کد خبر: پیش-خرید-16-میلیون-و-800-هزار-دوز-واکسن-از-کو
۱۲ آذر ۱۳۹۹، ۱۹:۰۸

به گزارش گروه بهداشت ودرمان خبرگزاری سلامت به نقل از  وبدا، دکتر سعید نمکی در حاشیه جلسه کمیته ملی واکسن که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: حدود 16 میلیون و 800 هزار دوز واکسن را از طریق کواکس به کشور وارد خواهیم کرد و هر فرد باید دو دوز از این واکسن را تزریق کند و این تعداد واکسن را برای جمعیت حدود 8 میلیون و 400 هزار نفر گروه آسیب پذیر در کشور مانند سالمندان و بیماران دارای بیماری های زمینه ای پیش خرید کرده ایم که به محض توزیع واکسن در دنیا، ما هم جزء کشورهایی خواهیم بود که این واکسن را دریافت و تزریق می کنیم.

وی افزود: راه دومی که به دنبال تامین واکسن هستیم، خرید از منابع موثق جهانی غیر از مجموعه کواکس است. هیچ کمپانی سازنده واکسنی در دنیا تا امروز گواهینامه تولید را از سازمان جهانی بهداشت دریافت نکرده و مراحلی را گذرانده اند و در آخرین مراحل هستند که امیدواریم بعد از دریافت این گواهینامه بتوانیم از آنها پیش خرید واکسن کنیم. در این زمینه با کشورهای مختلفی مذاکره کرده ایم و چندین نفر از همکاران ما به این کشورها سفر کرده اند تا از هیچ کشوری در منطقه و جهان برای تزریق واکسن به مردم، عقب نباشیم.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: راه دیگری که برای تامین واکسن دنبال می کنیم، تولید مشترک با صاحبان تکنولوژی در مراکزی مانند انستیتو پاستور است که آن را هم دنبال می کنیم و امیدواریم که در آینده نزدیک خبرهای خوشی از این تولید مشترک هم به مردم ارائه دهیم.

دکتر نمکی تصریح کرد: شاید این خبر را شنیده باشید که در برخی از کشورها، واکسن را به مردم تزریق می کنند اما این تزریق در قالب یک آزمایش بالینی به عنوان فاز نهایی است که توسط برخی سازندگان واکسن در بعضی از کشورهای منطقه آغاز شده که ما زیر بار این حرکت نرفته ایم بلکه اعلام کرده ایم که اگر کشوری می خواهد در ایران فاز آزمایش بالینی را بگذراند حتما باید در قالب تولید مشترک با ما باشد در غیر این صورت اجازه چنین فعالیتی را به هیچ تولید کننده واکسنی در دنیا نداده و نخواهیم داد.

وی ادامه داد: با یکی از صاحبان تکنولوژی دنیا قراردادی می بندیم که در قالب تولید مشترک واکسن در انستیتو پاستور ایران بتوانیم همکاری کنیم و امروز هم جلساتی با برخی از آنها داشتیم و به دنبال این هستیم که اگر مطالعه بالینی واکسنی در ایران انجام می شود، جزیی از تولید مشترک واکسن در ایران باشد.

وزیر بهداشت تاکید کرد: راه دیگر تامین واکسن، تکیه بر دانشمندان داخلی و شرکت های دانش بنیان برای تولید واکسن در کشور است و بیشترین دلبستگی را به تکیه بر دانش و دانشمندان ایرانی و تولید واکسن ایرانی داریم. خوشبختانه یکی از شرکت های داخلی، مجوز مطالعه در فاز انسانی واکسن را دریافت کرده و از روزهای آینده این فاز آغاز می شود و اگر این حرکت با موفقیت دنبال شود، اوایل سال آینده در بهار به عنوان یکی از تولید کنندگان مطرح در منطقه، خواهیم بود و نیازهای مردم را تامین خواهیم کرد.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: از مردم عزیز که در رعایت پروتکل های بهداشتی و مسائل مرتبط با مدیریت کرونا در کشور همراهی کردند، تشکر می کنم. خوشبختانه با مراعات گسترده مردم، تلاش همه دست اندرکاران، همکاری سایر وزارتخانه ها، رسانه ها، دادستان ها، مسئولان مربوطه و تلاش همکاران مان در مراکز بهداشتی و درمانی توانستیم برای چهارمین یا پنجمین روز شاهد کاهش مرگ روزانه کووید19 به کمتر از 400 مورد باشیم.

دکتر نمکی تاکید کرد: گرچه مرگ یک ایرانی عزیز برای ما زیاد است اما پیش بینی که دنیا و مراکز علمی جهانی کرده بودند این بود که در این ماه مرگ و میر روزانه بالای 800 تا یک هزار مورد را تجربه خواهیم اما نه تنها تعداد مرگ و میر روزانه در ایران افزایش نیافت بلکه با همت و همدلی و وفاقی که ایجاد شد و همه از جمله بسیج، هلال احمر، سازمان های مردم نهاد و دستگاه های اجرایی به صحنه آمدند، خوشبختانه موارد مرگ و میر روزانه به سمت کاهش می رود و امیدواریم به سمت دو رقمی و تک رقمی حرکت کنیم.

وی افزود: از مردم تقاضا می کنم که این شرایط را همانند اردیبهشت ماه به سمت عادی انگاری و ساده پنداری نبرند و اگر خدای ناکرده دوباره دچار این توهم شویم که کرونا شکست خورد و عقب نشینی کرد، دوباره همانند مثالی که زدم، از گوشه هایی از این زمین، گل هایی خواهیم خورد.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: از 160 شهرستان که در وضعیت قرمز قرار داشتند، بیش از 130 شهرستان به سمت نارنجی رفتند گرچه حدود 34 شهرستان از وضعیت نارنجی به دلیل برخی سهل انگاری ها و عدم رعایت پروتکل ها، به سمت قرمز رفتند اما امروز وضعیت بسیار مطلوب تری نسبت به دو هفته پیش داریم و امیدوارم که در روزهای آینده با همراهی، همدلی و همگامی مردم، تمام دستگاه ها و رعایت همه اقشار و کسبه ای که با عشق و محبت و صمیمیت با ما همراهی و همکاری کردند، روزهای آینده شاهد وضعیت بهتری در کشور باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha