
محمدسیاح: به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت؛ توسعه شبکه حمل و نقل عمومی در کشور سال ها است که در بن بست بی مسئولیتی و بی برنامگی قرار دارد. توسعه این بخش در همه شهرهای کشور اهمیت دارد اما در شهری مانند تهران که بیش از 12 میلیون نفر جمعیت دارد این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می کند.
با این حال از زمانی هم که مدیریت شهری عوض شده اقدام جدی و قابل قبولی برای توسعه شبکه حمل و نقل شهری چه اتوبوس و چه مترو صورت نگرفته است. بیشتر وقت مدیریت شهری جدید به نام گذاری کوچه و خیابان ها گذشته و در کمتر جلسه ای به این موضوع مهم و راهکارهای توسعه شهری پرداخته شده است.
پیروز حناچی، شهردار تهران، درباره عدم کمک های دولت برای توسعه حمل و نقل عمومی گفته است: «برای دریافت کمک دولت تلاشمان را میکنیم ولی در این شرایط امید چندانی نداریم البته از محل قراردادی که با وزارت نفت داریم سال قبل اعتباراتی به ما داده شد ولی این اعتبارات کم است ما معتقدیم حمل و نقل عمومی تهران موضوع حاکمیتی است با شهرداری به تنهایی نمی تواند باران را به دوش بکشد.»
اما این همه مشکل نیست چراکه مصوبات هم به درستی اجرا نمی شوند و شهردار تهران درباره مصوبه دولت روحانی برای خرید ۱۹ هزار اتوبوس اضافه کرد: «ما در مواردی که قانون شده است هم مشکل داریم به عنوان مثال برای گرفتن اوراق مشارکت بانکها از ما ضمانت های صد درصدی می خواهند در حالیکه طبق قانون ۵۰ درصد بازپرداخت اوراق مشارکت با دولت است در مصوبه هایی که مربوط به حمل و نقل عمومی هم هست هم همه اعم از دولت شهرداری و سایر بخش ها مسئولیت دارند و باید به وظایف خود عمل کنند توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی یک خواسته اجتماعی است و بعد از حوزه سلامت باید در اولویت اول تخصیص اعتبارات باشد و من همین جا اعلام می کنم که در شرایط کرونایی یک ریال از دولت دریافت نکرده ایم و با این حال تلاش کردیم که باری بر روی دوش مردم نباشیم.»
شهردار تهران پیش از این گفته بود حمل و نقل عمومی در کلانشهر تهران یک مساله حاکمیتی است و موضوعی نیست که شهرداری تهران به تنهایی بتواند حل کند شاید در دورههای قبل مترو، بهانهای برای مساله عبور از انضباط عمومی در سطح شهر بوده است یعنی دولت زمانی که در وضعیت خیلی خوب مالی بوده و میتوانست به مترو تهران کمک کند هم به هر دلیل این کار را نکرد، شهرداری هم هر کاری برای اینکه این شبکه را به اجرا در بیاورد انجام داده است.
طبق قانون دولت باید 5/82 درصد از هزینه های توسعه حمل و نقل عمومی را به شهرداری تهران بپردازد که به گفته محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تاکنون دولت ۳۰ هزار میلیارد تومان در این باره به شهرداری تهران بدهکار است.

نظر شما