کد خبر: نقش-آموزش-در-پیشگیری-از-سرطان-جدی-است
۱۰ بهمن ۱۳۹۵، ۱۰:۰۱

رییس مرکز تحقیقات سرطان پستان جهاد دانشگاهی گفت: بر اساس مطالعات انجام شده، ۴۰ تا ۵۰ درصد فاکتورهای خطر سرطان توسط مردم قابلیت پیشگیری دارند.

 

به گزارش خبرگزاری سلامت، کیوان مجیدزاده، رییس مرکز تحقیقات سرطان پستان جهاد دانشگاهی در گفتگو با برنامه «چشم‌انداز» شبکه رادیویی سلامت با اشاره به مهم‌ترین ریسک فاکتورها در سرطان پستان، گفت: در حوزه سرطان پستان، سابقه فامیلی، جدی‌ترین فاکتور خطر است. خانواده‌هایی که سابقه فامیلی سرطان پستان دارند، حتما باید به کلینیک‌های سرطان‌های خانوادگی مراجعه کنند تا از جنبه ژنتیکی مورد بررسی قرار بگیرند.
وی با تاکید بر اینکه به دلیل صنعتی شدنريال نرخ بروز بیماری‌های مزمن در کشورهای مختلف افزایش یافته است، ادامه داد: در کشورهای پیشرفته با افزایش نرخ بروز بیماری‌ها با توجه به دستاوردهای علمی و ارتقای مراقبت‌های پزشکی به همان نسبت نیز میزان بقای بیماران در حال افزایش است.
مجیدزاده با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورهای پیشرفته، سرطان یک بیماری کشنده و خطرناک تلقی نمی‌شود، بیان کرد: در ایران نیز با کارهای مختلفی که انجام شده است، این موضوع در حال شکل‌گیری است؛ ولی همچنان میزان بقا در کشور ما با کشورهای پیشرفته فاصله دارد. بخشی از این کار به فرهنگ عمومی و آموزش بر می‌گردد که باید در این زمینه ارائه شود. بخش دیگری هم به ارتقای سیستم‌های خدمات‌رسانی و بهداشتی و پزشکی باز می‌گردد.
رییس مرکز تحقیقات سرطان پستان جهاد دانشگاهی با اشاره به لزوم ارتقای فرهنگ بهداشت و سلامت، عناصر مداخله‌گر در آن را این‌طور برشمرد: یکی از مهم‌ترین عناصر این است که مردم در برابر ریسک فاکتورهای ایجاد کننده سرطان، در درجه اول چقدر دانش دارند و در درجه بعدی چه نگرشی دارند و سوم این‌که رفتارشان بر اساس دانش و نگرش چگونه تنظیم می‌شود.
مجیدزاده ادامه داد: در حوزه سرطان پستان، معضلات فرهنگی بسیاری وجود دارد. مردم باید بدانند که حتی یک روز را هم نباید برای پرداختن به این موضوعات از دست بدهند. روش‌های کنترل فاکتورهای خطر سرطان بسیار مهم است.
وی با مهم دانستن نقش اجتماعی مردم در کنترل و درمان سرطان اظهار کرد: موضوع دیگری که نقش اجتماعی مردم را پررنگ می‌کند، این است که در جوامع پیشرفته بخش قابل توجهی از هزینه بیماری‌های مزمن را خود مردم پرداخت می‌کنند. حتی مردم در بخش پژوهش هم وارد می‌شوند. قسمتی از این مشارکت مردمی نیز به خیرین مربوط می‌شود که امیدوارم در بحث سرطان نیز وارد شوند.
رییس مرکز تحقیقات سرطان پستان جهاد دانشگاهی در پایان نقش آموزش را از همه استراتژی‌های دیگر که باید برای آن‌ها هزینه‌های هنگفتی پرداخت شود، جدی‌تر دانست و اظهارداشت: در خصوص آموزش، موضوع روشنی که در مورد بیماری‌های مزمن به خصوص سرطان وجود دارد این است که بر اساس مطالعات، ۴۰ تا ۵۰ درصد فاکتورهای خطر توسط مردم قابلیت پیشگیری دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha