کد خبر: واکسن-جدید-هپاتیت-بی-نیاز-به-یخچال-ند
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۰۱

به گزارش طبنا (خبرگزاری سلامت) به نقل از نیواطلس، گروهی از پزشکان از امکان تولید واکسن جدیدی خبر داده اند که از آن می‌توان برای درمان بیماری هپاتیت بی استفاده کرد و نکته مهم این است که این واکسن نیازی به نگهداری در یخچال ندارد.

مزیت واکسن یادشده این است که می‌توان آن را به سادگی به نقاط دورافتاده نیز که در آنها برقی برای نگهداری واکسن‌ها در یخچال وجود ندارد، منتقل کرد.

پزشکان می‌گویند تولید این واکسن با هزینه اندکی ممکن است و تزریق آن نیز به سادگی رخ می‌دهد، تولید واکسن هپاتیت بی به اوائل دهه 1980 بازمی‌گردد. اما کماکان سالانه یک میلیون نفر در سراسر جهان به علت این بیماری جان خود را از دست می‌دهند. واکسن موجود این بیماری گران قیمت بوده و حمل و نقل آن با یخچال‌های مجهز یک چالش جدی است.

واکسن جدیدی که SBA-15 نام دارد، با موفقیت بر روی حیوانات آزمایش شده است. اما نتایج آن از ثبات کافی برخوردار نیست، پزشکان دانمارکی برای حل این مشکل از روش تصویربرداری با اشعه ایکس و توموگرافی نوترونی برای درک عملکرد واکسن یادشده استفاده کرده‌اند.

آنها می‌گویند هم اکنون به راز کم اثر بودن این واکسن در برخی مواقع دست یافته اند و در جستجوی راه‌هایی برای بهینه سازی آن هستند. این محققان معتقدند در نهایت می‌توان با بهینه سازی این واکسن به نبرد بیماری‌های دیگری نیز رفت که از جمله آنها می‌توان به دیفتری، فلج اطفال، کزاز و سیاه سرفه اشاره کرد.(فارس)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha