کد خبر: تردد-شبانه-صدهزار-خودروی-سنگین-در-تهرا
۱۸ بهمن ۱۳۹۵، ۹:۳۳

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با توضیح برنامه‌هایی که از ابتدای کار دولت یازدهم برای کاهش آلودگی هوا اجرایی شده است، تصریح کرد: برای تحقق کامل این امر نیازمند مشارکت مردم هستیم.

 

 

دکتر معصومه ابتکار ریی سازمان حفاظت محیط زیست، در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری سلامت بیان داشت: آلودگی هوا یکی از مهم‌ترین دستورکارهای دولت یازدهم از ابتدا تاکنون بوده است که مهم‌ترین رویکرد قوه مجریه در این زمینه، کاهش آلاینده‌ها و بهبود کیفیت هوای کلانشهرها می‌باشد.

ابتکار با بیان این‌که در آغاز سال 90 با مشکلاتی در این زمینه مواجه بودیم، یادآور شد: می‌توان از بنزین‌های آلوده به عنوان مهم‌ترین مشکل در افزایش آلاینده‌ها نام برد که حاوی مقادیر بالایی از بنزن سرطانزا می‌باشد.

وی تصریح کرد: متاسفانه سنجش اندازه گیری این آلاینده خطرناک در شهرها حاکی از بالا بودن میزان بنزن در بسیاری از کلانشهرها بود که با پیگیری‌های سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت نفت حذف بنزین‌های حاوی بنزن را اجرایی کرد و در نهایت سال 93 طبق اعلام وزیر نفت، بنزین پتروشیمی از چرخه توزیع خارج شد.

ابتکار با اشاره به تدوین برنامه برای عرضه بنزین یورو 4 یادآور شد: کلانشهرها و سپس شهرهای بزرگ به ترتیب در دستور کار قرار داشتند. در حال حاضر، در مرحله‌ای هستیم که تقریبا در تمام کلانشهرها بنزین یورو 4 توزیع می‌شود و حتی برای برخی شهرها مانند استان خوزستان علاوه بر اهواز، در شهرهای خرمشهر و آبادان نیز بنزین یورو 4 در حال توزیع است.

معاون رییس جمهور تصریح کرد: این اولین گام دولت در کاهش آلاینده‌ها بود و در خصوص توزیع گازوییل یورو 4 نیز با کاهش میزان گوگرد در دستور کار قرار گرفت.

ابتکار گفت: علاوه بر این، توجه ویژه‌ای به ارتقای کیفیت خودروها داشتیم که از اواسط سال 93، تولید خودروها با استاندارد یورو 4 در کشور محقق شد و پس از آن، موتورسیکلت‌ها ابتدا به یورو 3 و سپس موتور انژکتوری جایگزین موتور کاربراتوری شد.

وی افزود: کماکان برای ارتقای استاندارد خودروها به ویژه خودروهای سنگین و نیز ارتقای معاینه فنی تاکید داریم.

ابتکار اذعان داشت: معاینه فنای از دستورکارهای مهم دولت است و علاوه بر افزایش حدود مجاز این مبحث، سامانه یکپارچه معاینه فنی با همکاری وزارت کشور و معاونت ناجا راه‌اندازی شده که با کنترل دوربین، اطلاعات وارد سیستم می‌شود و امکان دست‌کاری وجود ندارد.

وی گفت: با راه‌اندازی این سامانه، حدود 400 مرکز معاینه فنی در سطح کشور به یکدیگر متصل هستند.

این مقام مسؤل همچنین از محدوده‌گذاری کلانشهر تهران خبر داد و افزود: محدوده پاک و آلایندگی در این کلانشهر مشخص می‌شود و خودروهایی که معاینه فنی داشته باشند، می‌توانند در محدوده‌های داخلی شهر تردد داشته باشند.

 

900 هزار خودروی فرسوده از رده خارج شدند

ابتکار تصریح کرد: حدود 900 هزار خودروی فرسوده به منظور کاهش آلاینده‌ها از رده خارج و بازیافت شده است. از ابتدای کار دولت یازدهم تاکنون، حدود 40 هزار تاکسی فرسوده نیز به طور کامل از رده خارج شده‌اند که از این تعداد، 15 هزار تاکسی مربوط به کلانشهر تهران بوده است.

ابتکار در بخش دیگری از سخنان خود اذعان داشت: از مباحث مهمی که به طور جد پیگیر آن بودیم، گازسوز کردن نیروگاه‌های کشور بوده که از ابتدای سال جاری تاکنون، میزان مصرف مازوت در نیروگاه‌ها بیش از 8 درصد نبوده است که این رقم در سال 92 بیش از 45 درصد گزارش شده بود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست توسعه حمل و نقل عمومی را از دیگر برنامه‌های دولت برای کاهش آلودگی هوا عنوان و تصریح کرد: تلاش دولت برای نوسازی این ناوگان است.

وی خاطرنشان کرد: کلید موفقیت تمام برنامه‌های دولت برای کاهش آلودگی هوا، مشارکت مردم است. وقتی در یک شهر با بیش از هشت میلیون جمعیت افراد از خودروی شخصی برای کارهای غیر ضروری استفاده می‌کنند، قطعا نمی‌توان انتظار داشت برنامه‌ریزی‌ها به سرانجام برسد.

ابتکار از توسعه فضای سبز کلانشهرها در برنامه‌های دولت خبر داد و گفت: تردد خودروهای سنگین از معضلاتی است که می‌توان بدان اشاره داشت. در حال حاضر، شبانه حدود صد هزار خودروی سنگین در تهران تردد دارند بیش از نیمی از آنها فرسوده هستند.

این مقام مسؤل تصریح کرد: از دیگر برنامه‌های دولت برای کاهش آلودگی هوا می‌توان به بررسی کیفیت سیستم‌های گرمایشی منازل و مجتمع‌های تجاری بر کیفیت هوا اشاره داشت. در تهران دو میلیون پلاک ثبت شده است و نمی‌توان مدعی شد این تعداد موتورخانه تاثیر سوئی بر آلودگی هوا ندارد.

ابتکار متذکر شد: برای اصلاح الگوی مصرف انرژی باید از مصارف خانگی شروع کرد که بیشترین تعداد را دارد.

 

کد خبرنگار: 41025

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha