انجام سومین نظارت میدانی رئیس مجلس با سفر به سیستان و بلوچستان/ ۲۳ پروژه در ۷ محور اصلی احصاء شده است

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت به نقل از خانه ملت،دکتر بابک نگاهداری در توضیح سومین نظارت میدانی رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به دو کارکرد اصلی قانون‌گذاری و نظارت مجلس، گفت: مجلس یازدهم عزم جدی دارد که کارکرد نظارتی را با تمام ظرفیت‌ها احیا کند. نظارت در مجلس در سه قسم در حال انجام است؛ نخست نظارت نهادی است که از طریق معاونت نظارت مجلس دنبال می‌شود، دوم نظارت نمایندگانی است که توسط نمایندگان در قالب عضویت در شوراهای استانی و شوراهای ملی انجام می‌شود و سوم نظارت مردمی است که مجلس یازدهم با راه اندازی سامانه نظارت مردمی دنبال می‌کند.

مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی افزود: نظارت میدانی که در قالب سفرهای استانی رئیس مجلس شکل گرفته است و ما شاهد سومین نظارت میدانی مجلس یازدهم هستیم، این نظارت میدانی تلفیق نظارت نهادی و نمایندگانی است. مجلس یازدهم قصد دارد که نمایندگان را در حوزه‌های انتخابیه تنها نگذارد.

وی یادآور شد: ریاست مجلس شورای اسلامی، مرکز پژوهش‌ها، دیوان محاسبات، مجمع نمایندگان استان و کمیسیون‌های تخصصی مجلس در قالب طراحی شکل گرفته کار نظارت میدانی را انجام دهند لذا سفری که از فردا 21 مهر ماه در سیستان و بلوچستان آغاز می‌شود، سومین نظارت میدانی مجلس یازدهم است. حدود 23 پروژه و موضوع نظارتی در 7 محور اصلی احصاء شده است.

نگاهداری ادامه داد: این پروژه‌های 23 گانه در محورهای سلامت، امور اجتماعی، آموزش، صنعت، حمل و نقل، عمران و نظایر آن قرار دارد که تقریبا در 6 شهرستان سیستان و بلوچستان پروژه‌ها کار شده و بر همین اساس ریاست مجلس نزدیک یک ماه است که جلسات مستمری با مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان، استاندار سیستان و بلوچستان، روسای سازمان‌ها و وزرای ذی ربط داشته‌اند و ماحصل این بررسی‌ها در سفر سه روزه به سیستان و بلوچستان با نظارت میدانی دنبال می‌شود.

مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مجلس این سفرها و نظارت میدانی را در سه مرحله پیش از سفر، حین سفر و بعد از سفر انجام می‌دهد. پروژه‌هایی هم که در روز در نشست مدیریتی آخر سفر درباره آنها تصمیم‌گیری می‌شود در سامانه نظارتی مجلس بارگذاری می‌شود. در ارتباط با نظارت میدانی از حوزه‌های انتخابیه خوزستان نیز این کار انجام شده است و توسط معاونت نظارت مجلس تصمیمات به صورت مستمر تاحصول نتیجه پیگیری و نظارت می‌شود تا این نوع نظارت‌ها میدانی دچار آفت نمایشی و تبلیغاتی پیدا نکند.

وی در توضیح فواید سفرها و نظارت‌های میدانی مجلس شورای اسلامی در بُعد قانونگذاری و نظارتی، گفت: مجلس قوانینی را وضع کرده که نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه خود باید آثار آنها را رصد کنند. همچنین با توجه به مقتضیات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و شرایط استان می‌توانند قوانین جدید تصویب کند. در بُعد نظارتی مجلس بر اجرای قوانین و اجرایی شدن آنها باید نظارت کند و این نظارت‌ها کمک می‌کند که نمایندگان از وضعیت اجرای قوانین به خصوص قانون بودجه مطلع شوند.

نگاهداری افزود: مجلس باید نظارت کند که اعتباراتی که در قانون بودجه تصویب شده به پروژه‌های ذی ربط استانی اختصاص پیدا کرده است یا خیر؟ بودجه دچار انحراف شده است یا خیر؟ نظارت‌های میدانی دفاع از حق مردم استان‌های مختلف است که با ساز و کار تعریف شده در مجلس یازدهم، دنبال می‌شود.

مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آگاهی نمایندگان از شرایط استان در همه تصمیم‌گیری‌ها اثرات مثبت خواهد داشت که این هم از اثرات نظارت میدانی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha