پلاسما درمانی نتیجه مثبت داشت/تنها 2 درصد از بهبودیافتگان برای اهدای پلاسما مراجعه کرده‌اند

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی شبکه پنج سیما، محمدرضا مهدی‌زاده مدیرکل انتقال خون استان تهران گفت: بیماری کرونا یک بیماری ناشناخته بود که در زمان شروع این بیماری از روش‌های درمانی مختلف برای درمان این بیماری استفاده کردیم. یکی از این روش‌ها پلاسما درمانی بود که در ایران و چند کشور دیگر از آن استفاده شد. در ابتدا توسط یک کارآزمایی بالینی از روش پلاسما درمانی استفاده کردیم. در تعدادی از بیماران از روش پلاسما درمانی استفاده شد و در تعدادی از این روش استفاده نکردیم. این کارآزمایی در دو بیمارستان بقیه‌الله و مسیح دانشوری انجام شد. نتیجه پلاسما درمانی مثبت بود و بیماران در این روش زودتر بهبود پیدا کردند. در چین، انگلیس و امریکا این روش تائید شده است.

مهدی زاده اظهار داشت: افرادی مبتلا به کووید 19 یک ماه بعد از بهبودی‌شان با داشتن 4 مشخصه می‌توانند برای اهدای پلاسما به مراکز مشخص شده مراجعه کنند. درگیری ریه، تست آنتی‌بادی مثبت، تست pcr مثبت و تاییده پزشک مبنی بر ابتلا به کووید 4 مشخصه‌ای است که فرد اهداکننده باید یکی از این 4 مشخصه را داشته باشد. اهداکنندگان توسط سازمان انتقال خون نیز طبق روال اهدای خون غربال‌گری خواهند شد. از هر اهداکننده 500 سی‌سی پلاسما دریافت می‌شود.

وی افزود: افراد در زمان مراجعه نباید از داروی خاصی استفاده کنند و همچنین مبتلایان به بیماری قلبی، ریوی، سرماخوردگی امکان اهدای پلاسما را ندارند. سن اهداکنندگان نیز باید بین 18 تا 60 سال باشد.

مدیرکل انتقال خون استان تهران در ادامه گفت: متأسفانه با وجود فراخوان‌ها و کارهای تبلیغاتی تنها 2 درصد از افرادی که شرایط اهدای پلاسما را داشتند، به مراکز مراجعه کرده‌اند. این کار در دو مرکز اداره کل سازمان انتقال خون واقع در خیابان وصال  و مرکز نوآوری سازمان انتقال خون جنب برج میلاد انجام می‌شود.

مهدی زاده خاطرنشان کرد: بهبودیافتگان کرونا 28 روز بعد از بهبود می‌توانند به مراکز نام‌برده شده مراجعه کنند. همچنین اهداکننده باید تست pcr منفی داشته باشند. غربال‌گری سخت‌گیرانه برای اهداکنندگان انجام می‌شود و سلامت فرد اهداکننده و دریافت‌کننده پلاسما برای ما حائز اهمیت است. این کار عوارضی برای فرد اهداکننده ندارد و بعد از اهدای پلاسما 4 آزمایش هپاتیت b، هپاتیت c، اچ آی وی  و سیفلیس بر روی پلاسما انجام خواهد شد.

وی افزود: اهدای خون و اهدای پلاسما یک کار خیر خواهانه است و صحبت از مسائل مادی در این موضوع جالب نیست. طرح مسائل مادی ممکن سلامت خون و پلاسما را به خطر بی اندازد. سازمان انتقال خون ایران تلاش کرده است که هزینه ایاب و ذهاب اهداکنندگان تأمین شود.

مدیرکل انتقال خون استان تهران تأکید کرد: اهدای پلاسما تنها در دو مرکز معرفی‌شده انجام می‌شود و باکارهای تبلیغاتی در مراکز درمانی از بیماران برای اهدای پلاسما بعد از بهبودی دعوت کرده‌ایم. به خاطر شرایط خاص دریافت پلاسما و محدودیت‌ها  این کار تنها در دو مرکز انجام می‌شود.

مهدی زاده در پایان ضمن تشکر از مردم برای یاری‌رسانی در زمینه اهدای خون گفت: از پرسنل سازمان انتقال خون استان تهران که تمام‌وقت در مراکز انتقال خون خدمت کردند، تشکر می‌کنم. همچنین از مردم می‌خواهیم که اهدای مستمر خون را در فصل سرما و در زمان آلودگی هوا فراموش نکنند.

گفتنی است برنامه "یه روز تازه" مجله خبری صبحگاهی تهیه شده در گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... با اجرای وحید رونقی، فریبا باقری، حافظ کاظم‌زاده، صدیقه مرادی و علی مرادخانی روی آنتن می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha