کد خبر: سفر-سخنگوی-وزارت-بهداشت-به-استان-مازند
۱۶ دی ۱۳۹۹، ۱۰:۰۲

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت  وبدا‏، در این بازدیدسخنگوی وزارت بهداشت و ناظرعالی وزیر در اجرای طرح شهید سلیمانی در استان‌های شمالی کشور در این سفر با حضور در قرارگاه طرح شهید سلیمانی در شهرستان قائمشهر‏ که با حضور مهندس یحیی یوسف‌پور فرماندار این شهرستان و دکتر محمدگران رییس شبکه بهداشت و درمان قائمشهر و همچنین سرهنگ علی هدایتی جانشین فرماندهی سپاه ناحیه قائمشهر‏، دقایقی در خصوص لزوم اجرای هرچه بهتر طرح سردار شهید قاسم سلیمانی با تعامل و همکاری دستگاه‌های مربوطه به ایراد سخن پرداخت.

وزیر بهداشت همواره تاکید خاصی نسبت به اجرای هدفمند طرح شهید قاسم سلیمانی دارند

وی با تاکید بر این که دکتر نمکی وزیر بهداشت همواره تاکید خاصی نسبت به اجرای هدفمند طرح شهید قاسم سلیمانی دارند‏، گفت: در بدو شیوع ویروس منحوس کرونا، وزارت بهداشت‏، درمان و آموزش پزشکی به تنهایی متولی کار بود که چالش‌هایی را به دنبال داشت اما در ادامه به دستور مقام معظم رهبری و با ایجاد قرارگاه بهداشتی و درمانی مبارزه با کرونا‏، تحول و انقلاب عظیمی در بخش مبارزه با این ویروس رخ داد که ستودنی است.

دکتر سیما سادات لاری در سفر به استان مازندران و حضور در شبکه بهداشت و درمان شهرستان قائمشهر در نشست با مسئولان ارشد این شهرستان بر لزوم هرچه بیشترطرح شهید سلیمانی تاکید کرد.

ناظر عالی وزیر بهداشت در اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی در استان‌های شمالی یکی از اهداف اجرای این طرح را شناسایی هرچه زودتر افراد مبتلا و الزام به قرنطینه آنها عنوان کرد و گفت: در صورت انجام صحیح این دو مرحله، محدودیت‌ها کمتر خواهد شد. بر این اساس هرچه بتوانیم افراد مثبت مبتلا شده به کرونا را سریع‌تر از دیگر افراد جدا کنیم، قطعا به اهدافمان نزدیک‌تر خواهیم شد.

لاری‏، وجود سفیران سلامت در یک خانواده را امری موثر و تاثیرگذار در مسیر سلامت مردم وخانواده عنوان کرد و به انجام رپید تست‌ها اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با انجام تست‌های رپید، انتظار سرعت بخشی به شناسایی بیماران مبتلا به کرونا افزایش پیدا می‌کند.هر چند نباید تست‌های مولکولی را کاهش دهیم و وظیفه ما این است که فعالیت مراکز ۱۶ و ۲۴ ساعته خود را به شناسایی گروه‌های آسیب پذیر محدود نکنیم بلکه باید جوانان که ناقل و عامل خطر هستند را شناسایی و قرنطینه خانگی کنیم.

وی بر لزوم تعامل نیروهای خدوم بسیج‏، هلال احمر، سپاه و نهادهای اجرایی مرتبط شهرستان قائمشهر با شبکه بهداشت ودرمان این شهرستان تاکید کرد و گفت: براساس گزارش‌های رسیده، همکاری‌های بسیج  و هلال احمر با شبکه بهداشت و درمان قائمشهر در اجرای طرح شهید سلیمانی تحسین برانگیز بوده است و خوشبختانه فرماندار و دیگر مقامات ارشد این شهرستان جهت مقابله با کرونا وارد میدان شده‌اند و نظارت‌ها بیش‌تر از گذشته شده است. به خوبی واقف هستیم که تلاش شما عزیزان در مقابله با کوید ۱۹ طی ۱۱ ماه گذشته ستودنی بوده است و همه شما برای مبارزه با این بیماری و سلامتی مردم‏، تلاش‌های مضاعفی می‌کنید و قطعا باید اجرای طرح شهید سلیمانی که به نام زیبای سردار دلها مزین شده است، منتج به شناسایی بیشتر افراد مبتلا به کرونا شود و هر چقدر ما بتوانیم افراد بیشتری را شناسایی‌کنیم‏، در اجرای این طرح موفق‌تر خواهیم بود.

کشورهایی در مسیر مبارزه با کرونا موفق عمل کرده‌اند که تست‌های زیادی انجام داده‌اند

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: کشورهایی در مسیر مبارزه با کرونا موفق عمل کرده‌اند که تست‌های زیادی انجام داده و بیمارانشان را ملزم به قرنطینه کرده‌اند و امیدواریم با اجرای هرچه بهترطرح شهید قاسم سلیمانی در شهرهای مختلف بویژه در استان‌های شمالی کشور به نتایج مطلوب دست یابیم و با شناسایی بیشتر مبتلایان و الزام قرنطینه‏ به اهداف‌مان نزدیک‌تر شویم.

وی ضمن تشکر از بسیج و سپاه در اجرای طرح شهید سلیمانی طی ماه‌های گذشته در مقابله با ویروس کرونا اظهار کرد: بسیار خوشحالیم که حمایت‌ها و کمک‌های مادی و معنوی مردم و همچنین همکاری‌های بسیج در جمع آوری اقلام بهداشتی همچون ماسک، مواد ضدعفونی کننده و همچنین اقلام خوراکی جهت رفع تامین نیازهای مردم بی‌بضاعت، آثار ارزشمندی داشته است و قطعا این طرح به عنوان یکی از طرح‌های ماندگار بین مردم از ارزش و قداست خاصی برخوردار خواهد شد.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه سفیران سلامت طی ماه‌های گذشته در مسیر مقابله با کوید ۱۹ از هیچ کوششی دریغ نکرده‌اند، خاطرنشان کرد: ما باید کاری کنیم که در آینده نزدیک و حتی بعد از ریشه‌کنی این ویروس منحوس، طرح هر خانه یک پایگاه سلامت را در کشور جا بیندازیم. من معتقدم طرح شهید قاسم سلیمانی اوج بلوغ مدیریت شما در مسیر مقابله با این بیماری است و این بیماری نشان داد شما عزیزان چقدر نسبت به سلامت جامعه مسئولیت‌پذیر‏، متعهد و وظیفه شناس هستید.

وی بر لزوم نظارت بیشتر نیروی انتظامی، پلیس‌راهور و دستگاه‌های مربوطه استان در رفت و آمدها و ترددهای داخلی و برون شهری به مازندران تاکید کرد و گفت: اعمال جریمه‌های سنگین و نظارت بیشتر در ترددهای بین شهری و درون شهری و تعطیلی بازارهای محلی و نصب بیشتر دوربین‌ها در مبادی ورودی شهرها برای اعمال قانون افراد متخلف، می‌تواند تا حدودی به مدیریت و کنترل این بیماری کمک کند.

در ادامه مهندس رحیمی رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت در جمع حاضران دقایقی در خصوص اجرای طرح شهید سلیمانی و نقش موثر این طرح در مدیریت و کنترل این بیماری به ارائه سخن پرداخت.

وی با اشاره به سالگرد شهادت شجاعانه و غریبانه سردار دلها حاج قاسم سلیمانی گفت: امیدوارم به برکت خون شهید سردار سلیمانی با اجرای موفق این طرح بزرگ ملی با کمک همه دستگاه‌های مربوطه بتوانیم در مسیر مقابله با این ویروس منحوس، اقدامات شایسته‌ای انجام دهیم و خوشحال هستیم که از بدو اجرای این طرح تاکنون، به نتایج ارزشمندی در حوزه مقابله با ویروس کرونا دست یافته‌ایم و این موفقیت به برکت خون این شهید است که مظلومانه از بین ما رفت.

