کد خبر: پیگیر-اجرای-دقیق-قانون-بهره-وری-و-قانون
۳ اسفند ۱۳۹۴، ۱۰:۳۰

یک کاندیدای انتخابات مجلس دهم با اشاره به مشکلات جامعه پرستاری، گفت: از جمله برنامه هایی که مدنظر بنده است، پیگیری اجرای دقیق قانون بهره وری و قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری می باشد.

 

محمد ذوالعدل کاندیدای نمایندگی انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی از حوزه انتخابیه شیراز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری سلامت در رابطه با برنامه های خود و برنامه های حوزه سلامت، گفت: یکی از برنامه هایی که برای حوزه نظام سلامت دارم، این است که نظام مدیریت سلامت را تحت عنوان قانون مدیریت جامع نظام سلامت تدوین کنیم که در آینده نظرات کارشناسی را هم خواهیم گرفت.
این کاندیدای نمایندگی انتخابات مجلس دهم، اظهار داشت: در حال حاضر مدیریت نظام سلامت مثل بحث وال استریت است. به عبارتی تعداد محدودی که عمدتا از دوستان متخصص ما هستند و قطعا برای کارهای درمانی تربیت شده اند و  بسیاری از آنها از اصول مدیریت بودجه بندی قوانین ذی حسابی، امور مالی و مالیاتی اطلاع ندارند که همین امر، باعث شده مدیریت نظام سلامت، غیر فعال، غیر کارشناسی و عمدتا پزشک سالار شود.
ذوالعدل با اشاره به اصلاح مدیریت سلامت با تاکید بر فارغ التحصیلان مدیریت خدمات بهداشتی درمانی پرستاران و پیراپزشکان، تصریح کرد: دانشگاه ها افردای در رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی در مقاطع کارشناسی، ارشد و PHD در حال تربیت کردن هستند. این افرادی که در این حوزه ها پرورش پیدا کرده اند و کسانی که پزشک یا پرستار هستند، گزینه های بسیار مناسبی بوده که مدیریت های خرد و میانی نظام سلامت را برعهده بگیرند و حتی در مقاطع بالاتر افراد دارای مدرکPHD  در مدیریت کلان هم، بتوانند ایفای نقش کنند.
وی با بیان این که پرستاران یک قانون بهره وری و یک قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری دارند، خاطرنشان کرد: مسئله ای که اختصاص به پرستاری دارد این بوده که  این قانون، به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده، اما به مرحله اجرا درنیامده است و در شورای عالی بیمه و جاهای مختلف کارشکنی می کنند که این موضوع باید پیگیری شود.بنابراین یکی دیگر از کارهای مدنظر بنده، پیگیری اجرای دقیق قانون بهره وری و قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است.
این کاندیدای نمایندگی انتخابات مجلس دهم، با تاکید بر این که این برنامه حداقل تقاضاها و برنامه های بنده برای پرستاران است، گفت: مقام معظم رهبری در دیداری که با جامعه نظام سلامت و پرستاران داشتند، بر این نکته تاکید داشتند که پرستاری یکی از شغل هایی است که جزء مشاغل سخت است. اما این حرفه، متاسفانه به دلیل این که کارکنان سازمان مدیریت، شاید از آن شناخت کافی نداشته باشند، هنوز جزء حرفه هایی است که به عنوان مشاغل سخت و زیان آور تلقی نمی شود. بنابراین از بحث تخفیف سنوات در بازنشستگی و از پرداخت حق سختی کار محروم هستند. خواهان این هستیم که یک تحولی در این زمینه اتفاق افتد و این قضیه اجرایی شود.
ذوالعدل به برنامه دیگری که برای پرستاران دارد، اشاره و خاطرنشان کرد: رده بندی مناسبی دیده نمی شود که شاید یکی از علت ها، آن باشد که رده های مختلف شرح وظایف تفکیک شده ای را اگر هم داشته باشند در عمل پیاده نمی کنند که باید یک کار کارشناسی انجام شود، چرا که هنوز سامانه متمرکز اشتغال نداریم. البته جزء پیشنهادهای بنده، ایجاد سامانه اشتغال برای شیراز بوده است که این را می توانیم در رابطه با جامعه پرستاری هم در کل کشور عملیاتی کنیم و ببینیم چند نفر جویای کار، در چه مقطعی و کجا هستند که برای آنها برنامه ریزی انجام دهیم.
وی به بحث دیگری که در حال پیگیری است، اشاره کرد و گفت: بحث اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری است. این قانون با فلسفه برقراری عدالت در پرداخت تدوین شد، اما عملا در آیین نامه های اجرایی به سمتی رفتیم که تفاوت طبقاتی در مشاغل مختلف بسیار مشهود است.
این کاندیدای حوزه انتخابیه شیراز، با بیان این که سلامت روان که یکی از ابعاد مهم سلامت است، مورد غفلت واقع شده است، تصریح کرد: متاسفانه علی رغم این که سلامت روان، یکی از ابعاد مهم سلامت بوده، به آن بسیار اندک توجه شده است. به همین دلیل بسیاری از خدمات روانشناختی و مشاوره که برای کل جامعه به خصوص برای بیماران روانی نیازاساسی  است، تحت پوشش بیمه ای قرار ندارد که این امر باعث می شود مردم ما از این خدمات عملا محروم باشند.
ذوالعدل افزود: بنابراین برقراری پوشش بیمه ای برای بیماران روانی جهت برخورداری از مشاوره و خدمات روانشناختی کار دیگری است که به دنبال آن هستیم.
وی به قانون اصلاح جامعه ایثارگران اشاره کرد و اظهار داشت: در این قانون، یک عدم تناسب به خصوص برای رزمندگان عزیز وجود دارد که قید حداقل 6 ماه باعث شده که اگر به عنوان مثال شخصی  2یا  3ماه در جبهه ها حضور داشته، نتواند از تسهیلات استفاده کند. د رحالی که عدالت حکم می کند هر کسی بتواند متناسب با میزان حضور در جبهه از تسهیلات برخوردار شود.
این کاندیدای انتخابات مجلس دهم با اشاره به مطالبات کارگران و اصلاح قانون کار، بیان داشت: این اصلاح قانون باید متناسب با نیازهای کنونی جامعه انجام شود.
ذوالعدل با بیان این که متاسفانه شادی در کشور ما به اندازه کافی وجود ندارد، گفت: اگر هم وجود داشته باشد،  توام با اخلاق مداری نیست. به عبارتی یا شادی کاذب بوده یا اصلا شادی وجود ندارد. بنابراین یکی دیگر از برنامه ها که به نحوی در راستای همان برنامه های سلامت و روان است، ترویج شادی توام با اخلاق مداری در جامعه، متناسب با نیازهای نسل جدید و پیشرفت های تکنولوژی است.
وی با اشاره به بحث خام فروشی گفت: متاسفانه درکل کشور، در حوزه کشاورزی، دامپروری و صنایع، چیزی تحت عنوان خام فروشی وجود دارد. در حالی که اگر بتوانیم از بنگاه های زود بازده حمایت کنیم و به افرادی که تخصص های مختلف دارند، کمک و آنها را  کنار هم جمع کنیم و واحد فناور کوچک و بنگاه های زودبازده با تسهیلات کم تدوین کنیم، می توان تولید محصولات با ارزش افزوده زودبازده داشت که علاوه بر برطرف شدن معضل خام فروشی، به اشتغال هم کمک می کند.
این کاندیدای انتخابات مجلس دهم، خاطرنشان کرد: رسیدگی به شکایات و نظارت مستمر بر حسن اجرای وظایف مدیران حوزه انتخابیه با تاکید بر پروژه های عمرانی، یکی دیگر از کارهایی است که بنده به دنبال آن هستم.
ذوالعدل با اشاره به شعارهای انتخاباتی خود، گفت: دو شعار انتخاباتی دارم که اولی تبعیت از ولایت، حمایت از دولت، خدمت به ملت، آبادانی کشور و توسعه رفاه اجتماعی در دهه پیشرفت و عدالت است و شعار دوم، ارتقای آسایش روانی و سلامت معنوی، نهادینگی فرهنگ شادی توام با اخلاق مداری و آرمان شهر اسلام رحمانی است.
شایان ذکر است محمد ذوالعدل، دارای مدرک دکتری روان پرستاری بوده و در حال حاضر دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج است. در دوره ای به عنوان پرستار نمونه کشوری انتخاب شده و در دوران دانشجویی، دو لوح تقدیربه عنوان دانشجوی نمونه کشوری از ریاست جمهورهای سنوات مختلف دریافت کرده است. همچنین پژوهشگر برتر جشنواره خانواده پژوهی و پژوهشگر برتر جشنواره علمی پژوهشی نظام پرستاری بوده است و رتبه اول کتاب در گروه علوم پزشکی را نیز در کارنامه خود دارد.

کد خبرنگار: 41055

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha