کد خبر: راهکارهایی-موثر-برای-ارتقای-توانبخشی
۲۱ تیر ۱۳۹۹، ۱۹:۰۴
راهکارهایی موثر برای ارتقای توانبخشی شناختی در جامعه/ محمدتقی جغتایی

به موازات درمان‌های دارویی و جراحی، مداخلات شناختی برای درمان اغلب بیماری‌های شناختی بسیار موثر است و می‌تواند مکمل درمان‌های دیگر باشد. پیشگیری از افت عملکرد شناختی و افزایش توانمندی‌های شناختی با استفاده از ابزارها و مداخلات شناختی نیز از راه‌های موثر برای ارتقاء و توانبخشی افراد جامعه بویژه سالمندان است.

در این زمینه تشکیل و فعالیت کارگروه ویژه ارتقای توانایی های شناختی آحاد جامعه در ستاد توسعه علوم  و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از اقدامات و تلاش های مثبت برای ارتقا و توانبخشی است. تلاش می شود با اجرای طرح های پژوهشی و کمک به طراحی، تولید و بومی سازی ابزارها و تکنولوژی ها، زمینه لازم برای حفظ و ارتقای توانمندی های شناختی فراهم شود.

ارتقاء توانمندی‌های شناختی آحاد جامعه، حفظ و پیشگیری از افت این توانمندی‌ها با افزایش سن و بازتوانی برای افرادی که دچار مشکلات شناختی می شوند از اولویت های ملی است. افزایش سواد سلامت شناختی برای ارتقا و حفظ توانمندی های شناختی در راستای استفاده از روش های مبتنی بر شواهد علمی در اولویت قرار دارد.

در راستای تحقق اهداف و برنامه های راهبردی این ستاد برای حفظ و ارتقای توانایی های شناختی، برگزاری فراخوان حمایت از طرح های پژوهشی در زمینه ارتقاء و توانبخشی شناختی و نیز چالش توسعه محصولات و خدمات شناختی سالمندان در دستور کار قرار گرفته است. در فراخوان حمایت از طرح های پژوهشی در حوزه توسعه روش ها و ابزارهای ارتقاء و توانبخشی شناختی، پروپوزال های دریافتی از پژوهشگران، اساتید و شرکت های دانش بنیان مورد بررسی می‌شود و در بخش چالش توسعه محصولات و خدمات شناختی سالمندان، تولید، توسعه و بومی سازی بازی ها و برنامه های دیجیتال، بسته های مداد- کاغذی و فیزیکی، اپلیکیشن، فن آوری و ابزارهای ارتقاء و توانبخشی از محورهای این چالش است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha