کد خبر: نگاه-انسانی-و-فراتر-از-آن،-نگاه-الهی،-لا
۱۶ آذر ۱۴۰۰، ۱۵:۳۵
نگاه انسانی و فراتر از آن، نگاه الهی، لازمه کار پرستاری است

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران،دکتر قناعتی در ابتدای سخنان با تبریک روز پرستار به پرستاران و کادر درمانی دانشگاه گفت: حقیقتاً پرستاری یک شغل ویژه‌ای است و می‌توان گفت که ردای مقدسی است که لیاقت آن به هرکسی داده نمی‌شود و به اعتقاد من هر سرنوشتی که خداوند برای انسان مقدر فرموده، حَسَب لیاقت‌ها و استعدادهای درونی اوست و هرکسی توفیق انجام هر کاری را به دست نمی‌آورد.

وی تغییر نگاه و رویکرد را حلال بسیار از مشکلات بشر دانست و افزود: انسان امروزی به پیشرفت‌های بزرگی رسیده و هرروز می‌بینیم که درزمینهٔ فناوری، دستاوردهای تازه‌ای دارد اما همه این پیشرفت‌ها زمانی ارزشمند است که در افق یک نگاه واقع‌بینانه حقیقی باشد.

وی با بیان این نکته که انسان معاصر با مشکلات و چالش‌های بزرگی مواجه است، افزود: فقدان نگاه معنوی زندگی بشر را با چالش‌های بزرگی مواجه کرده است؛ بالاخره ما به‌عنوان انسان‌های مسلمان، اعتقاداتی داریم و باور داریم که حیات انسان، فقط محدود به این جهان مادی نیست و با این طرز تفکر است که ارزشمندی شغل‌هایی نظیر پرستاری مشخص می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران ، پرستاری را ستون فقرات خدمات پزشکی معرفی کرد و گفت: اگر پرستاری عملکرد صحیحی داشته باشد، بسیاری از مسائل و مشکلات حوزه بهداشت و درمان حل خواهد شد و اگر نگاه سلامت‌محور داشته باشیم؛ خدمات پرستاری محور اصلی و ستون فقرات این خدمات در حوزه بهداشت و درمان است و این جایگاه مهم و حساس پرستاری را نشان می‌دهد.

وی یکی از حوزه‌های تأثیرگذاری پرستاران را درزمینهٔ الگوسازی اجتماعی معرفی کرد و افزود: در کنار مسئولیت محوری شما عزیزان در حوزه درمان، یک مسئولیت مهم دیگر شما این است برای قریب 60 میلیون انسانی که ماهانه به نظام سلامت مراجعه می‌کنند؛ الگوی رفتار و کردار اخلاقی باشید و اگر در این زمیه درست عمل کنید، جامعه و مردم را به سمت تعالی خواهید برد.

وی نگاه انسانی و فراتر از آن، نگاه الهی را لازمه کار پرستاری معرفی کرد و گفت: به تعبیر حضرت امام خمینی (ره) تا خودمان را نسازیم، نمی‌توانیم دیگران را بسازیم و تا مردم اصلاح نشوند، جامعه درست نخواهد شد؛ پس لازمه تأثیرگذاری بر مردم، خودسازی است و اینکه تلاش کنیم هر کاری که می‌کنیم خالصانه برای رضای خدا باشد.

دکتر قناعتی یکی از مهم‌ترین رویکردهای مدیریت دانشگاه در دوره جدید را توجه به مسائل اجتماعی معرفی کرد و گفت: یکی از استراتژی‌های اصلی که ما در دانشگاه تعریف کردیم و از همه شما هم برای جلو بردن آن کمک می‌خواهیم، بحث خدمات اجتماعی دانشگاه است؛ امروزه دانشگاه‌های مدرن دنیا نقش مهمی در پدیده‌ها و روندهای اجتماعی دارند و دانشگاه علوم پزشکی تهران به‌عنوان نماد آموزش عالی در کشور باید در این زمینه نیز پیشرو باشد و ما از همه مدیران دانشگاه خواسته‌ایم که برنامه‌هایشان حتماً دارای پیوست اجتماعی باشد؛ زیرا اعتقادداریم سلامت مردم صرفاً به مسائل جسمی مربوط نیست و بحث پزشکی معنوی که امروزه در دنیا به‌شدت موردتوجه قرار گرفته، یکی از ارکان اصلی سلامت مردم است.

وی بر تأثیرگذاری توجه به معنویت در زندگی انسان تأکید کرد و گفت: با توجه به محدود بودن دانش انسان، ما راهی جز این نداریم که در بسیاری از مسائل، به معنویات پناه ببریم و مشاهده می‌کنیم که توجه به معنویات حتی در بیماران هم مؤثر است و بسیار از افرادی که بیماری‌های سختی را پشت سر گذاشتند؛ دارای اعتقادات معنوی قوی‌تری بودند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران  دوران همه‌گیری کرونا را یک رزمایش بزرگ ایثارگری در کشور معرفی کرد و گفت: من همیشه نگران بودم که اگر کشور با مشکل جدی مواجه شود، آیا جوانان این دوران می‌توانند مثل دوران اول انقلاب، محکم و استوار در مقابل دشمن ایستادگی کنند یا نه؛ اما بحران کرونا به همه نشان داد که این کشور، نسل غیرتمندی دارد که می‌تواند در بحران‌ها و مشکلات، از کیان کشور دفاع کند.

وی با تقدیر از تلاش همه اعضای کادر درمان در دوران بحران کرونا، گفت: ما در این راه شهدای گران‌قدری را تقدیم کردیم که امروز در خدمت خانواده شهیدان رامین عزیزی فر و فرحناز حسنی آذر هستیم که از خداوند مهربان می‌خواهم روح این عزیزان را در جوار رحمت و مغفرت خود قرار دهد.

دکتر قناعتی با تقدیر مجدد از خدمات دلسوزانه پرستاران دانشگاه، گفت: از همه شما تقاضا دارم با دلسوزی، با مهربانی و با سعه‌صدر با بیماران رفتار کنید و در همه کارهایتان خدا را در نظر داشته باشید؛ پیگیر اخبار دانشگاه هم باشید زیرا کارهای بزرگی در دانشگاه در حال انجام است که ان‌شاءالله با کمک هم بتوانیم دانشگاه را بهتر از قبل جلو ببریم و در پایان دوره مسئولیت، بتوانیم این امانت را به افراد شایسته‌تر تحویل دهیم.

وی در پایان گفت: دوران مدیریت عمودی به پایان رسیده و همه شما در جایگاه خود مسئول و مدیر هستید؛ پس دست در دست هم کمک کنیم تا دانشگاهی بهتر و قوی‌تر بسازیم که افتخار ایران و اسلام باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدقریشی ضمن تبریک روز پرستار گفت:  بعد بحران کرونا جایگاه و ارزش شما پرستاران دو صد چندان شد. جامعه قدردان زحمات ، تلاش ها و فداکاری های شما عزیزان در طول این دوران سخت خواهد بود.من هم به نوبه خودم از همه شما قدردانی و برای شما عاقبتی نیکو آرزو می کنم .  شما فرشتگانی احیا گر انسان ها هستید . حقیقتا در روز قیامت خداوند باید احیاگران و فرشتگان محبت و عشق را در بهشت برین جای دهد.

وی افزود: روز پرستار فقط مربوط به خانم ها نیست، آقایان هم پرستار هستند. اما این روز در تاریخ ما به نوعی رنگ و بوی مادران را دارد، زیرا  به نام روز میلاد حضرت زینب(س) نامگذاری شده است، اگر چه شغل آن حضرت پرستاری نبود، اما در برهه ای از زمان در تنگنای بزرگی پرستاری ، تیمار و نگهداری اسیران را برعهده داشت.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه اظهار داشت: در قرآن نشان دادن ارزش کسی که نزد خدا بالاست به اشخاص مختلف تعبیر می شود،  برای بیان مومنان اعم از مرد و زن حضرت مریم و حضرت آسیه زن فرعون را مثال می زند. آسیه همسر پادشاه بسیار خونخواهی که در کاخ زندگی می کرد. حضرت آسیه از خداوند خواست که خانه برای او نزد خودش در بهشت  بسازد، دعایی نیز دارد که از فرعون و رفتار او نجات پیدا کند. همچنین  در قرآن برای کافران همسر لوط و همسر نوح را مثال می زند. بنابراین انسان‌ها حق انتخاب دارند می‌توان همسر فرعون بود اما اهل بهشت بود و  می‌توان همسر پیامبر بوده و در حکومت دینی زندگی کرد، ولی اهل دوزخ بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدقریشی گفت: نام زنان در کنار پرستاری و مهربانی شناخته شده است و شما به عنوان انسان‌هایی در بحران چه مثبت و چه منفی معرفی شوید. در روایت است بهترین انسانها عالمان هستند و بدترین انسان ها نیز عالمان هستند. کاری کنید که نردبان رسیدن به آسمان شوید بیماران به شما مراجعه می کند و تن آنها را سالم می کنید. علامه طباطبایی که دارای تفسیر ۲۰ جلدی قرآن هستند ، زمانی در بیمارستان بستری بودند می‌گوید من حاضرم ۲۰ جلد تفسیر را که در چهل سال تالیف کردم  با یک شب و یک ساعت اجرکار پرستار معاوضه کنم. امیدوارم که این ایام بگذرد و همچنان این افتخار برای شما بماند.  این افتخار برای خود حفظ کنید.

دکتر عباس عبادی معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت:  به رسم ادب تقدیر و تشکر می کنیم از عزیزانی که منت می گذارند و حق  بندگی را به جا می‌آورند و بندگان خدا را در وقت نیاز تنها نمی گذارند. ما باید افتخار کنیم که بزرگداشت روز پرستار مصادف است با میلاد بزرگ بانوی جهان اسلام و اسوه صبر حضرت زینب سلام الله علیها که نقش وکیل مدافعی هم داشتند. نقشی که پرستار باید ایفا کند و جز وظایف پنهان است که باید آن را به درستی انجام دهیم.

وی افزود: حامل سلام‌های گرم دکتر رئیسی ریاست محترم جمهور و دکتر عین اللهی وزیر محترم بهداشت به شما پرستاران عزیز هستم. دوران کووید با وجود مصیبت های ایجاد شده، باعث تقویت سرمایه اجتماعی شد. رنج هایی که ما به خاطر سختی کار متحمل شدیم و گاهی در دل خود گلایه مند شدیم که چرا دیده نمی شویم اما همیشه توسط پروردگار دیده می شدیم. بزرگان دینی ما حاضر می شدند هفتاد سال عبادتشان را با یک شب پرستاری از بیمار معاوضه کنند و این ارزش و منزلبت جایگاه پرستار را می رساند که باید این وظیفه را به درستی انجام دهیم.

معاون پرستاری وزارت بهداشت اظهار داشت: بیشتر در القابی که رسانه ها به ما می‌دهند جنبه فرشته بودن پرستاران تاکید می شود که علاوه بر آن  ما باید بر جنبه مراقبت روحی و روانی نیز تاکید کنیم . مهربانی بدون وجود علم ممکن است دردسرساز شود. در حالی که مهربانی مدبرانه موثر خواهد بود. مراقبتی که با بررسی و شناخت و برنامه‌ریزی‌های مبتنی بر شواهد طراحی و اجرا می شود،  اثربخش است.  باید در این جنبه که  مغفول مانده تاکید شود. به وظایف علمی پرستاران مبتنی بر شواهد بودن توجه کنیم، سرعت رشد دانش بسیار سریع است و باید به دنبال توانمندسازی پرستاران باشیم.

دکتر عبادی گفت: حجت الاسلام و المسلمین خاتمی در تفسیر آیه ۱۳ سوره حجرات علاوه بر مسائلی که مربوط به تقوا ، خدا دوست بودن و  ویژگی‌های عمومی متقیان است در مورد پرستاران به  نکته دیگر نیز توجه دارد که به زبان دیگر مبتنی بر شواهد بودن مراقبتها است.  در کنار واژه مهربانی و همدلی جنبه رویکرد علمی را نیز تقویت کنیم تا با کیفیت به خدمات پردازیم.

در پایان  تکریم و تعظیم می کنیم به همه پرستاران، همه شهدای وطن که به خاطر امنیت و حفظ کیان و خاک جان گرانمایه خود را اهدا کردند. تعظیم و تکریم میکنیم مدافعین حرم را که جان خود را در سرزمین های دوردست برای امنیت کشور فدا کردند و تعظیم و تکریم میکنیم مدافعین سلامت و شهدای مدافع سلامت را اولین شهید مدافع سلامت پرستاری از دانشگاه وزین و علمی علوم پزشکی تهران بود.

دکتر ناطقی ضمن تبریک روز پرستار گفت: روزی که در معاونت درمان مستقر شدم متوجه شدم سیستم به درستی شکل داده شده است کادر پرستاری و مترون ها همه به درستی چینش شده اند و سازوکارهای دانشگاه علوم پزشکی تهران به خوبی و با درایت و نهایت دقت و هوشمند کنار هم قرار گرفته ان  که مدیون زحمات معاونان گذشته و فعلی است.

وی افزود: تمام تلاش های کادر درمانی و پشتیبانی شامل پزشک، پرستار، کمک بهیار برای دیده نشدن است. دیده شدن نزد خداوند متعال خواهد بود و در همه عرصه ها همین گونه است در پرستاری نیز به همین منوال خواهد بود . جایگاه کادر درمان موقعیت ویژه ای است انتخاب شغل ها مهم است گاهی شغل را انتخاب کرده و گاهی بر حسب شرایط رقم می خورد. در شغل هایی همچون پرستاری رستگار نشدن سخت است . در محیط خوب و مناسب رشد نکردن اتافق عجیبی است. قدر فرصتها را بدانید که با این شغل رستگار خواهید شد.

سیمین رنجبران صحبت های خود را با مناجاتی از خواجه عبدالله انصاری آغاز کرد و گفت: شما از نظر مقام معظم رهبری ترکیب عجیبی هستید از رحمت، عطوفت، مهربانی و مراقبت و از سوی دیگر دانش؛ معرفت، تجربه و مهارت.

رنجبران ضمن تشکر از حضور مهمانان گفت: انتخاب ولادت با سعادت حضرت زینب (س) به عنوان روز پرستار مدال افتخاری است بر قامت راست قامتان ایران زمین، صدای گامهایتان سکوت شب را می‌شکند و خداوند نظاره گر مهربانی شماست.

وی افزود: تلاش بی وقفه شما در کنار سایر کادر درمان و پشتیبانی در دوران کرونا بیش از هر قشر دیگری صبر و گذشت شما جهادگران سلامت را متجلی کرد. آیندگان به از خودگذشتگی و فداکاری و نوعدوستی شما افتخار کرده و به نیکی یاد خواهند کرد . جای شهیدان عزیز مدافع سلامت در بین ما خالی است آنانی که افتخار جامعه سلامت شدند و ما همواره یاد آنان را گرامی می داریم.

در این مراسم از برخی پرستاران نمونه کشوری و دانشگاهی به صورت نمادین و به نمایندگی از همه پرستاران نمونه تقدیر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha