کد خبر: تأثیر-وضعیت-شخصیتی-فرد-در-بروز-آندومتر
۵ مهر ۱۳۹۵، ۹:۲۶

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به دلایل بروز آندومتریوز در زنان گفت: آندومتریوز ممکن است بافت تخمدانی را از بین ببرد و ذخیره‌ تخمدان را کاهش دهد. لذا اقدام برای بارداری در چنین مواردی توصیه می‌شود.

 

اشرف آل یاسین  در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري سلامت در ارتباط با مشکل آندومتریوز در زنان گفت: این بیماری عوامل محیطی، احتمال بروز آن را افزایش می‌دهد و زنانی که در معرض فشارهای عصبی و استرس هستند، بیشتر مبتلا به آندومتریوز می‌شوند.

آل‌یاسین گفت: زمینه تغذیه‌ای و تحرک و ورزش در مبتلا شدن یا نشدن به آندومتریوز در زنان مؤثر است و افرادی که فست‌فود کمتری مصرف می‌کنند شدت آندومتریوز در آنها کمتر است. لذا وضعیت شخصیتی فرد در بروز آندومتریوز آن بسیار مؤثر است و افراد باید این مسائل را مورد توجه قرار دهند.

وی بیان کرد: وراثت نیز می‌تواند نقشی در بروز آندومتریوز داشته باشد و تمام درمان‌هایی که در دنیا جهت رفع این بیماری انجام می‌شود در ایران نیز صورت می‌گیرد. اعمال جراحی، لاپاراسکوپی از جمله نمونه‌های درمانی بوده که با توجه به وضعیت بیمار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

متخصص زنان و زایمان خاطر نشان کرد: بیماران را نسبت به شدت آندومتریوز آنها درمان می‌کنیم و اگر بیمار کیست آندومتریوز آن بسیار بزرگ باشد و درد نیز آن را آزار دهد، جراحی را برای آن توصیه می‌کنیم. البته پس از جراحی نیز در درمان دارویی تأکید می‌شود.

آل‌یاسین تصریح کرد: مصرف قرص‌های ضدبارداری از جمله روش‌های درماندارویی آندومتریوز بوده تا این مشکل در آنها مجدد عود نکند و در واقع می‌توان گفت آندومتریوز همچون یک سرطان خوش‌خیم بوده که فرد همیشه این مشکل را خواهد داشت و همراه آن است.

وی گفت: باید تلاش شود که رشد آندومتریوز مهار و متوقف شود تا بیماری پیشرفت نکند و زمانی که فرد تمایل به داشتن فرزند و بارداری داشت، برای آن توصیه می‌شود سریعتر اقدام کند. البته پیش از این عنوان می‌شد که آندومتریوز 100درصد سبب ناباروری می‌شود در حالی که امروزه مشخص شده این مسئله نسبی است، ولی توصیه می‌شود هر چه سریعتر برای بارداری اقدام شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: آندومتریوز ممکن است بافت تخمدانی را از بین ببرد و ذخیره‌ تخمدان را کاهش دهد و نیز باید به این مسئله  توجه داشت که درمان آندومتریوز طولانی‌مدت است و باید آن را سرکوب کرد تا  در بدن رشد نکند.

كد خبرنگار: 41070

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha