کد خبر: نگران-کاهش-ازدواج-و-فرزندآوری-جوانان-ب
۱۶ تیر ۱۳۹۹، ۲۰:۲۶
نگران کاهش ازدواج و فرزندآوری جوانان به علت کرونا هستیم

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت به نقل از  پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، محمد مهدی تندگویان امروز در نشست مجازی و آنلاین با معاونین امور جوانان استان‌های وزارت ورزش و جوانان که با موضوع تشریح برنامه های هفته ازدواج برگزار شد، گفت: متاسفانه بحران کرونا باعث لغو جلسات حضوری شده است و ما مجبوریم که به صورت مجازی و آنلاین جلسات را برگزار کنیم که اتفاقاً به نظر من خوب است و باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها شده است.

وی به اقدامات معاونت امور جوانان در دوران کرونا اشاره کرد و گفت: چند کار خوب در دوره ای که کرونا باعث تعطیلی ورزش شد در حوزه جوانان انجام گرفت و ما پا به پا و یا حتی جلوتر از ورزش فعالیت‌های خوبی انجام دادیم که از این بابت از معاونین جوانان استان ها تشکر می کنم.

تندگویان تصریح کرد: امسال معاونت جوانان با افتخار توانست رزمایشی ملی در جهت یاری رساندن به اقشار آسیب پذیر برگزار کند که گزارش این رزمایش بزرگ با امضای وزیر ورزش و جوانان به مقام معظم رهبری و رئیس جمهور نیز ارائه شد و دستاورد بزرگ و خوبی برای حوزه جوانان بود.

او با اشاره به برنامه های هفته ازدواج سال گذشته، گفت: سال 98 برنامه های هفته ازدواج با نوآوری های خوبی که با تغییر نگرش در ستاد ملی این هفته داشت، روبرو بود و دستاوردهای خوبی داشت که یکی از این دستاوردها حضور موثر خیرین در حوزه ازدواج بود که پس از آن پیشنهاد تشکیل مجمع ملی خیرین ازدواج را هم مطرح کردیم و توافقات آن با وزارت کشور صورت گرفت، هیات رئیسه آن ها تشکیل و به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد.

تندگویان با بیان این که استفاده از ظرفیت خیرین و پویش عمل خیر در ازدواج محور هفته ازدواج امسال است، افزود: پویش « ازدواج جوانان با همراهی خیران » باید راه اندازی شود که مطمئنم با همت معاونان جوانان و با همان قدرت رزمایش «همت جوانانه، کمک مومنانه» در هفته ازدواج هم کارهای خوبی انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه بحران کرونا همچنان باقیست، گفت: استان ها باید آمادگی تبدیل برنامه ها و جلسات حضوری به برنامه ها و جلسات مجازی را داشته باشند تا در صورت قرمز اعلام شدن استان، برنامه ها تعطیل نشوند و برنامه ها و جلسات حضوری را به سمت فضای مجازی و جلسات آنلاین ببرند.

معاون امور جوانان با اشاره به تعویق مراسم عروسی جوانان به علت شیوع ویروس کرونا گفت: نگران ازدواج جوانان هستیم و اگر این موضوع به زمان نامعلومی موکول شود تبعات منفی که یکی از آنها کاهش فرزندآوری است رخ می دهد. خیلی از زوجین نیز به دلیل ترس از کرونا فرزندآوری را به تاخیر انداخته اند که مشکل زا خواهد بود.

وی فرهنگ شروع زندگی بدون تشریفات را مورد توجه قرار داد و افزود: این موضوع اقدام خوبی است و باید برای آن فرهنگ سازی کرد. توصیه ما این است که جوانان بدون تشریفات و تجملات وارد زندگی شوند و باید به یک فرهنگ و آداب جدیدی در این خصوص برسیم که در این صورت خیلی از هزینه های تشریفات و تجملات ازدواج حذف و به جوانان در اول زندگی کمک خواهد شد.

تندگویان همچنین به موضوع وام ازدواج اشاره کرد و گفت: استان به استان مسائل آن را پیگیری می‌کنیم و از معاونان جوانان می‌خواهیم اگر راجع به عدم پرداخت وام به دلیل مشکلات تضامین و یا اقساطی که نباید در سه ماه اسفند98 و فروردین و اردیبهشت 99 کسر می‌شد، تخلفی صورت گرفته است گزارش دهند.

او به مراکز مشاوره ازدواج و خانواده اشاره کرد و گفت: این مراکز سال گذشته افزایش خوبی پیدا کرد و تقریباً دو برابر قبل افزایش داشت. مشاورین و روانشناسان این مراکز هم در موضوع کرونا کمک های بسیار خوبی کردند و امیدواریم از ظرفیت این مشاورین و روانشناسان در هفته ازدواج استفاده شود.

تندگویان تصریح کرد: در خصوص فرهنگ سازی ازدواج بدون تشریفات نیز مشاوران و روانشناسان مراکز تخصصی ازدواج و خانواده می توانند کمک شایانی به جوانان داشته باشند.

معاون امور جوانان گفت: امیدواریم بعد از هفته ازدواج گزارش آماری خوبی از ازدواج جوانان و افزایش زندگی های جدید به تفکیک استان ها داشته باشیم.

وی در خصوص انتخابات مجمع ملی جوانان نیز گفت: مجبور هستیم به دلیل ادامه بحران کرونا این انتخابات را هم در بستر مجازی برگزار کنیم و استان‌ها باید دقت کنند با کمترین حاشیه انتخابات برگزار شود.

تندگویان به شعار هفته ازدواج اشاره کرد و گفت: باید وحدت رویه در شعار و دستورالعمل های ابلاغی رعایت شود. البته هر استان می تواند با توجه به آداب و رسوم و فرهنگ خاص اقوام خود، برنامه ها و فعالیت‌های خود را بر آن اساس انجام دهد اما وحدت رویه در شعار هفته باید مورد تاکید قرار بگیرد. تاکید ما روی موضوع سادگی ازدواج و احیای سنت هایی است که این سادگی را ترویج می کند.

وی با اشاره به راه‌اندازی خانه ازدواج یا عقد در برخی استان‌ها گفت: از این موضوع نیز استقبال می‌کنیم و خوب است که استان ها با استفاده از ظرفیت خیرین و یا دفاتر مشاوره بتوانند مراسم اولیه و ساده ازدواج را برای کسانی که تمکن مالی ندارند در این خانه‌ها انجام دهند.

معاون وزیر ورزش و جوانان گفت: امیدوارم در هفته ازدواج هماهنگی بین نهادها را با مدیریت معاونان امور جوانان داشته باشیم و با مدیریت و وحدت منابع شاهد باشیم که نیازمندان واقعی از کمک ها برخوردار شوند.

تندگویان در خصوص قانون تسهیل ازدواج نیز گفت: این قانون ۱۴ سال پیش ابلاغ شده و دولت قبلی آن را اجرا نکرده و الان از اختیار ما خارج شده است این موضوع ۲۴ متهم دارد که وزارت ورزش و جوانان و مسئولان آن هیچ اتهامی ندارند. اما خود ما وارد شدیم و طرح دادیم و بحث های مختلفی مطرح کردیم و امیدوارم بتوانیم قانونی جدید تهیه کنیم که به نفع جوانان باشد. در این زمینه نیز کارها را شروع کردیم و در حال پژوهش برای تغییر قانون قبلی تسهیل ازدواج جوانان هستیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha