کد خبر: حفظ-بهداشت-باروری-نیازمند-سیاستگذاری
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۲:۵۶

متخصص درمان ناباروری با تاکید بر این که سازمان غذا و دارو در کشورهای پیشرفته بالاترین مرجع تصمیم گیری است، اذعان داشت: تامین بهداشت باروری نیازمند سیاستگذاری های کلان است.

 

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری سلامت، دکتر جلیل پاک روش متخصص درمان ناباروری در نشست خبری "حفظ باروری و عوامل تهدید کننده آن" اذعان داشت: حفظ بهداشت باروری یک پدیده اجتماعی است که نیاز به سیاستگذاری های کلان دارد.

پاک روش  با بیان این که نوع زندگی در جامعه ایرانی از روستایی به شهرنشینی تغیر یافته، افزود: جامعه مصرف گرا با آسیب های بسیاری مواجه است.

وی تصریح کرد: سازمان غذا و دارو بالاترین مرجع تصمیم گیری در کشورهای پیشرفته است. بنابراین اگر نگران امنیت غذایی هستیم باید اهمیت مساله را در عمل درک کنیم.

این جنین شناس در ادامه با شیوع سرطان سینه در میان بانوان، از آن به عنوان تهدیدی برای توانایی باروری نام برد و اذعان داشت: بسیاری از بیمارانی که برای درمان ناباروری مراجعه می کنند، پیش زمینه از چالش های اجتماعی دارند. بنابراین برای تضمین سلامت خانواده، باید در وهله نخست برای رفع افسردگی های اجتماعی اقدام شود.

پاک روش متذکر شد: جامعه امروز با پدیده تکنولوژی زدگی مواجه است و چنین تصور می شود که درمان ناباروی با مصرف چند قلم دارو صورت می گیرد.

این متخصص درمان ناباروری در ادامه، افزایش وزن بیش از اندازه قبل از دو سالگی و اسباب بازی های الکترونیک را تهدیدی برای سلامت باروری فرزندان عنوان و تاکید کرد: بسیاری از بیماری ها را می توان در دوران کودکی و نوجوانی درمان کرد که به عنوان نمونه می توان به سن بلوغ دختران اشاره داشت.

وی توضیح داد: تاخیر در بلوغ دختران موضوعی نیست که به راحتی از آن گذشت. از سوی دیگر، بلوغ زودرس خطر نازایی را افزایش می دهد که امروزه شاهد هستیم، استفاده از لوازم آرایشی در میان دختران نوجوان بسیار باب شده است.

پاک روش گفت: استفاده از مواد صنعتی، جهش های موجود در سطح بدن را افزایش می دهد که تاثیر مستقیمی بر قدرت باروری دارد.

این متخصص درمان ناباروری عنوان کرد: بسیاری از زوج ها، موقعیت اجتماعی را دلیلی برای تاخیر در فرزندآوری عنوان می کنند، اما باید توجه داشت که موقعیت طبیعی متفاوت با این مساله است. در حال حاضر امکان باروری و فریز تخمک در بسیاری از کشورهای اروپایی وجود دارد که مسائل فرهنگی و قانون ، هنوز زمینه انجام این موضوع را در ایران میسر نکرده است.

کدخبرنگار41020

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha