کد خبر: زنان-و-نوجوانان-هدف-شبکه‌های-بین‌الم
۲ اسفند ۱۳۹۹، ۱۴:۱۳
زنان و نوجوانان هدف شبکه‌های بین‌المللی موادمخدر/ قانون مبارزه با موادمخدر روزآمد شود

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با موادمخدر،دکتر مؤمنی صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تقدیر از رسانه‌ها به دلیل همراهی در حوزه مبارزه با موادمخدر گفت: معتقدیم بدون اقدامات آموزشی، فرهنگی و پیشگیرانه، نمی‌توانیم موضوع موادمخدر را ساماندهی کنیم و گریزی نداریم که در کنار حوزه‌های مقابله و درمان و کاهش آسیب، به پیشگیری از اعتیاد نیز توجه کنیم؛ لذا موفقیت در حوزه پیشگیری با همکاری رسانه‌ها محقق خواهد شد.

وی افزود: رویکردهای ستاد مبارزه با موادمخدر، در راستای مطالبات رهبر معظم انقلاب و ریاست جمهوری و مبتنی بر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی مبتنی بر شواهد علمی، مقابله هدفمند و‌ ضربه به بنیان‌های اقتصادی قاچاقچیان، ایجاد ظرفیت برای معتادان متجاهر برای درمان، مهارت‌آموزی و توانمندسازی آنان، اعمال شیوه‌های درمانی مؤثر و اقدامات پیشگیرانه با محوریت طرح یاریگران زندگی است.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر تأکید کرد: این ۴ حوزه مقابله، درمان، پیشگیری و توانمندسازی می‌بایست همسو با یکدیگر پیش بروند؛ در گذشته از همه ظرفیت‌ها استفاده نمی‌شد، اما امروز ثابت شده است که مقابله به تنهایی یا درمان به تنهایی کافی نیست و در کنارش باید اقدامات پیشگیرانه نیز انجام شود و این امر، در اولویت خانواده‌ها و نهادهای فرهنگ‌ساز قرار گیرد تا معتادی به چرخه اعتیاد اضافه نشود و حتی اگر موادمخدر در دسترس بود، با بازدارندگی درونی، کسی به سمت موادمخدر نرود.

مؤمنی با بیان اینکه در دنیا ۳۰۰ میلیون نفر مصرف‌کننده مستمر موادمخدر وجود دارد، گفت: سازمان ملل در آخرین گزارش خود، از کشورهایی که برخی از انواع موادمخدر همچون کانابیس را آزاد کردند، شدیداً انتقاد و اعلام کرده است که این آزادسازی ماری‌جوانا، حشیش و گل، باعث افزایش مصرف، تولید و قاچاق موادمخدر شده است.

وی افزود: سازمان ملل در بخش دیگری از این گزارش، نسبت به افزایش قاچاق و توزیع موادمخدر در فضای مجازی هشدار داده و گفته است که سه کشور اروپایی، پنجاه درصد توزیع موادمخدر را در این فضا برعهده دارند.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر بیان داشت: همچنین طبق این گزارش، مصرف موادمخدر در میان زنان، نوجوانان و جوانان رو به افزایش است و شبکه‌های‌ بین‌المللی قاچاق موادمخدر زنان و نوجوانان را در کانون هدف خود قرار داده‌اند. همچنین این گزارش از افزایش تولید، کشت و‌ مصرف موادمخدر کانابیس در آسیا خبر داده است.

مؤمنی با اشاره به اقدامات جمهوری اسلامی ایران در حوزه مبارزه با موادمخدر طی یک‌سال گذشته گفت: در سال ۹۸، کمیته مبارزه با بنیان‌های مالی قاچاقچیان موادمخدر راه‌اندازی و فعال‌سازی شد که نتیجه آن این بود که در ده ماهه امسال، ۱۲ هزار میلیارد تومان به بنیان مالی قاچاقچیان موادمخدر ضربه وارد شد.

وی بیان کرد: مقابله هدفمند با ورود، توزیع و ترانزیت موادمخدر از سوی ایران دستاورد بزرگی بود که منجر به کاهش حجم ترانزیت موادمخدر از ایران شد، یعنی در مجموع حجمی که از ایران ترانزیت می‌شد با این مقابله‌ی هدفمند و بالا بردن هزینه‌های جرم موجب شد که ترانزیت بخشی از موادمخدر، مسیرش از ایران تغییر یابد.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: راه اندازی و تجهیز اردوگاه‌های نگهداری، درمان، مهارت‌آموزی و بازتوانی در اولویت ستاد قرار گرفتند که با تلاش شبانه‌روزی همه دستگاه‌ها، ۱۴ اردوگاه جدید توسط بسیج، سازمان زندان‌ها، نیروی انتظامی و بهزیستی برای رفع دغدغه مردم در خصوص ساماندهی معتادان متجاهر راه‌اندازی شد.

به گفته مؤمنی، دو مرکز نگهداری معتادان دارای بیماری‌هایی خاص و دو مرکز برای نگهداری زنان معتاد متجاهر راه‌اندازی شده است و ایجاد دو مرکز دیگر نیز در دست اقدام است.

وی با بیان اینکه ۲۷ مرکز جامع توانمندسازی و درمان و مهارت‌آموزی در استان‌های مختلف توسط سازمان بهزیستی راه‌اندازی شد، گفت: در سال ۹۶، حدود ۴۶۰۰ ظرفیت در تهران داشتیم اما با افزایش ظرفیت‌ها طی دو سه سال اخیر، فقط در تهران حدود ۱۵ هزار نفر معتاد متجاهر نگهداری می‌شوند؛ به عبارتی دیگر، بیش از ۷۰ درصد معتادان متجاهر در کل کشور با ظرفیت‌های جدید ساماندهی شده‌اند و با ظرفیت‌هایی که در حال احداث است، می‌توان گفت که در سال آینده حدود ۹۰ درصد دغدغه مسئولان در حوزه معتادان متجاهر رفع خواهد شد.

مؤمنی با بیان اینکه مانایی در درمان پایین است و خروجی ما در درمان معتادان پایین است، گفت: ۸۰ درصد معتادان مجدداً به چرخه اعتیاد بازمی‌گردند که در حوزه درمان، شیوه‌های درمانی را اصلاح کردیم و علاوه بر شیوه‌هایی که وجود داشت داروهای جدید، داروهای گیاهی و تکنیک‌ها و شیوه‌نامه‌های جدیدی تدوین شد که اگر به نتیجه نهایی برسند و این داروها مجوز نهایی را بگیرند ما در حوزه درمان با پیشرفت قابل‌توجهی مواجه خواهیم شد.

وی افزود: همچنین برای جلوگیری از نشت متادون و قاچاق آن،  سیستم یکپارچه کنترل و رهگیری داروهای اگونیستی با همکاری وزارت بهداشت راه اندازی شد.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر ادامه داد: ایجاد و راه‌اندازی سیستم تشخیص هویت معتادین متجاهر براساس ویژگی‌های بیومتریک عنبیه در سال ۹۸، یکی دیگر از کارهایی است که در زمینه شناسایی معتادان متجاهر توسط سازمان بهزیستی انجام شد؛ با این سیستم، تمام ورودی‌ها کاملاً کنترل و مشخص می‌شود هر فرد چند بار به مراکز مراجعه کرده است.

مؤمنی با بیان اینکه پیشگیری از اعتیاد در اولویت ستاد مبارزه با موادمخدر قرار دارد، گفت: ۴۰ هزار مدرسه با استفاده از سامانه شاد تحت پوشش طرح یاریگران قرار گرفتند و ۴ و نیم میلیون دانش‌آموز، مهارت‌های خودمراقبتی و پیشگیرانه را فراگرفتند که نتیجه آن کاهش رشد نرخ شیوع اعتیاد است.

وی خواستار اصلاح قانون مبارزه با موادمخدر و روزآمدی آن شد و گفت: بهترین قانون‌ هم در طول زمان نیاز به اصلاح و بازنگری دارند و این قانون فعلی، چیزی جز هدر دادن منابع نیست، امروز همه ساختارها برای نگهداری، درمان و توانمندسازی و… فراهم و ضربات اساسی به بنیان‌های مالی قاچاقچیان وارد شده است؛ اما اگر قانون به عنوان یک زیرساخت اساسی اصلاح نشود و به کمک نیاید، تمام اقداماتی که انجام شده است، ابتر خواهد ماند، در حال حاضر نیز مقرر شد که قانون در مجلس رسیدگی شود و تهیه پیش نویس آن به مراحل آخر رسیده و به نظر، این لایحه با اصلاحات جدید تا پایان سال یا اوایل سال آتی، تحویل داده شود و ما در سال آینده شاهد روزآمدی قانون مبارزه با موادمخدر باشیم.

مؤمنی در پایان تأکید کرد: اگر قانون مبارزه با موادمخدر به روز و اصلاح شود، ظرف برنامه حدوداً سه ساله به صورت کاملاً مشهود، علاوه بر اقداماتی که انجام شد، موضوع موادمخدر به‌ویژه معتادین متجاهر ساماندهی می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha