کد خبر: خدمات-پزشک-داوطلب-هلال-احمر-در-روستاها
۱۶ آذر ۱۳۹۹، ۱۳:۱۵
خدمات پزشک داوطلب هلال احمر در روستاهای کم برخوردار خراسان جنوبی

به گزارش  گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی هلال احمر خراسان جنوبی،دیر صباحی است که مردمان خراسان جنوبی با مشکلات زیستی، کم آبی، بهداشتی و معیشتی که از خشکسالی های پیاپی به جای مانده، دست و پنجه نرم می کنند. مشکلاتی که از بی آبی، فقر و خشکسالی آغاز شده و پای مشکلات بهداشتی و بیماری‌های پوستی را نیز به برخی از روستاها مثل «ذکری» و «گل نی» باز کرده است.

قصه از جایی آغاز می‌شود که خبر «بیماری پوستی» کودکان محروم روستاهای ذکری و گل نی از طریق رسانه‌ها به گوش پایتخت نشینان می‌رسد. برخی با شنیدن این خبر به واسطه رسالت ذاتی خود قدم در روستا گذاشته و در پی رفع مشکلات بر می آیند. برخی دیگر هم با ندای دل و فارغ از جایگاه شان دل به کویر زده و بر زخم‌های کودکان محروم مرهم می‌گذارند.

قصه از اینستاگرام آغاز شد

این پزشک نیکوکار با بیان اینکه از سال ۱۳۸۶ داوطلب هلال احمر بوده ام، افزود: ۲۵ سال است که به عنوان پزشک در محیط های مختلف طبابت می کنم.

ناصر عمادی با بیان اینکه اولین سفرم به روستای گل نی در استان خراسان جنوبی خرداد ۹۷ بوده است، افزود: طی پیامی در اینستاگرام متوجه بیماری پوستی کودکان روستای «گل نی» شدم و در فاصله کمتر از سه روز برای بررسی وضعیت آنها به روستا سفر کردم.درمان مشکلات پوستی بیماران منطقه از اولین اقدامات انجام شده بود.

عمادی گفت: در این راستا به همراه تیمی از همکاران و دستیاران پزشکی در روستاهای ذکری، کلاته بلوچ و گل نی، مشکلات پوستی کودکان را از نزدیک معاینه و داروهای مورد نیاز به آنها داده شد.

حکایت یک دلداده

قصه مربوط به خیری از خطه مازندران است که به عنوان داوطلب هلال احمر و از هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در دوم خرداد ماه سال ۹۷ برای درمان بیماری پوستی کودکان قدم در روستاهای ذکری و گل نی می‌گذارد اما درمان را تنها به موارد پوستی خلاصه نکرده و در پی یافتن مشکلات بزرگ‌تری از افراد روستا می‌رود.

این پزشک نیکوکار تاکنون هفت بار برای رفع مشکلات روستاهای ذکری، کلاته بلوچ و گل نی به خراسان جنوبی سفر داشته و خدماتی اعم از توزیع پوشاک، بسته معیشتی و حفر چاه آب برای تامین آب شرب اهالی روستا انجام داده است.

اگرچه افراد زیادی دل به مناطق محروم می زنند تا از کاروان خدمت به نیازمندان عقب نمانند اما باید با پای دل قدم برداشت تا بتوان با عزمی راسخ از دیاری شمالی بلند شده و سختی های کویر شرقی را برای خدمت رسانی تحمل کرد.

آری باید عاشق بود تا حکایت سوختن شمع برای پروانه را درک کرد. باید اهل دل بود تا بتوان از خدمات این پزشک بزرگ در سه نقطه محروم از درمیان سخن گفت.

خدماتی به طعم عسل

امروز به واسطه تلاش های این داوطلب هلال احمر، تصویر تاریک پشت چشمان طاهره، دختر ۱۲ ساله روستایی، به روزهایی روشن تغییر یافته و می تواند خوب ببیند.

امروز بیماری پوستی کودکان روستا عارضه یابی شده و بیماران با دریافت داروی رایگان روند درمان و پیشگیری از پیشرفت بیماری را طی می کنند. امروز روستاییان با دریافت آموزش های مختلف، راه های مقابله با بسیاری از بیماری ها را به خوبی می دانند.

امروز زنان و مردان روستا از طعم شیرین آب چاه بهره برده و چشم انتظار تانکرهای آبرسان نیستند. امروز افراد زیادی دعاگوی این پزشک خیر بوده و لحظاتشان را به نیکی از او یاد می کنند.ساعتی را به بهانه روز جهانی داوطلبان گفت و گو با این پزشک خیر، داوطلب هلال احمر و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران می نشینیم تا از ۲۵ سال خدمتش سخن بگوید.

گامی برای رفع مشکلات آبی روستاییان

وی آموزش روستاییان را از دیگر اقدامات انجام شده دانست و بیان کرد: آموزش مراقبت های پوستی، نحوه مقابله با کرونا و راه های پیشگیری از آن از اقدام های انجام شده است.

عمادی با اشاره به مشکلات آبی منطقه اظهار کرد: بر اساس بررسی های انجام ‌شده، عدم دسترسی به آب پاکیزه و تمیز یکی از دلایل بروز بیماری های پوستی در این مناطق به ویژه گل نی بود.

وی بیان کرد: در گفت و گویی که با شرکت آب و فاضلاب و هلال احمر شهرستان درمیان داشتیم مقرر شد با حفر چاه، آب لوله کشی منطقه را تامین کنیم.

این داوطلب هلال احمر افزود: در حال حاضر چاه آب روستای گل نی حفر شده و امید است تا چند روز آینده مشکل آبی روستا رفع شود.

وی بررسی نوعی بیماری متابولیک در روستای کلاته بلوچ و ذکری از طریق نمونه گیری ادرار کودکان را یکی از مهم ترین اقدامات انجام شده عنوان کرد و افزود: بر اساس این نمونه گیری، نور آفتاب، گرد و خاک، گرمای هوا، سرمای زیاد و عدم استفاده از ‌کرم ضد آفتاب منجر به زخم های پوستی در سر و صورت کودکان شده ، که داروی مورد نیاز به آنها داده شد.

کمک ۶۵۰ میلیون ریالی برای رفع مشکلات روستای گل نی 

عمادی با بیان اینکه در مجموع ۴۵۰ میلیون ریال در زمینه تهیه و توزیع دارو، پوشاک و بسته غذایی هزینه شد، افزود: همچنین ۲۰۰ میلیون ریال نیز در راستای راه اندازی چاه آب روستای گل نی در نظر گرفته شده که در صورت نیاز، کمک بیشتری خواهم داشت.

این پزشک خیر با بیان اینکه تاکنون با رایزنی های انجام شده، جراحی چشم دختر بچه ای از روستا به طور رایگان انجام شده است، گفت: اگر مورد دیگری از این گونه بیماری ها در کلاته بلوچ، ذکری و گل نی باشد، روند درمان را پیش می گیریم.

عمادی که تاکنون هفت سفر برای بررسی وضعیت بهداشتی و درمانی روستاهای گل نی، کلاته بلوچ و ذکری به خراسان جنوبی داشته است، گفت: در یک سفر دخترم و در سفری دیگر پسرم  را با خود بردم، تا خانواده هم از مشکلات کودکان در مرزهای شرقی کشور مطلع شوند.

وی با بیان اینکه می خواهم فرزندانم متوجه وظیفه ذاتی شان در برابر هموطنان باشند، افزود: همچنین از دستیاران پزشکی ام خواستارم در هر شرایطی خدمتگزار هموطنان در نقاط محروم باشند.

لذتی که ماندگار شد

عمادی اظهار کرد: مسئولیت پزشکان تنها در محدوده مطب یا بیمارستان نیست و گاهی باید خودشان به سراغ بیمار رفته و کنارشان بنشینند تا بدانند یک پزشک در هر زمان و  در هر مکان فارغ از نژاد و مذهب به نیازمندان خدمت می کنند.

وی لذت درمان زخم های کودکان و کاهش آلام شان را بزرگترین هدیه و برکت خداوند دانست و افزود: اگر به آداب و اصول دینی و انسانی مان پایبند باشیم خداوند در زندگی مان برکت بی شماری نازل می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha