کد خبر: توقف-۸-ساله-در-اجرای-طرح‌های-حمایت-از-ز
۱۸ آذر ۱۴۰۰، ۱۴:۰۹
توقف ۸ ساله در اجرای طرح‌های حمایت از زنان/ امور زنان در برخی دولت‌ها نمایشی بود

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما، درباره عملکرد و طرح‌های این شورا برای کمک به امور زنان و نقش زنان در مسائل جامعه توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش  گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی شبکه پنج سیما، کبری خزعلی در آستانه سالروز تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی در برنامه "سلام تهران" حضور یافته و درباره تشکیل این شورا در سال ۶۵ گفت: در اوج جنگ تحمیلی، زمان حضور حضرت امام و رهبر انقلاب که رئیس جمهور وقت و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی بودند، دستگاهی فرا قوه‌‌ای که باید فراتر از سه قوه برنامه‌ریزی، سیاستگذاری، هماهنگی و نظارت کند، برای رسیدگی به مسائل زنان و خانواده تشکیل شد‌.

وی با بیان اینکه این گروه ۲۶ نفر عضو دارد که به شورای عالی معرفی می‌شوند و رئیس جمهور حکم آنها را صادر می‌کند، افزود: شناسایی نیازها، انجام کارهای تحقیقاتی، مسائل مرتبط با دانشگاه‌ها، فراخوان و تشکیل کارگروه‌های تخصصی، از دیگر وظایف آنهاست. یکسری از طرح‌ها در صحن شورای زنان تصویب می‌شود، بعد به شورای عالی می‌رود، تعدادی هم مستقیما به جامعه برمی‌گردند. در شورای عالی انقلاب فرهنگی نزدیک به ۴۰ نفر شامل مشاوران رهبر انقلاب، روسای سه قوه و مسئولین فرهنگی نظام، طرح‌ها را تهیه و آنها را تصویب می‌کنند. این شورا مهندس فرهنگی جامعه است و طرح و نقشه‌های این مهندسی، آماده اجراست.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده با بیان اینکه نمایندگان سه قوا، حوزه علمیه، بسیج بانوان و... در این شورا حضور دارند، درباره رسالت‌های پیش‌رو اظهار داشت: رهبر انقلاب بر ایجاد تمدن اسلامی با نگاهی نو و روزآمد تاکید کرده‌اند. با نیروهای جوان و جدیدی که به شورا آمده‌اند، این اتفاق خواهد افتاد. به شدت نیازمند به روز شدن هستیم، از این رو جوانان و دانشجویانی که تحقیقات داشته‌اند، مایل به همکاری با شورا هستند.

خزعلی تصریح کرد: در حال حاضر با ۴ کارگروه تخصصی در ۴ نقطه کشور از جمله اصفهان، شیراز و تهران کار می‌کنیم، تا یک طرح نو با نگاه جدید به جایگاه زن تدوین شود. در مرحله اجرا رهبر انقلاب هم بر حمایت دستگاه‌های اجرایی، دو بار تاکید کرده‌اند تا در نهایت این تلاش‌ها به وزارت رفاه و خانواده ختم شود.

وی در پاسخ به اینکه مشارکت بانوان در انجام این فعالیت‌ها چگونه است؟، گفت: بستگی به اطلاع‌رسانی دارد که در دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و... به تدوین طرح‌ها کمک می‌کنند. طرح جوانی جمعیت که به تازگی تصویب و توسط رئیس جمهور ابلاغ شده است، مورد استقبال متخصصان قرار گرفت که می‌گفتند حق ماست که خانواده‌ای باصفا و صمیمی داشته باشیم. از آنجایی که این مراحل انتخابی است، اولویت با بانوان متاهل است که از بین شهرها محل خدمت خود را انتخاب کنند.

این بانوی مسئول در پاسخ به اینکه عملکرد شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده تاکنون چطور بوده است؟، بیان کرد: در اوایل شکل‌گیری شورا به گونه‌ای پیش رفتیم که کشورهای اروپایی به طرح‌های ما غبطه می‌خوردند، اما در ادامه برخی از دولت‌ها به مسائل زنان بی‌توجه شدند و در حد نمایشی دنبال اسم امور زنان بودند. به طور مثال، دولت قبل کاملا این شورا را رها کرد و به مدت ۸ سال طرح‌ها روی زمین ماند.

وی با اشاره به سند ملی کودک که امسال بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم به سرانجام رسیده و ابلاغ شد، ابراز داشت: از نیمه شهریور سال جاری، دوباره جلسات شروع شده است. معمولا ۲ هفته یکبار جلسه برگزار می‌شد و بعد از دستور رهبر انقلاب بر مسئله تحول، به صورت هفتگی هم جلسه تشکیل می‌شود. بیش از ۳۰ ساعت جلسه با موضوع تحول در کارگروه شورای عالی برگزار و طرح‌ها بررسی شد تا ۱۳ بند ارتقا و مجموعه وظایف آینده شورا که رهبر انقلاب مطرح کرده‌اند و در چهل‌واره دوم آمده است، تحقق یابد.

خزعلی در تشریح ۱۳ بند مدنظر رهبر انقلاب، تصریح کرد: ایجاد تحول در ساختار و وظایف شورا، فعالیت فرهنگی، آموزش و پرورش، تغییر در سینما، تئاتر، موسیقی و فضای مجازی به طوری که سواد رسانه‌ای مردم و خانواده‌ها افزایش یابد؛ کاهش آسیب‌ها، علم و فناوری، خانواده و سبک زندگی، توجه خاص به جایگاه و کرامت زن، حجاب و عفاف و توجه به نسل جوان از تاکیدات ایشان است.

وی نظارت را جزء شرح وظایف شورا دانست و افزود: بعد از سنجش نحوه اجرا، متوجه شدیم که قوانین درست اجرا نمی‌شود؛ از این رو طرحی با مضمون دولت تخصصی زنان و با نام ستاد ملی خانواده ارائه کردیم که از سال ۹۰ تا ۹۲ فعال بود اما در ۸ سال دولت تدبیر و امید متوقف شد.

گفتنی است برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی با اجرای مصطفی امامی، صدیقه مرادی، فریبا باقری، حافظ کاظم‌زاده، افشین عبداللهیان و علی مرادخانی روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha