ‌توانیم با وضعیت خیلی بهتری این دوره را هم به پایان برسانیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha