کد خبر: پرستار-دردهای-پرستاران-کیست؟
۱۵ بهمن ۱۳۹۵، ۱۲:۲۴

در صف اول خدمت کسانی ایستاده‌اند که مرد روزهای سخت و شرایط حساس جدال جان با دردها، لحظه‌هایی که رنج تن، جز دارو نیازمند مرحم مهر است، هنگامی که درد، جان را می آزارد؛ حضوری گرم نوازشگر روح و جان بیماران است.

 

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت شیفت‌های سنگین کاری، فشار کار در بخش‌های سوختگی،(CCU)،(ICU)، اورژانس و ...شرح وظایف بی‌شماری که شب و روز نمی‌شناسد و اگر عشق چاشنی‌اش نشود اولین گروهی که در معرض آسیب قرار می‌گیرند بیماران هستند.

 

اما اگر از تمام مسائلی که پرستاران را در محیط کار درگیر خود می کند بگذریم و پای صحبت هایشان  بنشینیم از گلایه‌ها و دردهای آنان اگر طومار می شود، از خدماتی که از روی نوعدوستی و انسانیت انجام می‌دهند، می‌شود کتاب نوشت.

 

حال اگرچه اندر حکایت مصائب پرستاران حرف ها زده‌اند و نامه‌ها نوشته‌اند و خطابه‌ایی کرده‌اند اما باز هم مشکل به قوت خود باقی است و تمام وعده‌ها و قول‌های مساعد پرزرق و برجسته روز پرستار به واقع فعلیت نمی گیرد و دفترها تا سال بعد بسته می شود!

 

آرزویی که پس از یک دهه هنوز روی کاغذ است!

 

دغدغه‌ها را اگر بخواهیم بشماریم بزرگترین آن تعرفه خدمات پرستاری است که از تیرماه سال ۱۳۸۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و جامعه پرستاری در حدود ۱۰ سال است که منتظر اجرایی شدن آن هستند؛ اگر از حاشیه های بسیار آن  و چانه زنی های مثلث وزارت بهداشت، سازمان نظام پرستاری و وزارت رفاه بگذریم، در حال حاضر به ایستگاه شورای عالی بیمه رسیده و قرار است پس از چکش کاری و کارشناسی در دستور کار قرار بگیرد.

 

البته گویا حضور نمایندگان سازمان نظام پرستاری به عنوان سازمانی صنفی برای حمایت از حق جامعه پرستاری در جلسات کارشناسی سوری بوده و از قدرت اعمال نظر آنچنانی محروم است.

 

طرحی به نام بیماران به کام پزشکان و بی تفاوت به پرستاران

 

افزایش حجم کاری پرستاران از برکات اجرای طرح تحول هم باعث شد بسیاری از جمعیت شاغل در بیمارستان‌ها بکاهد، به طوری که دارابی رئیس سازمان نظام پرستاری در این مورد به  خبرگزاری سلامت می‌گوید؛  به لحاظ عدم تطابق و تناسب حجم کار با حقوق دریافتی، پرستاران از فعالیت در حوزه تخصصی خود گریزان هستند که شمار پرستاران بیکار به 14 هزار نفر می رسد  آن‌ها ترجیح می‌دهند چرخ زندگی خود را از راه مسافرکشی یا در مشاغل آزاد بچرخانند تا اینکه در بیمارستان ها کار کنند.

 

 در حال حاضر با اجرای طرح تحول نظام سلامت ضریب اشغال تخت از حدود 50 درصد به90 درصد رسیده و حجم کار پرستاران را سه برابر کرده است، از طرفی اگرچه کارانه‌ها را به طور میانگین 2 تا 2.5 برابر افزایش داده اما تاخیر در پرداخت همین کارانه ها نیز به مسئله ای تبدیل شده است، این درحالی است که اعداد متفاوتی حکایت از افزایش 1۸۷تا 200 درصدی حقوق پزشکان با اجرای  طرح تحول سلامت دارد.

 

از طرفی استانداردهای دنیا برای پرستار نسبت به جمعیت حداقل سه پرستار به ازای هر هزار نفر جمعیت است که در برخی جوامع توسعه یافته این میزان تا 9 نفر هم می رسد. در ایران این نسبت به 1.2 و1.3 به ازای هر هزار نفر بوده یعنی سرانه پرستاران ما از نصف میزان استاندارد هم پایین تر است و به گفته میرزابیگی معاون پرستاری وزیر بهداشت با کمبود ۱۰۰ هزار نفری پرستار در کشور مواجه هستیم.

 

کمک پرستاران پست‌های مجعول و مجهول؛ نفع مالی یا کمک به جامعه پرستاری!

 

راهکاری که برای جبران این کمبود اتخاذ شده استفاده از دانشجویان پرستاری و تربیت نیروی کمک پرستار است، علیرغم اینکه می تواند راه حلی سطحی برای این مشکل باشد ایراداتی نیز بر آن وارد است؛ استفاده از دانشجویان پرستاری اگرچه ممکن است مقداری از کمبود نیروی پرستاری در بیمارستان ها را بکاهد و به عنوان کار دانشجویی تاحدودی از بعد عملی باعث آموزش و کسب تجربه این قشر شود، اما به دلیل عدم برخورداری از پوشش های بیمه‌ای می‌تواند هم برای دانشجوی پرستاری و هم بیمار بسیار خطرناک باشد، چراکه در صورت بروز کوچک ترین خطا در پروسه درمان، بیمه مسئولیت آن را قبول نخواهد کرد.

 

همچنین درمورد اضافه شدن نیروهای کمک پرستار، معاون پرستاری وزارت بهداشت معتقد به سطح بندی خدمات پرستاری است و می گوید؛ باید این کار را برعهده گروه‌های غیردانشگاهی بگذاریم که تربیت کمک پرستار را نیز آغاز کرده ایم. براین اساس خدمات مراقبت‌های عمومی از سوی کارشناسان و مراقبت‌های تخصصی از سوی کارشناسان ارشد ارائه می‌شود.

 

این درحالی است که پرستاران نسبت به ورود نیروهای کمک پرستار خوش‌بین نیستند و از تعبیر مجعول و مجهول استفاده می کنند.

 

رئیس سازمان نظام پرستاری این طرح را کارشناسی نمی داند و هدف از اجرای آن را منافع مالی عنوان کرده و در این مورد به خبرگزاری سلامت می گوید؛ طرحی که ابتدا برای کمک پرستاری عنوان شد این بود که این افراد برای انجام امور غیر حرفه ای بیمار در بیمارستان حاضر می شوند اما در آموزش ها شاهد ارائه مطالب حرفه ای به این گروه هستیم که آن هم به صورت ناقص و نادرست و توسط افراد غیردانشگاهی ارائه می شود.

 

وی ادامه داد: تعبیر مجعول که برای کمک پرستاران به کار برده می شود به مثابه اسکناسی است که یک روی آن 10 هزارتومانی و طرف دیگر 500 تومانی است؛ این افراد را نه می توان پرستار خواند نه کمک بهیار برشمرد در صورتی که در اصل برای انجام امور کمک بهیاری تربیت شده اند.

 

به گفته دارابی این افراد با وعده استخدام قراردادی و شرکتی جذب و هرکدام 4 میلیون تومان بابت هزینه های آموزش پرداخت کرده اند و در اصل تربیت این نیروها با انگیزه مالی و جذب منابع بوده است.

 

فرش قرمز اروپا چمدان های بسته پرستاران

 

 روزانه شاهد خروج بهترین های پرستاری از کشور هستیم، اگرچه آمار دقیقی از پرستارانی که کشور را به مقصد اروپا و کشورهای حاشیه خلیج فارس ترک می کنند در دسترس نیست، اما سالانه 300 نفر از طریق سازمان نظام پرستاری نسبت به مهاجرت اقدام می کنند، حقوق پرستاران در این کشورها ماهانه بین 15 تا 20 میلیون تومان است.

اما با تمام این ناملایمتی‌ها پرستاران رنج و مشقت خدمت را به شیرینی لبخند بیمار ترجیح می دهند و رضایت خداوند را برتمام امور ارجح می دانند.

کدخبرنگار410600

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha