کد خبر: حضور-فعال-شرکت-های-دانش-بنیان-در-مسیر-مق
۴ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۵۹

به گزارش  گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا ، معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد از ابتدای شیوع بیماری کرونا با توجه به رسالت خود در خصوص حفظ سلامت جامعه اقدامات و فعالیتهای پژوهشی و فناوری مرتبط با بیماری کرونا را  مورد حمایت قرار داده است.

راهبرد این معاونت در این خصوص حمایت و هدایت از پژوهش های مرتبط با کرونا و نزدیک کردن نتایج به کاربرد در تشخیص و درمان و تصمیم سازی بوده است.

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه با همکاری شرکت های دانش بنیان در شرایط کرونایی 60 دستگاه ضدعفونی کننده دست جهت ادارات و سازمان ها و مراکز عمومی تهیه و توزیع شده است، عنوان کرد: ساخت 10 دستگاه دوربین حرارتی تب سنجی جهت مبادی ورودی فروشگاه ها ، مرزها با حساسیت یک دهم درجه، تولید 20 دستگاه ونتیلاتور ،  تولید حدود 120 هزار عدد محلول ضدعفونی کننده دست بر پایه الکل 500 سی سی، تولید 48 هزار مواد ضدعفونی کننده دست ژل و هندراپ بر پایه الکل، تولید حدود 5 هزار عدد محلول ضدعفونی کننده دست از جمله دستاوردهای معاونت پژوهشی در شرایط کرونایی است.

دکتر تفقدی عنوان کرد: تولید 10 هزار ژل ضدعفونی کننده دست ، 20 هزار ماسک طبی سه لایه و پنج لایه ، تولید دستگاه ضدعفونی کننده و تهویه هوای محیط بر پایه اشعه یو وی در از دیگر موفقیت های این حوزه است.

به روز کردن اطلاعات اساتید و دانشجویان درگیر در بحران کرونا

دکتر تفقدی با اشاره به اینکه به روز نمودن اطلاعات اساتید و دانشجویان و مدیران درگیر در بحران، نقد شواهد علمی منتشره شده جهانی ، ارزیابی صحت و امکان کاربردی نمودن شواهد جهانی از دیگر دستاوردهای تحقیقاتی معاونت پژوهشی است، خاطر نشان کرد: نقد و ارزیابی وضعیت موجود  بیماری ، دیده بانی و ارزیابی عملکرد مدیریت بحران نیز از دیگر موضوعاتی است که در معاونت پژوهشی به آنها پرداخته شده است.

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اجرای برنامه های آینده پژوهی اپیدمی کرونا با ارائه راهبرد های مرحله ای و هدایت جامعه بخصوص شبکه های مجازی و اطلاع رسانی با ارائه شواهد درست علمی به کمیته علمی بیماری کرونا خاطر نشان کرد: بررسی اضطراب ، افسردگی (برای بیماران، اطرافیان و جامعه) ، پیگیری مباحث حوزه  سلامت، انجام تحقیقات ویروس شناسی ، ایمونولوژی ، ژنتیک و  اقدامات تشخیصی،  درمانی،  بررسی ریسک فاکتور های همراه ،تعیین گروه های پر خطر ، مطالعات توصیفی میدانی ،مطالعات کیفی با رویکرد های اپیدمیولوزی اجتماعی ، روانی و معنوی از جمله موضوعات مورد پژوهش در ایام کرونا است.

وی با بیان اینکه واکنش دهی به موقع و اعلام فراخوان اولویت پژوهشی کرونا در همان ابتدای شیوع بیماری کرونا در کشور چین و قبل از ورود بیماری به کشور با اختصاص اعتبار ویژه برای پژوهش های COVID-19  در بهمن ماه سال گذشته از جمله اقدامات مقابله ای با بیماری کرونا است، گفت: اعلام فراخوان حمایت از طرح های مرتبط با کرونا برای اعضای هیات علمی و محققین دانشگاه با اولویت موارد ارزیابی کاربرد بالینی مداخلات و مطالعات ترجمانی (Translational) که به کاربرد محصول نزدیکتر هستند  انجام می شود.

وی اظهار کرد: طرحهای مشترک بین دانشگاهی، بین المللی و مشترک با صنعت،  طرحهایی که تیم اجرایی ترکیبی از اعضای هیات علمی پایه و بالین  انجام دهند در اولویت های پژوهشی است.

دکتر تفقدی با اشاره به تشکیل دفتر پژوهش های کرونا به منظور تسریع و تسهیل فرآیندهای داوری، اخذ مجوز کمیته اخلاق، تصویب کمیته بودجه، تصویب شورای پژوهشی، امور حسابداری ، از جمله اقدامات این حوزه در ایام کرونایی است ،  اظهار کرد: در حوزه فناوری بر اساس پتانسیل های موجود در پارک علم و فناوری سلامت و شرکت های مراکز رشد اقدامات زیادی  در کوتاه مدت و برای تامین نیازهای ضروری انجام شده است و اقدامات دیگری در ارتباط با تامین برخی تجهیزات در حال طی مقدمات می باشد.

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه همچنین با توجه به ضرورت بسیج تمامی امکانات و پرسنل تخصصی دانشگاه برای کمک به واحدهای عملیاتی مقابله با بحران کرونا اقدامات زیادی صورت پذیرفته است، ابراز کرد: موجودی لوازم حفاظت فردی و تجهیزات مصرفی در بانک چشم و مرکز کوهورت پایش سلامت کارکنان اعم از لوازم حفاظتی و مواد ضد عفونی (گان، ماسک جراحی، عینک محافظ، دستکش لاتکس .... )، تحویل معاونت درمان و دارو دانشگاه گردید تا حسب دستور ستاد مقابله با کرونا بین مراکز درمانی سطوح سه گانه مقابله با کرونا دانشگاه توزیع گردد.

فعالیت کمیته تحقیقات دانشجویی

دکتر تفقدی با اشاره به اینکه فعالیت های دانشجویی ارزشمندی در قالب همکاری با دفتر پژوهش های کرونا توسط دانشجویان در زمینه نگارش پروپوزال طرح های پژوهشی و مقالات علمی مرتبط با کرونا و همچنین همکاری دانشجویان در طرح رجیستری بالینی کرونا صورت پذیرفته است، عنوان کرد: فناوریهای  جدیدی در دست طراحی و تولید شرکت های دانش بنیان و فناور مستقر در پارک علم و فناوری سلامت و مراکز رشد دانشگاه  علوم پزشکی مشهد قرار می گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha