کد خبر: افسردگی-شایع-ترین-نوع-اختلالات-روانی-د
۱۸ اسفند ۱۳۹۹، ۱۰:۲۵
افسردگی شایع ترین نوع اختلالات روانی در کشور است

دکتر فربد فدائی متخصص اعصاب و روان در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به شایع ترین اختلالات روانی در کشور بیان کرد: در ایران هم مانند همه نقاط جهان برخی از اختلالات روانی شایع تر هستند.

وی با بیان اینکه از شایع ترین اختلالات روانی باید به انواع افسردگی‌ اشاره داشت، افزود: افسردگی های شدید که اگر به فکر درمان آنها نباشیم می‌تواند منجر به کاهش شدید کیفیت زندگی ، فکر و اقدام به خودکشی شود ؛ در هر زمانی حدود 8 درصد از افراد جامعه را تحت ابتلا دارد.

میزان مبتلایان به بیماری افسردگی در زنان 2 برابر مردان است

این پزشک متخصص اعصاب و روان با اشاره به اینکه میزان مبتلایان به بیماری افسردگی در زنان 2 برابر مردان است، اظهار داشت: مهمترین نشانه ی اختلال افسردگی عمده، عبارت است از خلق افسرده؛ به نحوی که یا خود فرد از آن شکایت می کند و یا از طریق حالات چهره و رفتار فرد می توان به آن پی برد.

دکتر فدائی در ادامه به دیگر نشانه های افسردگی اشاره کرد و گفت: نشانه ی عمده دیگر آن عبارت است از اینکه فرد از اموری که در گذشته برای او لذت بخش بود، دیگر هیچ لذتی نمی برد.

خلق افسرده

وی اضافه کرد: این خلق افسرده، جنبه ی ثابت دارد. یعنی فرد در بهترین شرایط و دوستانه ترین روابط هم اگر قرار داشته باشد، احساس غم و غصه دارد و هیچ چیزی نمی تواند خلق افسرده ی او را بر طرف کند. البته درمان پزشکی می تواند فرد افسرده را درمان کند.

نشانه های افسردگی و کندی فکر

این پزشک متخصص اعصاب و روان با تاکید بر اینکه از نشانه های دیگر افسردگی عبارت است از کندی فکر، گفت: به نحوی که فرد در گفتار و در تفکر خود، کند می شود و احساس بی ارزشی، اختلال در خواب، اختلال در اشتها و اشتغال فکری با مرگ دارد ؛ که یا به صورت ترس از مرگ است و یا به صورت تمایل برای خاتمه دادن به زندگی است.

دکتر فدائی با بیان اینکه فرد افسرده احساس بی ارزشی می کند، افزود: گاهی اوقات هذیان ها و توهم هایی که متناسب با خلق افسرده هستند، در فرد ظاهر می‌شوند.

توهم شنوایی

وی ادامه داد: به طور مثال او صداهایی می شنود که به او می گویند تو به درد نمی خوری و وجود تو باعث ننگ است، این توهم شنوایی است که طبعاً بقیه مردم نمی شنوند اما برای بیمار جنبه ی کاملاً زنده دارد مانند اینکه یک فرد واقعی با او صحبت می‌کند.

هذیان نیست انگاری

این پزشک متخصص اعصاب و روان در ادامه توضیح داد: گاهی بیمار ممکن است دچار هذیان شود؛ از هذیان هایی که در اختلال افسردگی عمده شایع هستند، هذیان های نیست انگاری است. یعنی بیمار گمان می کند که سلامتی خود، امکانات مالی و یا خود او و یا فرزندانش به بیماری لاعلاجی مبتلا شده اند.

دکتر فدائی عنوان کرد: حتی گاهی بیمار دچار این عقیده هذیانی می شود که قلب او از کار ایستاده است و یا معده ی او پوسیده و کار نمی کند.

اقدام فرد افسرده برای خودکشی

وی یادآور شد: در صورتی که این افسردگی ها درمان نشود عموما جنبه ی تکرار شونده و راجع به خود می‌گیرند و همانگونه که در گذشته نیز مطرح شده است، این نوع افسردگی می تواند منجر به اقدام فرد برای خودکشی شود.

افسردگی های شدید تا 80 درصد درمان می شوند

این پزشک متخصص اعصاب و روان بیان داشت: خوشبختانه این افسردگی های شدید در صورت تشخیص و درمان مناسب تا ۸۰ درصد موارد بهبود کامل و یاد بهبود چشمگیری پیدا می‌کنند.

دکتر فدائی با بیان اینکه افسردگی‌های خفیف تر و ملایم تری هم وجود دارند، گفت: گاهی از اوقات علت خفیف بودن نشانه ها به عنوان بیماری تلقی نمی شود و فرد را با القابی مانند تنبل و یا فرد بی‌ مسئولیت مورد سرزنش قرار می‌دهند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه این فرد نمی تواند وظایف و مسئولیت های خود را به درستی و خوبی انجام دهد. اگر این نوع افسردگی ها شناخته شوند و فرد نسبت به درمان آنها اقدام کند؛ فرد می تواند به زندگی عادی بازگردد.

خبرنگار: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha