کد خبر: همه-دستگاه-ها-باید-برای-کاهش-بیماری-های
۲۳ تیر ۱۳۹۵، ۱۵:۵۵

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت افرادی را که دارای یکی از عوامل بیولوژیک چربی خون، قند خون، فشار خون و چاقی هستند شناسایی می کند و در این مرحله نقش وزارت بهداشت برجسته می شود.
به گزارش  خبرگزاری سلامت به نقل از وب دا، دکتر علی اکبر سیاری در نشست خبری معاون سازمان بهداشت جهانی، ابتلا به بیماری های غیر واگیر را مربوط به سبک زندگی افراد دانست و گفت: هشت عامل خطر برای ابتلا به چهار بیماری غیر واگیر وجود دارد که یکی از آنها کم تحرکی است، یعنی مردمی که فعالیت فیزیکی کمتری دارند بیشتر به بیماری های غیرواگیر مبتلا ممی شوند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت نقش وزارت ورزش و جوانان، وزارت کشور و شهرداری ها را در راه اندازی و ایجاد محیط هایی برای ورزش و فعالیت در سطح شهرها بسیار موثر بیان کرد و افزود: لازم است وزارت آموزش و پرورش و آموزش عالی نسبت به برنامه ورزش و تربیت بدنی دانش آموزان و دانشجویان توجه بیشتری داشته باشد.
وی دومین عامل خطر در ابتلا به بیماری های غیرواگیر را مصرف غذای ناسالم عنوان کرد و گفت: مصرف نمک و قند زیاد، چربی بالا و مصرف کم میوه و سبزی باعث ابتلا به بیماری های غیر واگیر شده که هیچ یک از این ها مربوط به وزارت بهداشت نیست بلکه عوارض مصرف بالای قند، نمک و چربی و عدم مصرف میوه و سبزی به وزارت بهداشت بر می گردد. به طور مثال زمانی که فردی در طولانی مدت از نمک استفاده می کند دچار فشار خون و در نهایت سکته قلبی و مغزی می شود.
دکتر سیاری افزود: بنابر این سازمان استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی باید برای استانداردسازی درست مواد غذایی و دسترسی آسان به سبزی و میوه سالم همت کنند.
معاون بهداشت با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی در زمینه اصلاح سبک زندگی و اطلاع رسانی در مورد تغذیه سالم، گفت: آموزش و پرورش و صدا و سیما نقش مهمی در اصلاح سبک زندگی و غذای سالم دارند.
وی با اشاره به مصرف سیگار به عنوان یکی از عوامل ابتلا به بیماری های غیر واگیر، تاکید کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت نباید مجوز فروش سیگار را بدهد و از طرفی هم وزارت ارشاد نباید تبلیغات مصرف سیگار و قلیان را در فیلم های خود داشته باشد چرا که در نهایت آسیب های استفاده از سیگار به وزارت بهداشت بر می گردد.
دکتر سیاری تاکید کرد: باید نیروی انتظامی جلوی استفاده سیگار در اماکن عمومی را بگیرد، بنابراین در کنترل مصرف سیگار و عدم استفاده آن همه دستگاه ها باید همکاری کنند.
معاون بهداشت یکی دیگر از عوامل خطر را مصرف الکل بیان کرد و گفت: باید در این زمینه نیروی انتظامی وارد عمل شود؛ وزارت بهداشت تنها می تواند در خصوص عوارض استفاده از الکل اطلاع رسانی کند.
دکتر سیاری با بیان این که 4 عامل بیولوژیک در ابتلا به بیماری های غیرواگیر موثر هستند، افزود: این چهار عامل بیولوژیک قند خون، چربی، فشار خون بالا و اضافه وزن و چاقی است.
وی افزود: وزارت بهداشت افرادی را که دارای یکی از این عوامل بیولوژیک هستند را شناسایی می کند که در این مرحله نقش وزارت بهداشت برجسته می شود.
معاون بهداشت در پایان بر لزوم ارتقاء سطح سواد سلامت مردم از طریق صدا و سیما و آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت: لازم است همه دستگاه ها برای کنترل بیماری های غیرواگیر و کاهش ابتلا به این بیماری ها همکاری کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha