تا چه حد در مورد دریچه های قلب اطلاعات دارید؟ انواع دریچه های قلب کدامند؟ آیا کار دریچه های قلب را می دانید؟ تنگی دریچه های قلب می تواند منجر به مسائل مختلفی از قبیل خستگی، تنگی نفس، لخته شدن خون و نارسایی قلبی (Valvular heart disease) شود.

چهار دریچه قلب

  1. دریچه تریکوسپید محفظه فوقانی راست (یا دهلیز) را که خون از بدن خارج می شود، می بندد. اجازه می دهد تا خون از محفظه فوقانی سمت راست به سمت محفظه راست پایین (یا از دهلیز راست به بطن راست) جریان یابد. هنگام پمپاژ خون از بطن، از برگشت جریان خون از بطن به دهلیز جلوگیری می کند.
  2. دریچه پالمونری محفظه پایین سمت راست (یا بطن راست) را می بندد. اجازه می دهد تا خون از قلب به ریه ها (از طریق شریان ریوی) در جایی که اکسیژن دریافت می کند ، پمپ شود.
  3. دریچه میترال محفظه بالایی سمت چپ (یا دهلیز چپ) را می بندد و خون غنی از اکسیژن را از ریه ها جمع می کند. اجازه می دهد تا خون از قسمت فوقانی سمت چپ به سمت چپ پایین (یا از دهلیز سمت چپ به بطن چپ) منتقل شود.
  4. دریچه آئورت محفظه سمت چپ پایین را که خون غنی از اکسیژن دارد قبل از پمپ کردن به بدن ، می بندد. اجازه می دهد خون از قلب خارج شود (از بطن چپ تا آئورت و بدن).

عملکرد درست دریچه ها

  • دریچه فرم درستی داشته و انعطاف پذیر باشد.
  • دریچه باید تمام راه را باز کند تا مقدار مناسب خون از آن عبور کند.
  • دریچه محکم بسته شود به طوری که خون به داخل محفظه نشت نکند.

تنگی دریچه میترال

تنگی دریچه میترال باریک شدن دریچه میترال قلب است. این دریچه در حالت غیر طبیعی به درستی باز نمی شود و جریان خون را به محفظه پمپاژ قلب (بطن چپ) مسدود می کند. تنگی دریچه میترال از جمله مشکلاتی است که می تواند شما را خسته و به نفس نفس بیندازد. علت اصلی تنگی دریچه میترال عفونتی به نام تب روماتیسمی است که مربوط به عفونت های استرپ است. تب روماتیسمی اکنون در ایالات متحده نادر است، اما هنوز هم در کشورهای در حال توسعه شایع است و می تواند دریچه میترال را تنگ کند. اگر تنگی دریچه میترال درمان نشود می تواند منجر به عوارض جدی قلبی شود.

علائم تنگی دریچه میترال

ممکن است شما با وجود تنگی دریچه میترال احساس خوبی داشته باشید ، یا ممکن است برای چند دهه علائم زیادی نداشته باشید. تنگی دریچه میترال معمولاً با گذشت زمان بصورت آهسته پیشرفت می کند. در صورت بروز علائم زیر به پزشک مراجعه کنید:
  • تنگی نفس، به خصوص تنفس با فشار یا نفس تنگی هنگام خوابیدن
  • خستگی، به خصوص در هنگام افزایش فعالیت بدنی
  • تورم پاها
  • تپش قلب (احساس ضربان قلب سریع)
  • سرگیجه یا غش
  • خون سرفه کردن
  • ناراحتی قفسه سینه یا درد قفسه سینه
علائم تنگی دریچه میترال ممکن است مانند زمانی که ورزش می کنید یا بدتر از آن با افزایش ضربان قلب همراه باشد. گاهی ضربان قلب بالا ممکن است علت دیگری داشته باشد یا ممکن است در اثر بارداری یا استرس بدن علائمی مانند عفونت دریچه میترال به وجود آید. در اثر تنگی دریچه میترال، فشارهایی که در ناحیه قلب ایجاد می شود، مجدداً به ریه ها فرستاده می شوند و در نتیجه حبس مایعات و تنگی نفس ایجاد می شود. علائم تنگی دریچه میترال اغلب در سنین 15 تا 40 سالگی در کشورهای توسعه یافته دیده می شود، اما ممکن است در هر سنی، حتی در دوران کودکی بروز کند. تنگی دریچه میترال همچنین ممکن است علائم دیگری را ایجاد کند که پزشک در طول معاینه به آن پی خواهد برد. اینها شامل موارد زیر است:
  • مورمور شدن قلب
  • جمع شدن مایعات در ریه ها
  • ضربان قلب نامنظم (آریتمی)

چه زمانی برای تنگی دریچه میترال به پزشک مراجعه کنید

در صورت بروز خستگی یا تنگی نفس در هنگام انجام فعالیتهای بدنی، تپش قلب یا درد قفسه سینه، با پزشک خود برای قرار ملاقات فوری تماس بگیرید. اگر به تنگی دریچه میترال مبتلا شده اید اما علائمی نداشته اید، در مورد ارزیابی های بعدی با پزشک خود مشورت کنید. تنگی دریچه های قلب و تاثیر آن بر سلامتی

علل تنگی دریچه میترال

علل تنگی دریچه میترال شامل موارد زیر است:
  • تب روماتیسمی عارضه تب روماتیسمی می تواند به دریچه میترال آسیب برساند. تب روماتیسمی شایعترین علت تنگی دریچه میترال است. ضخیم شدن و سخت شدن فلپ ها می تواند به دریچه میترال آسیب برساند. علائم و نشانه های تنگی دریچه میترال ممکن است سالها ظاهر نشود.
  • رسوب کلسیم با افزایش سن ، رسوبات کلسیم می توانند در اطراف دریچه میترال ایجاد شوند ، که گاهی اوقات می تواند باعث تنگی دریچه میترال شود.
  •  دلایل دیگر در موارد نادر، نوزادان با دریچه میترال باریک (نقص مادرزادی) متولد می شوند که این با گذشت زمان مشکلاتی ایجاد می کند. سایر علل نادر شامل تشعشعات به قفسه سینه و برخی از بیماری های خود ایمنی مانند لوپوس است.

خطرات تنگی دریچه میترال

تنگی دریچه میترال امروزه کمتر از آن است که قبلاً اتفاق می افتاد زیرا شایع ترین علت آن، تب روماتیسمی، در ایالات متحده نادر است. با این حال، تب روماتیسمی در کشورهای در حال توسعه هنوز هم یک مشکل است. عوامل خطر برای تنگی دریچه میترال شامل موارد زیر است:
  • سابقه تب روماتیسمی
  • عفونت های درمان نشده

عوارض تنگی دریچه میترال

مانند سایر مشکلات دریچه قلب، تنگی دریچه میترال می تواند قلب را با مشکل مواجه کرده و جریان خون را کاهش دهد. تنگی دریچه میترال درمان نشده منجر به عوارض زیر خواهد شد:
  • فشار خون ریوی این شرایطی است که در آن فشار بیشتری در عروق وجود دارد و باعث می شود خون از قلب به ریه ها منتقل شود و قلب سخت تر کار کند.
  • نارسایی قلبی تنگی دریچه میترال در جریان خون دخالت می کند. این می تواند باعث ایجاد فشار در ریه ها شده و منجر به تجمع مایعات شود. تشکیل مایعات سمت راست قلب را فشار می دهد و منجر به نارسایی در سمت راست قلب می شود. هنگامی که خون و مایعات به ریه ها برگردد، می تواند باعث بیماری شود که به عنوان ادم ریوی شناخته می شود. این می تواند به تنگی نفس و گاهی اوقات سرفه هایی به همراه خلط خونی منجر شود.
  • بزرگ شدن قلب افزایش فشار تنگی دریچه میترال منجر به بزرگ شدن محفظه چپ فوقانی قلب (دهلیز) می شود.
  • فیبریلاسیون دهلیزی کشیدگی و بزرگ شدن دهلیز چپ قلب ممکن است منجر به بی نظمی ریتم قلب شود که در آن محفظه های فوقانی قلب به صورت آشفته و خیلی سریع باز و بسته می شوند.
  • لخته شدن خون فیبریلاسیون دهلیزی درمان نشده باعث ایجاد لخته های خون در محفظه فوقانی سمت چپ قلب می شود. لخته های خون می تواند شل شده و به قسمت های دیگر بدن منتقل شود و باعث ایجاد مشکلات جدی مانند سکته مغزی، در صورت انسداد لخته رگ خونی در مغز شود.

تشخیص تنگی دریچه میترال

پزشک در مورد تاریخچه پزشکی شما سؤال خواهد کرد و معاینات جسمی انجام می دهد که شامل گوش دادن به قلب از طریق استتوسکوپ است. تنگی دریچه میترال باعث ایجاد صدای غیر طبیعی قلب می شود که به آن سوفل قلب گفته می شود. پزشک همچنین برای بررسی احتقان ریه ها که همان مایع موجود در ریه است به ریه های شما گوش می دهد که این می تواند به دلیل تنگی دریچه میترال رخ دهد. سپس پزشک تصمیم خواهد گرفت که چه آزمایشاتی برای تشخیص مورد نیاز است. برای انجام آزمایش ، ممکن است لازم باشد به متخصص قلب مراجعه کنید.

تست های تشخیصی

آزمایشات متداول برای تشخیص تنگی دریچه میترال شامل موارد زیر است:
  • اکوکاردیوگرام (Transthoracic) امواج صوتی به وسیله قلب مبدل که روی قفسه سینه قرار دارد به قلب شما منتقل می شوند و تصاویر ویدئویی از قلب شما در حال حرکت ثبت می شود. این آزمایش برای تأیید تشخیص تنگی میترال استفاده می شود.
  • اکوکاردیوگرام (transesophageal)
  • یک مبدل کوچک متصل به انتهای لوله ای که در مری شما قرار دارد، اجازه می دهد تا از دریچه میترال نسبت به یک اکوکاردیوگرام معمولی، دید دقیق تری بدست آید.
  • الکتروکاردیوگرام (ECG)
  • الکترود متصل به مکان هایی روی پوست ، تکانه های الکتریکی را از قلب شما اندازه می گیرند و اطلاعاتی در مورد ریتم قلب ارائه می دهند. ممکن است در طول ECG با یک دوچرخه ثابت بر روی تردمیل یا پدال حرکت کنید تا ببینید چگونه قلب شما به فشار پاسخ می دهد.
  • اشعه X قفسه سینه این باعث می شود پزشک معلوم کند که آیا محفظه های قلب و ریه ها بزرگ تر شده اند یا نه.
  • سوند قلبی این آزمایش اغلب برای تشخیص تنگی میترال استفاده نمی شود ، اما ممکن است در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر برای ارزیابی وضعیت شما مورد استفاده قرار گیرد. این آزمایش شامل قرار دادن لوله نازک (کاتتر) از طریق رگ خونی در بازو یا کشاله ران به شریانی در قلب و تزریق رنگ از طریق سوند است تا شریان روی اشعه ایکس قابل مشاهده باشد. این عمل تصویر دقیقی از قلب ارائه می دهد. آزمایشات قلبی مانند اینها به پزشک کمک می کند تا تنگی دریچه میترال را از سایر شرایط قلبی ، از جمله سایر شرایط دریچه میترال متمایز کند. این آزمایشات همچنین به فاش شدن علت تنگی دریچه میترال و اینکه آیا این دریچه قابل ترمیم است یا نه کمک می کند.
تنگی دریچه میترال

درمان تنگی دریچه میترال

اگر تنگی دریچه میترال خفیف تا متوسط ​​و بدون علائم دارید ، ممکن است نیازی به درمان فوری نداشته باشید. در عوض، پزشک دریچه را کنترل می کند تا ببیند وضعیت شما بدتر می شود یا نه. داروها هیچ دارویی نمی تواند نقص دریچه میترال را اصلاح کند. با این حال، داروهای خاص می توانند با کاهش حجم کار قلب و تنظیم ریتم آن، علائم را کاهش دهند. پزشک ممکن است یک یا چند داروی زیر را تجویز کند:
  • داروهای ادرارآور برای کاهش تجمع مایع در ریه ها یا جاهای دیگر
  • رقیق کننده خون (ضد انعقاد کننده) برای جلوگیری از لخته شدن خون
  • آسپرین روزانه ممکن است تجویز شود.
  • مسدود کننده های بتا یا مسدود کننده کانال های کلسیم برای کاهش سرعت ضربان قلب موثر هستند و اجازه می دهند قلب به طور مؤثر پر شود.
  • ضد آریتمیک برای درمان فیبریلاسیون دهلیزی یا سایر اختلالات ریتمی مرتبط با تنگی دریچه میترال
  • در صورت بروز تنگی میترال، آنتی بیوتیک برای جلوگیری از عود تب روماتیسمی لازم است.

روش های غیر جراحی

برای درمان تنگی دریچه میترال ممکن است نیاز به ترمیم یا تعویض دریچه داشته باشید که این ممکن است شامل گزینه های جراحی و غیر جراحی باشد. ولوووپلاستی میترال بالون گردنی در این روش که به آن والونوتومی بالون نیز گفته می شود ، پزشک یک لوله نرم و نازک (کاتتر) را با یک بادکنک در یک شریان در بازو یا کشاله ران قرار داده و آن را به دریچه باریک هدایت می کند. هنگامی که در موقعیت مکانی خود قرار بگیرید، بادکنک برای بزرگتر کردن دریچه باز میشود و جریان خون را بهبود می بخشد. سپس بادکنک خمیده شده و سوند با بادکنک برداشته می شود. برای بعضی از افراد، والونوپلاستی بالون می تواند نشانه ها و علائم تنگی دریچه میترال را تسکین دهد. با این حال، شما ممکن است به اقدامات اضافی برای درمان دریچه تنگ شده در طول زمان احتیاج داشته باشید. همه افراد مبتلا به تنگی دریچه میترال کاندیدای والونوپلاستی بالون نیستند. با پزشک خود صحبت کنید تا تصمیم بگیرید که آیا این گزینه برای شما مناسب است یا خیر.

جراحی دریچه میترال

گزینه های جراحی شامل موارد زیر است:
  • کمیسوروتومی اگر والووپلاستی بالون گزینه مناسبی نباشد ، جراح قلب ممکن است عمل جراحی قلب باز را انجام دهد تا رسوب های کلسیم و سایر بافت ها را برای پاک کردن مسیر دریچه انجام دهد. در کمیسوروتومی باز نیاز است که شما در حین عمل بر روی دستگاه بای پس قلبی قرار گیرید. اگر تنگی دریچه میترال رشد مجدد داشته باشد، ممکن است این روش تکرار شود.
  • تعویض دریچه میترال اگر دریچه میترال ترمیم نشود، ممکن است جراحان جایگزینی دریچه میترال را انجام دهند. در تعویض دریچه میترال، جراح دریچه آسیب دیده را برداشته و آن را با دریچه مکانیکی یا دریچه ساخته شده از بدن گاو، خوک یا بافت قلب انسان (دریچه بافت بیولوژیکی) جایگزین می کند. دریچه های بافت بیولوژیکی با گذشت زمان دچار انحطاط می شوند و اغلب در نهایت نیاز به تعویض دارند. افراد دارای دریچه های مکانیکی برای جلوگیری از لخته شدن خون باید داروهای رقیق کننده خون مصرف کنند. پزشک در مورد مزایا و خطرات هر نوع دریچه با شما صحبت خواهد کرد که کدام دریچه ممکن است برای شما مناسب باشد.

جلوگیری از تنگی دریچه میترال

بهترین راه برای جلوگیری از تنگی دریچه میترال جلوگیری از شایع ترین علت آن، تب روماتیسمی است. شما می توانید با مراجعه به پزشک هنگام گلو درد این کار را انجام دهید. عفونتهای درمان نشده گلو می توانند به تب روماتیسمی مبتلا شوند. خوشبختانه گلو درد معمولاً به راحتی با آنتی بیوتیک درمان می شود.

درمان خانگی تنگی دریچه میترال

برای بهبود کیفیت زندگی در صورت تنگی دریچه میترال، پزشک ممکن است توصیه کند که:
  • مصرف نمک را محدود کنید نمک موجود در غذا و نوشیدنی ممکن است فشار بر قلب شما را افزایش دهد. نمک را به مواد غذایی اضافه نکنید و از غذاهای پر سدیم خودداری کنید. برچسب های مواد غذایی را بخوانید و هنگامی که بیرون از خانه غذا میخورید غذاهای کم نمک را درخواست کنید.
  • وزن سالم خود را حفظ کنید وزن خود را در محدوده توصیه شده توسط پزشک نگه دارید.
  • کافئین را قطع کنید کافئین می تواند ضربان قلب نامنظم (آریتمی) را بدتر کند. از پزشک خود در مورد نوشیدن نوشیدنی هایی کافئین دار، مانند قهوه یا نوشابه سوال کنید. مراقبت فوری پزشکی را انجام دهید. اگر متوجه تپش قلب شدید یا احساس نامنظم شدن ضربان قلب به شما دست داد، به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. ریتم های سریع قلب اگر درمان نشوند می توانند به وخامت سریع وضعیت سلامتی در افراد مبتلا به تنگی دریچه میترال شوند.
  • الکل را قطع کنید استفاده از الکل سنگین می تواند باعث ایجاد آریتمی شود و علائم را بدتر کند. در مورد تأثیرات الکل بر روی قلب خود از پزشک خود سؤال کنید.
  • ورزش شدت و مدت انجام ورزش به شرایط جسمی و ورزش مورد نظر بستگی دارد. اما همه باید برای داشتن حداقل آمادگی قلبی عروقی، به طور مرتب و منظم ورزش کنند. قبل از شروع ورزش بخصوص اگر ورزش رقابتی یا حرفه ای را در نظر دارید، از پزشک خود بخواهید شما را در این باره راهنمایی کند. مرتباً به پزشک خود مراجعه کنید. یک برنامه قرار ملاقات منظم با متخصص قلب یا ارائه دهنده مراقبت های اولیه خود تنظیم کنید. زنان مبتلا به تنگی دریچه میترال قبل از بارداری باید در مورد برنامه ریزی برای بارداری با پزشکان خود صحبت کنند. بارداری باعث می شود قلب بیشتر کار کند. اینکه قلبی با تنگی دریچه میترال کار اضافی را چگونه تحمل می کند، بستگی به میزان تنگی و چگونگی پمپاژ قلب دارد. در تمام دوران بارداری و بعد از زایمان، متخصص قلب و عروق شما باید بر شما نظارت داشته باشد.
آیا تنگی دریچه قلب ارثی است؟

آیا تنگی دریچه میترال ارثی است؟

سندرم پرولاپس دریچه میترال (MVP) تمایل ارثی قوی دارد ، اگرچه علت دقیق آن ناشناخته است. اعضای خانواده های مبتلا اغلب بلند قد، لاغر، با بازوها و انگشتان بلند و پشت صاف هستند. پرولاپس دریچه میترال در زنان 20 تا 40 ساله شایع تر است. با این حال در مردان نیز رخ می دهد.

تنگی دریچه سه لتی چیست؟

تنگی دریچه سه لتی که همچنین به عنوان تنگی سه لتی شناخته می شود به صورتی است که در دریچه سه لتی قلب باریک می شود. دریچه سه لتی بین دهلیز راست (محفظه فوقانی قلب) و بطن راست (محفظه تحتانی قلب) قرار دارد و از بازگشت جریان خون به دهلیز راست از بطن راست جلوگیری می کند.

علل تنگی دریچه سه لتی

شایع ترین علت تنگی دریچه سه لتی تب روماتیسمی است ، که از گلو استرپت درمان نشده ایجاد می شود. اگرچه تنگی دریچه سه لتی نادر است ولی می تواند در طول رشد جنین به عنوان یک نقص مادرزادی قلب، از یک تومور یا از اختلال در بافت همبند ایجاد شود.

عوامل خطر برای تنگی دریچه سه لتی

شرایطی که احتمال ایجاد تنگی دریچه سه لتی را افزایش می دهد عبارتند از:
  • بیماری مادرزادی قلبی اگر فرزند شما ناهنجاری ابستین داشته باشد ، بیشتر در معرض خطر ابتلا به تنگی سه لتی است.
  • تب روماتیسمی
  • اگر مبتلا به تب روماتیسمی شوید، بیشتر در معرض ابتلا به تنگی سه لتی هستید.
  • سایر بیماری های قلبی سابقه بیماری قلبی، از جمله حمله قلبی، نارسایی قلبی یا فشار خون ریوی، می تواند شما را در معرض خطر مبتلا شدن به این مشکل قرار دهد.

علائم تنگی دریچه سه لتی

شایع ترین علامت تنگی دریچه سه لتی ضربان قلب نامنظم است. علائم دیگر تنگی سه لتی عبارتند از:
  • پوست سرد
  • خستگی
  • تنگی نفس همراه با فعالیت
  • کبد بزرگ شده

تشخیص تنگی دریچه سه لتی

تنگی تریکوسپید را می توان در معاینه فیزیکی توسط پزشک تشخیص داد. پزشک با استفاده از یک استتوسکوپ قادر به شنیدن یک سوفل قلب خاص در ارتباط با تنگی تریکوسپید است.
  • اکوکاردیوگرام رایج ترین آزمایش برای تأیید و دسترسی به تشخیص تنگی تریکوسپید است.
  • الکتروکاردیوگرام می تواند ناهنجاری های ریتم قلب را که علامت تنگی دریچه سه لتی است را تشخیص دهد.
  • اشعه X قفسه سینه از قلب عکس می گیرد تا مشخص شود آیا در قلب ناهنجاری وجود دارد یا خیر.

درمان تنگی دریچه سه لتی

تنگی تریکوسپید خفیف تا متوسط ​​ممکن است نیازی به درمان نداشته باشد و می تواند توسط پزشک از نزدیک تحت نظارت باشد. اگر شما همراه با تنگی شدید این دریچه، مشکلات دیگری در دریچه های دیگر نیز دارید، شرایط با ترمیم یا تعویض دریچه از طریق عمل جراحی قابل درمان است.

درمان های از طریق جراحی برای تنگی سه لتی عبارتند از:

  • والونوپلاستی بالون در طی ولووپلاستی بالون ، یک سوند با یک بادکنک خالی در انتها در دریچه سه لتی آسیب دیده وارد می شود و هنگامیکه در موقعیت مکانی خود قرار گرفت ، بالون برای بزرگتر کردن دریچه باد می شود.
  • تعویض دریچه سه لتی در موارد شدید، دریچه سه لتی را می توان با یک بافت یا دریچه مکانیکی جایگزین کرد.
تنگی دریچه ریوی

تنگی دریچه ریوی

تنگی دریچه ریوی شرایطی است که در آن ناهنجاری در دریچه ریوی یا در نزدیکی آن باعث باز شدن دریچه ریوی می شود و جریان خون را کند می کند. دریچه ریوی بین محفظه قلب راست (بطن راست) و شریان های ریوی قرار دارد. در بزرگسالان گاهی اوقات تنگی دریچه ریوی به عنوان عارضه ای از یک بیماری دیگر وجود دارد ، اما بیشتر ، تنگی دریچه ریوی قبل از تولد به عنوان یک نقص مادرزادی قلب ایجاد می شود. تنگی دریچه ریوی از خفیف و بدون علائم تا شدید متغیر است. تنگی ریوی خفیف معمولاً با گذشت زمان بدتر نمی شود، اما موارد متوسط ​​و شدید ممکن است بدتر شوند و نیاز به جراحی داشته باشند. خوشبختانه، درمان به طور کلی بسیار موفقیت آمیز است و بیشتر افراد مبتلا به تنگی دریچه ریوی می توانند انتظار داشته باشند که زندگی عادی داشته باشند.

علائم تنگی دریچه ریوی

علائم و نشانه های تنگی دریچه ریوی بسته به میزان انسداد متفاوت است. افرادی که تنگی ریوی خفیف دارند معمولاً علائمی ندارند. کسانی که تنگی قابل توجهی دارند اغلب ممکن است ابتدا هنگام ورزش متوجه علائم شوند. علائم و نشانه های تنگی دریچه ریوی ممکن است شامل موارد زیر باشد:
  • صدای زوزه قلبی که با استفاده از یک استتوسکوپ شنیده می شود و ناشی از جریان خون آشفته می باشد
  • خستگی
  • تنگی نفس به ویژه هنگام ورزش
  • درد قفسه سینه
  • از دست دادن هوشیاری (غش)

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم

در صورت وجود علائم زیر با پزشک صحبت کنید:
  • تنگی نفس
  • درد قفسه سینه
  • غش کردن
اگر تنگی ریوی یا مشکل قلبی دیگری دارید، ارزیابی سریع و درمان می تواند به کاهش خطر عوارض کمک کند.

علل تنگی دریچه ریوی

تنگی دریچه ریوی معمولاً هنگامی اتفاق می افتد که دریچه ریوی در هنگام رشد جنین به درستی رشد نکند. نوزادانی که این بیماری را دارند ممکن است ناهنجاری های مادرزادی قلبی دیگری نیز داشته باشند. مشخص نیست چه عواملی باعث ایجاد دریچه غیر طبیعی می شود.

آناتومی طبیعی دریچه ریوی

دریچه ریوی از سه قطعه نازک از بافتی به نام cusps تشکیل شده است که در یک دایره قرار گرفته اند. با هر ضربان قلب، دریچه در جهت جریان خون  به شریان ریوی باز می شود و به سمت ریه ها ادامه می یابد  سپس بسته می شود تا از جریان برگشت خون به درون بطن راست قلب جلوگیری شود.

اتفاقی که در هنگام تنگی دریچه ریوی رخ می دهد

ممکن است یک یا تعداد بیشتری از این cusps ها ناقص یا خیلی ضخیم باشند ، یا ممکن است به درستی از یکدیگر جدا نشوند. اگر این اتفاق بیفتد ، دریچه به درستی باز نمی شود و جریان خون را محدود می کند.

عوامل خطر تنگی دریچه ریوی

از آنجا که تنگی دریچه ریوی معمولاً قبل از تولد ایجاد می شود، عوامل خطر شناخته شده زیادی برایش وجود ندارد. با این وجود، شرایط و روشهای خاصی می تواند خطر ابتلا به تنگی دریچه ریوی را در زندگی افزایش دهد، از جمله:
  • سندرم کارسینوئید
  • تب روماتیسمی
  • سندرم نونان
  • تعویض دریچه ریوی

سایر عوامل خطر

بعضی اوقات شرایط پزشکی دیگر یا داشتن دریچه مصنوعی می تواند باعث بروز این بیماری شود.
  • سندرم کارسینوئید این سندرم ترکیبی از علائم و نشانه ها، از جمله گرگرفتگی پوست و اسهال به دلیل انتشار یک ماده شیمیایی بنام سروتونین ناشی از رشد به نام تومورهای کارسینوئید در دستگاه گوارش است.
  • تب روماتیسمی این عارضه عفونت ناشی از باکتریهای استرپتوکوکی مانند گلوگاه استرپت است که باعث آسیب به دریچه های قلب می شود.
عوارض بیماری قلبی

عوارض تنگی دریچه ریوی

تنگی ریه ممکن است با موارد زیر همراه باشد:
  • عفونت مبتلایان به مشکلات دریچه قلب مانند تنگی ریوی خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت های باکتریایی در آستر داخلی قلب (اندوکاردیت عفونی) نسبت به افراد بدون مشکل دریچه قلب دارند.
  • مشکلات مربوط به پمپاژ قلب در تنگی شدید ریوی، بطن راست قلب باید فشار بیشتری داشته باشد تا بتواند خون را وارد شریان ریوی کند. پمپاژ بطن راست در برابر افزایش فشار باعث می شود دیواره عضلانی بطن ضخیم شود (هیپرتروفی بطن راست). سرانجام، قلب سفت می شود و ممکن است ضعیف شود.
  • نارسایی قلبی اگر بطن راست قادر به پمپاژ طبیعی نباشد ، نارسایی قلبی ایجاد می شود. این مشکل باعث تورم پاها و شکم می شود و می تواند منجر به خستگی و تنگی نفس شود.
  • ضربان قلب نامنظم (آریتمی) افراد مبتلا به تنگی ریوی احتمالاً ضربان قلب نامنظم دارند. این مشکل مگر در مواردی که تنگی شدید باشد و همراه با ضربان قلب نامنظم و تنگی ریوی باشد معمولاً تهدید کننده زندگی نیست.

تشخیص تنگی دریچه ریوی

تنگی دریچه ریوی اغلب در کودکی تشخیص داده می شود، اما بعضی اوقات تا سال ها پس از تولد مشخص نمی شود. اگر پزشک شما هنگام معاینه، سوفل قلب را بشنود و به تنگی ریوی مشکوک شود، ممکن است در موارد مختلف از آزمایش های مختلفی برای تأیید تشخیص استفاده کند.
  • اکوکاردیوگرام امواج صوتی از قلب تصاویر متحرکی تولید می کنند که می توانند در یک صفحه فیلم نمایش داده شوند. این آزمایش برای بررسی ساختار دریچه ریوی ، محل و شدت باریک بودن (تنگی) و اندازه و عملکرد بطن مناسب مفید است. پزشکان همچنین ممکن است اکوکاردیوگرام 3 بعدی انجام دهند.
  • الکتروکاردیوگرام در طی این روش، تکه هایی با سیم (الکترود) روی سینه، مچ و مچ پا قرار می گیرد. الکترودها فعالیت الکتریکی را در قلب اندازه می گیرند و روی کاغذ ثبت می شود. این آزمایش به تعیین ضخامت دیواره عضلانی بطن راست (هیپرتروفی بطن راست) کمک می کند. سایر تست های تصویربرداری. برخی از اسکن های MRI و CT برای تأیید تشخیص تنگی دریچه ریوی استفاده می شود.
  • سوند قلبی در طی این روش، پزشک یک لوله نازک و انعطاف پذیر (کاتتر) را در شریان یا رگ موجود در کشاله ران وارد می کند و آن را تا قلب یا رگ های خونی هدایت می کند. تزریق رنگ از طریق سوند باعث می شود رگ های خونی در پرتوهای X قابل مشاهده باشد. پزشکان همچنین برای اندازه گیری فشار خون در محفظه های قلب و رگ های خونی از کاتتریزاسیون قلبی استفاده می کنند. پزشکان عموماً زمانی از این آزمایش استفاده می کنند که گمان کنند شما یا فرزند شما به ولوولوپلاستی بالون احتیاج دارید، روشی که می تواند همزمان با سوند قلبی انجام شود.

درمان تنگی دریچه ریوی

تنگی دریچه ریوی بسته به اندازه اختلاف فشار خون بین بطن راست و شریان ریوی، به انواع خفیف، متوسط ​​یا شدید طبقه بندی می شود. تنگی خفیف ریوی که باعث ایجاد علائم خاصی نمی شود، معمولاً نیاز به درمان ندارد و فقط لازم است معایناتی انجام گیرد. بسته به میزان انسداد، موارد جدی تر ممکن است به والووپلاستی بالون یا جراحی قلب باز نیاز داشته باشند.
  • والونوپلاستی بالون با استفاده از لوله كوچكی كه از طریق ورید در پای شما قرار داده می شود و به سمت قلب هدایت می شود، پزشك از طریق باز كردن دریچه ریوی باریك ، یک بالون بدون جریان هوا را در آنجا قرار می دهد. وی سپس بادکنک را باد می کند و دریچه باریک را بازتر می کند تا جریان خون افزایش یابد و سپس بالون را خارج می کند. شایعترین عارضه جانبی والووپلاستی بالون نشت خون از طریق دریچه ریوی (برگشت مجدد دریچه) است. مانند اکثر روشها، خطر خونریزی، عفونت یا لخته شدن خون وجود دارد.
  • عمل قلب باز هنگامی که یک والونوپلاستی بالون گزینه مناسبی برای درمان نیست، ممکن است به جراحی قلب باز احتیاج داشته باشید. در حین عمل، پزشک یا شریان ریوی یا دریچه را ترمیم می کند یا دریچه را با نوع مصنوعی جایگزین می کند. در طول عمل نیز می توان ترمیم سایر نقایص مادرزادی قلب را انجام داد. احتمال خونریزی، عفونت یا لخته شدن خون در ارتباط با جراحی وجود دارد.
  • آنتی بیوتیک های پیشگیرانه در بیشتر موارد، شما نیازی به مصرف آنتی بیوتیک برای جلوگیری از عفونت درونی داخلی قلب (اندوکاردیت عفونی) ندارید. اگر قبل از ابتلا، به اندوکاردیت مبتلا بوده یا تعویض دریچه ریوی داشته اید، پزشک آنتی بیوتیک را توصیه می کند.

تنگی دریچه آئورت چیست؟

تنگی دریچه آئورت باریک شدن دریچه آئورت است. دریچه آئورت اجازه می دهد تا خون از محفظه سمت چپ قلب (بطن) قلب به آئورت و بدن جریان یابد. تنگی این دریپه مانع از باز شدن دریچه به درستی می شود و قلب را مجبور می کند تا برای پمپ کردن خون از طریق دریچه سخت تر کار کند. این باعث می شود در بطن چپ فشار ایجاد شده و ماهیچه قلب را ضخیم کند. قلب می تواند برای مدت طولانی تنگی دریچه آئورت و فشار اضافی را تحمل کند. اما در بعضی مواقع قادر به ادامه تلاش بیشتر برای پمپاژ خون از طریق دریچه باریک نخواهد بود. این می تواند منجر به نارسایی قلبی شود.

چه عواملی باعث تنگی دریچه آئورت می شود؟

مشکلاتی که می تواند باعث تنگی دریچه آئورت شود عبارتند از:
  • جمع آوری کلسیم در دریچه آئورت با افزایش سن، کلسیم می تواند روی دریچه رسوب ایجاد کند و آن محل سخت و ضخیم شود. این تجمع به مرور زمان اتفاق می افتد، بنابراین معمولاً علائم تا بعد از 65 سالگی ظاهر نمی شوند.
  • نقص قلبی که با آن (مادرزادی) به دنیا آمده اید.
  • تب روماتیسمی یا اندوکاردیت این عفونت ها می توانند به دریچه آسیب وارد کنند

این مشکل چگونه درمان می شود؟

اگر علائمی ندارید، پزشک شما را به طور منظم برای بررسی قلب ملاقات می کند. احتمالاً جراحی نخواهید کرد. مگر اینکه علائم داشته باشید یا آزمایشات نشان دهند که عملکرد پمپاژ قلب ضعیف است. خطر عمل جراحی احتمالاً بیشتر از خطر این بیماری است. اگر علائمی دارید، احتمالاً به تعویض دریچه احتیاج دارید. تعویض دریچه می تواند با یک عمل جراحی قلب باز یا با یک روش با حداقل آسیب انجام شود. برخی از جوانان یا خانم های باردار ممکن است روش دیگری به نام والونوپلاستی بالون را برای بزرگتر کردن دریچه انجام دهند. اگر بعد از شروع علائم، دریچه خود را جایگزین نکنید، ممکن است دچار مرگ ناگهانی شده یا نارسایی قلبی ایجاد شود. تعویض دریچه می تواند به شما کمک کند طول عمر طبیعی تری داشته باشید و زندگی تان کیفیت بیشتری داشته باشد. پزشک احتمالاً برخی از تغییرات سبک زندگی را برای سالم نگه داشتن قلب به شما توصیه خواهد کرد. او ممکن است به شما توصیه کند که:
  • سیگار را ترک کنید و از دود دوری کنید.
  • یک رژیم غذایی سالم را دنبال کنید و سدیم را محدود کنید.
  • فعال باشید (از پزشک خود بپرسید که چه سطح و نوع ورزش برای شما بی خطر است. ممکن است لازم باشد از فعالیت شدید خودداری کنید)
  • وزن طبیعی داشته باشید یا در صورت نیاز وزن خود را کاهش دهید.