رحیمی خاطرنشان کرد: قطعا شیوع این بیماری هر چند برای همه عواقب بدی داشت اما حس تعهد، توانمندی و مسئولیت‌پذیری را در بین دستگاه‌های اجرایی بخصوص کادر بهداشت و درمان تقویت کرد و خوشبختانه خیلی از نهادها و دستگاه‌های اجرایی در مسیر مبارزه با این ویروس و بهبودی بیماران کرونایی از هیچ تلاشی دریغ نکردند و نشان دادند حس مسئولیت پذیری آنها در اجتماع بسیار پررنگ است و میزان تعهد اجتماعی‌آنان نسبت به سلامت مردم، به طرز عجیبی افزایش پیدا کرده است.

طرح شهید سلیمانی یک واجب شرعی و عقلی است

وی طرح شهید قاسم سلیمانی را یک واجب شرعی و عقلی دانست و گفت: طرح شهید سلیمانی یک واجب کفایی نیست که یک یا چند نهاد آن را اجرا کنند و از روی دوش بقیه نهادها بیفتد بلکه این طرح یک واجب شرعی و عقلی است و همه نهادها و دستگاه‌های اجرایی مربوطه موظف هستند همکاری‌های لازم را در این خصوص با سپاه، بسیج، وزارت بهداشت ودیگر ارگان‌های ذیربط انجام دهند.

رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب تاکید خاصی نسبت به اجرای طرح شهید سلیمانی در مسیر مقابله با این ویروس منحوس دارند، خاطرنشان کرد: رفتار و منش حضرت آقا به عنوان رهبر معظم انقلاب در برابر این بیماری به همه ما ثابت کرد که باید در میسر مبارزه با این بیماری مطابق با نظرات کارشناسی افراد متخصص حرکت کرد و همه ما در این مسیر باید نظرات فنی و تخصصی کارشناسان بهداشت و درمان را به عنوان یک حجت شرعی بدانیم.

وی یکی از اهداف سفر سخنگوی وزارت بهداشت به استان مازندران طی ماه‌های گذشته را تشکیل نشست‌های متعدد با مسئولان و رفع موانع ومشکلات در مسیر مقابله با این ویروس عنوان کرد و گفت: ما با این سفرها به دنبال پیدا کردن نقطه ضعف و ایجاد چالش برای شما مدیران و مسئولان نیستیم بلکه به دنبال این هستیم که با همفکری یکدیگر دریابیم که چگونه می‌توانیم به بهبود وضعیت شهرهای نارنجی و قرمز و ایجاد وضعیت نرمال دست یابیم.

رحیمی یکی از راه‌های مدیریت این بیماری در شهرهای شمالی کشور را کنترل بازارهای محلی عنوان کرد و گفت: وجود بازارهای محلی در شهرهای شمالی کشور و عدم  کنترل این بازارها که محل تجمع مردم است می‌تواند زنگ خطری برای گسترس شیوع ویروس کرونا باشد وما هرچقدر بتوانیم با تعطیلی این مراکز خرید و بازارهای محلی‏، مانع تردد و تجمع مردم شویم قطعا می‌توانیم به اهداف‌مان در مسیر مقابله با کوید ۱۹ موفق‌تر عمل کنیم.

رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت بر لزوم تعامل هرچه بیشتر تیم‌ها و دستگاه‌های نظارتی، حمایتی ومراقبتی در مسیر مقابله با این بیماری تاکید کرد و گفت: اگر بین این نهادها تعامل و همفکری نباشد قطعا در مسیر اجرای طرح دچار شکست و چالش می‌شویم از این رو باید اتحاد وهمدلی بین دستگاه‌های حمایتی، مراقبتی و نظارتی وجود داشته باشد. ما با اعمال این محدودیت‌ها در این ایام کرونایی به دنبال آن هستیم که بیماری را از این حالت گله‌ای خارج کنیم و اگر در این مسیر نتوانیم مدیریت خوبی اعمال کنیم مجبور هستیم قرنطیه وسیعی درشهرها ایجاد کنیم که قطعا تبعات و آسیب‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی ومذهبی به دنبال خواهد داشت.

رحیمی خطاب به مسئولان شبکه بهداشت و درمان شهرستان قائمشهر گفت: خواهش می‌کنم درانجام تست رپید، خساست به خرج ندهید و تحت هیچ شرایطی نسبت به انجام این تست کوتاهی نکنید و البته دکتر موسوی رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران و همکاران و اعضای هیات رییسه این دانشگاه در این مسیر منابع لازم را در اختیار شما قرار می‌دهند تا نسبت به انجام تست رپید و شناسایی افراد مبتلا، بیش از پیش فعالیت کنید و آن را جدی بگیرید.

وی همچنین بر لزوم تعامل سمن‌ها و مشارکت نیروهای خدوم بسیج، سپاه و نیروهای هلال احمر با وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی در اجرای طرح شهید سلیمانی تاکید کرد و گفت: نظارت‌های بیشتر صنوف و کنترل ترددهای درون و برون شهری و تعطیلی مراکز خرید از مهم‌ترین اقداماتی است که باید نسبت به آن توجه خاصی داشته باشید.همچنین نقش شهرداری در اطلاع رسانی و نصب بیلبوردهای آموزشی در سطح شهر از اهمیت خاصی برخوردار است و خوشبختانه طی بازدیدهایی که از شهرهای شمالی کشور داشتم این امر به خوبی از سوی شهرداری انجام شده بود و در راستای پیام‌های آموزشی مرتبط با بیماری کرونا، اطلاع رسانی‌های خوبی از سوی شهرداری انجام شده بود و در واقع تبلیغات محیطی در این شهرها به خوبی صورت گرفته بود که امیدوارم در شهرستان قائمشهر نیز نسبت به این موضوع تاکید شود. به هرحال باید تمامی پیام‌های آموزشی ما در این ایام پیوست کرونایی داشته باشد. بنده معتقدم ما باید همه آموزش‌های‌مان در مسیر مقابله با این ویروس، پیوست کرونایی داشته باشد.

در ادامه این نشست مهندس عیسی یوسف پور فرماندار قائم شهر به ارائه گزارشی از فعالیت‌های ادارات تابعه در مسیر اجرای طرح شهید سلیمانی پرداخت. همچنین دکتر محمد گران رییس شبکه بهداشت و درمان قائمشهر دقایقی در حضور دکتر لاری به ارائه سخن در خصوص مهار این بیماری با کمک دستگاه‌های مربوطه پرداخت.

همچنین دکتر سیما سادات لاری و هیات همراه در ادامه این سفر از  بخش‌های مختلف بیمارستان شهدای زیرآب بازدید به عمل آورده و از نزدیک در جریان مشکلات، مطالبات و نیازهای کادر درمانی این بیمارستان در مسیر مقابله با بیماری کرونا قرار گرفت.بازدید از شبکه بهداشت و درمان شهرستان سواد کوه و نشست با مسئولان این شهرستان نیز از دیگر برنامه‌های روز نخست سفر سخنگوی وزارت بهداشت به استان مازندران بود.

مقرر است سخنگوی وزارت بهداشت و هیات همراه، در دومین روز سفر خود به استان مازندران، با سفر به شهرستان آمل، از مراکز بهداشتی و درمانی این شهرستان بازدید کرده و از نزدیک با مشکلات اجرای طرح شهید سلیمانی در مراکز بهداشتی و درمانی آمل آشنا شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha