کد خبر: بهداشت-کلید-عدالت-در-سلامت-است
۱۲ دی ۱۴۰۰، ۱۱:۵۵
بهداشت کلید عدالت در سلامت است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در نشست صمیمی با اعضای دانشکده بهداشت گفت: به حوزه بهداشت به عنوان اساسی ترین برنامه و استراتژیک ترین ماموریت دانشگاه نگریسته می شود زیرا آنچه به دست آورده ایم از بهداشت بوده و آنچه از دست داده ایم از بی توجهی به بهداشت بوده است.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران،در این بازدید دکتر قناعتی از یکی از آزمایشگاه های دانشکده بازدید و سپس با حضور در سالن اجتماعات با اعضا هیات علمی دانشکده به گفت و گو و تبادل نظر پرداخت.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران  با اشاره به نقش دانشکده گفت: از دیدگاه بنده در زمینه مدیریت سلامت؛ هیچ چیزی مهم تر از بهداشت نیست و در دانشگاه ما هیچ چیزی مهم تر از دانشکده بهداشت نداریم و جای تاسف است که از شبکه های بهداشتی که ثمره تفکر صحیحی بود که در دوره ای در کشور ما انجام شد، چیز زیادی باقی نمانده است. احیا این شبکه ها بسیار مهم است. مدیریت سیستم بهداشتی بسیار مهم است. با توجه به شرایط همه گیری کرونا و بررسی آن و واکسیناسیون متوجه می شویم که پیشگیری از درمان مهم تر است و باید این نگاه را دوباره احیا کنیم و این وظیفه و رسالت در دانشکده بهداشت و دانشگاه است.
وی گفت: در زمینه پشتیبانی از دانشکده بهداشت برای رسیدن به این مهم تمام تلاش خود را خواهیم کرد. تغییرات و جهت گیری هایی که در این مدت در دانشگاه اتفاق افتاده حاصل تعامل مناسب با اساتید بوده است.
دکتر قناعتی گفت: ما باید بررسی کنیم که در بین کشورها در کدام مرتبه قرار داریم تا بتوانیم به حد مطلوب برسیم و شوق رسیدن به این حد مطلوب را کنترل کنیم تا پیوسته بتوانیم به این مهم دست پیدا کنیم.
همه گیری کرونا نشان داد که عدالت در سلامت چقدر مهم است و توجه به سیستم پزشکی به تنهایی نمی تواند کارساز بوده و لازمه هر کاری داشتن ابزارهای صحیح آن کار هست.
توجه به آینده نگری و چه خواهد شد مهم است. در دنیای امروز تغییرات بسیار زیاد است مثلا تغییرات فضای مجازی از دو بعدی به سه بعدی و ... چگونه بر کسب و کارها و آموزش تاثیر می گذارد.
رئیس دانشگاه  علوم پزشکی تهران بیان داشت: در دانشگاه به بهداشت به عنوان اساسی ترین برنامه و استراتژیک ترین ماموریت دانشگاه  نگریسته می شود و آنچه به دست آورده ایم از بهداشت بوده و آنچه از دست داده ایم از بی توجهی به بهداشت بوده است. کما اینکه طب بالینی به دلیل نداشتن نگاه مساله محور و بهداشت محور دچار چالش هایی است. ما باید آموزش دهیم که افراد بیمار نشوند نه اینکه بعد از بیماری بخواهیم به درمان بپردازیم.
در برنامه ریزی های نظام سلامت عدم توجه به تواترها در آن اختلال ایجاد کرده و امیدواریم که مدیریت نظام سلامت در دست کارکشته ها و مدبران و کسانی که آموزش آن را دیده اند قرار گیرد و نظام مدیریتی دانشگاه را متناسب با مدیرانی که تربیت شده اند ترسیم کنیم تا تاثیرگذاری در این حیطه افزایش بیابد.
همچنین چند تن از اساتید موضوعاتی را مطرح کردند و دکتر قناعتی به آن ها پاسخ داد.
در پایان دکتر قناعتی گفت: بعد از بیانیه ای که مقام معظم رهبری در زمینه بهداشت فرمودند؛ اینک پشتوانه استراتژیک در دانشکده بهداشت فراهم شده است و باید همه با هم کمک کنیم تا وظیفه امان را به درستی انجام دهیم. مهم این است کاری که انجام می دهیم به عدالت نزدیک باشد و بنظرم هیچ چیزی بالاتر  و ارزشمند تر از عدالت برای بشریت وجود ندارد و عدالت کمک می کند که بشر به بهترین جایگاه برسد. بهداشت کلید عدالت در سلامت است و من هم سربازی در کنار شما برای اجرای آن هستم.
مدیریت نظام سلامت و توجه به آن می تواند اثرگذاری خوبی داشته باشد و ان شاءالله با همکاری بتوانیم محورهای مهم را تعیین و اجرایی کنیم.
در ابتدای این جلسه دکتر کاظم ندافی رئیس دانشکده  بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران گزارشی از وضعیت دانشکده؛ تعداد اعضا هیات علمی، تعداد گروه های آموزشی، دانشجویان، طرح ها، مقالات منتشر شده و ... ارائه کرد و گفت: در اساسنامه دانشکده چند نکته مهم آورده شده است؛ اینکه آموزش، پژوهش و عمل باید به صورت همزمان باشد و دانشجویی که در دانشکده است باید تحلیلگر بار بیاید و ذهن خلاقی پیدا کند، کار تیمی را تعلیم ببیند تا بتواند در عرصه عمل نوآور و موفق باشد و پاسخگویی به نیازهای جامعه جزو ارکان این دانشکده از روز اول تاسیس بوده است.
وی گفت: دانشکده بهداشت از روز تاسیس در کنارش انستیتو تحقیقات بهداشتی بوده است و امیدواریم که دوباره انستیتو تحقیقات بهداشتی احیا شده و با عنوان موسسه تحقیقات بهداشتی بتواند فعالیت های خود را ادامه دهد. اکنون تعداد زیادی مراکز تحقیقاتی وجود دارد که اعضا هیات علمی دانشکده در آن ها مشغول به فعالیت هستند که با تجمیع آن ها می توانیم به هماهنگی و افتخار گذشته دست پیدا کنیم.
دکتر ندافی گفت: همکاری با معاونت بهداشت دانشگاه در دستور کار جدی دانشکده هست و جلسات خوبی را برای ادامه همکاری داشته ایم. همچنین افزایش همکاری اساتید دانشکده با بخش های بیمارستانی چشمگیر است و در نهایت افزایش و ارتقا پاسخگویی اجتماعی در دانشکده مد نظر هست که امیدوارم با همکاری همه به این اهداف بلند دست پیدا کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha