کد خبر: دخالت-دولت-مهمترین-چالش-در-تعیین-مزد-کا-148131
۲۳ دی ۱۳۹۹، ۹:۴۸
دخالت دولت مهمترین چالش در تعیین مزد کارگران است!

علی بابایی کارنامی، نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری سلامت؛ درباره وضعیت تعیین حقوق و دستمزد و نگرانی کارگران از دخالت های دولت در حداقل افزایش حقوق ها اظهار کرد: این رویه، بار اول نیست بالاخره بارها و بارها پایان سال نسبت به تصمیماتی که اثربخشی در روند تعیین موضوع کارگران دارد بحث و گفتگو صورت می‌گیرد. بالاخره طبیعی است که امسال هم این موضوع وجود دارد.

وی ادامه داد: در سنوات گذشته ما به عنوان تشکل‌های کارگری بارها و بارها به دولت تذکر می دادیم به جای اینکه به عنوان کارفرمای بزرگ در تعیین حقوق و دستمزد به صورت مستقیم دخالت کند که یکی از مشکلات ما در بحث نظام مزدی مزد کشور خود دولت است، یعنی تا دولت به این نتیجه نرسد که کارگران مهم و نیروی کار مهم هستند، دستگاه‌های دولتی و غیردولتی و خصوصی هیچگاه رشد نخواهند داشت و در تمام دنیا هم به همین شکل بوده است.

بابایی کارنامی افزود: از آنجایی که بیش از ۳۰ میلیون نفر از جمعیت کشور جدای از دولت فکر می‌کنند، طبیعی است که به معیشت کشور هم لطمه وارد می شود. دلیل همه بحث هایی که در مجلس صورت می‌گیرد و درگیرهای که بین دولت و مجلس انجام می شود دو کلمه است و آن هم معیشت و رضایتمندی مردم است.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس گفت: مردم چه کسانی هستند؟ غالب مردم کارگر هستند، کارگر به معنای خاص کارگری نیست، آن معلمی هم در مدرسه غیرانتفاعی سر کلاس درس حاضر می‌شود هم قانون کاری حقوق می‌گیرند کارگر محسوب می شود. وقتی از کارگر صحبت می‌کنیم کشاورزی که سر زمین است نیز کارگر محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: یعنی بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد مردم کشور کارگر و مزدبگیر هستند حالا یا مزدها مستقیم اند یا غیرمستقیم. زمانیکه درباره مستقیم تصمیم گیری می شود در حقیقت مزد غیرمستقیم به طور طبیعی تاثیرپذیری از مستقیم دارد.

بابایی کارنامی افزود: این یک بحث جدی و چالش‌برانگیز هم هست و ما از وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی هم این درخواست را داشته ایم. البته وزیر کار به دلیل جایگاه دولتی بودن ایجاب می‌کند که در موضوع دستمزدها دخالت داشته باشد و می‌خواهد نگرش‌های دولت را به روابط مزدی وارد کند و ما به این موضوع نقد داریم.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس تصریح کرد: اگر امسال دولت این کار را انجام دهد حتما با وزیر و دولت برخورد خواهیم کرد، یعنی اجازه نمی‌دهیم که وزیر به جای اینکه نظارت کند دخالت داشته باشد و این یک بحث اصلی است.

وی ادامه داد: اینکه گفته می‌شود کارفرما مهم است بله ما هم می‌دانیم که مهم است و توقع نداریم همه کوله بار نشات گرفته از بی‌تدبیری ها و بدسیاستی‌ها و تصمیمات بد دولت و مجلس را یک کاسه به گردن کارفرمایان بیاندازیم و اعتقادی به این موضوع نداریم. به همین خاطر هم در بحث ردیف‌های بودجه‌ای در بحث هزینه دغدغه داریم.

بابایی کارنامی ادامه داد: کاری به سر و صداها نداشته باشید در پشت صحنه مجلس در این موضوع دغدغه دارد و می‌خواهد این بحث را به جایی برساند که دولت جایگزین کارفرمایان در رضایتمندی نسبی شود یعنی دولت در تأمین کالاهای اساسی کشور نقش آفرینی کند.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس توضیح داد: حالا موضوع فساد در یارانه کالاهای اساسی ضرورت‌های کشور است ما تا کی چه باید ارز ۴۲۰۰ تومانی در کشور طراحی کنیم که از آن طرف در سفره اقشار ضعیف جامعه نیاید و توقع داشته باشیم که فساد ایجاد نشود؛ باید در مورد این موارد تصمیم‌گیری شود.

وی ادامه داد: به همین دلیل فعلا سیاست‌های اجمالی مجلس این است که یک ارزی را که خود دولت به نتیجه رسیده با یک قیمت ثابت را محور برنامه‌ریزی قرار دهد. ضمن اینکه درآمدهای نشات گرفته از آن یارانه‌ها را به سمت طبقات ضعیف جامعه بیاورد که کارگران هم جزو طبقات ضعیف جامعه هستند.

بابایی کارنامی افزود: در نتیجه ما دو بخش داریم، بخشی را که کارفرمایان باید مستقیما بپذیرند که باید در مورد این بخش هم منطقی بحث کرد و اجازه دهیم کارفرما و کارگران مذاکرات جدی انجام دهند و به آن مذاکره جدی دولت اهتمام بورزد. بحث دیگر هم این است که بخشی را دولت در طول سال ترمیم کند.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس توضیح داد: به عنوان مثال اینکه دولت در طول سال ۱۴ یا ۱۵ کالای اساسی را به سبد کارگران کشور اضافه کند، یعنی بخشی از تعهدات کارفرمایان را دولت به عهده بگیرد. همین تامین کالای اساسی که ما تصویب کردیم از همین سیاست هاست. در نتیجه باید تلاش کنیم که دو طرف مذاکره، مذاکره جدی با هم داشته باشد و دولت هم نظارت داشته باشد ولی به دخالت نکند.

خبرنگار: محمدسیاح

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha