کد خبر: شناسایی-4-موردِ-دیگرِ-مبتلا-به-ویروس-جه-2
۲۲ دی ۱۳۹۹، ۹:۲۲
شناسایی 4 موردِ دیگرِ مبتلا به ویروس جهش یافته اروپایی در ایران
 
به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا، دکتر سعید نمکی در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا در مازندران که در استانداری مازندران برگزار شد، اظهار کرد: یک خانواده ایرانی که به اروپا رفته و برگشته بودند، علائم داشتند و بعد از قرنطینه بودن در منزل، پنجشنبه از آنها تست گرفتیم و مجددا بررسی کردیم، اما حدود ساعت 11 و نیم شب گذشته از آزمایشگاه مرجع خبر دادند که این 4 مورد هم از نوع ویروس جهش یافته انگلیسی است و بلافاصله دستورات جدیدی برای مراقبت از سایر موارد صادر و به معاون بهداشت وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ کردم.
وی افزود: راهکار مقابله با ویروس جهش یافته، همین راهی است که تا امروز رفته ایم. هیچ راهی جز فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و رعایت شیوه نامه ها نداریم. قدرت سرایت ویروس جدید، بیشتر است. خوشبختانه دیشب به من خبر دادند که نمونه های استان مازندران، از نوع ویروس جهش یافته انگلیسی نیست. البته ممکن است جهش هایی در ویروس در کشور ما یا سایر کشورها مشاهده شود که جهش ها تا امروز نگرانی زیادی ایجاد نکرده بود، اما در ویروس جدید، در قسمت اسپایک پروتئین جهش اتفاق افتاده که می تواند به سلول بیمار بیشتر بچسبد و خودش را زودتر به مناطق حساس تر برساند و قدرت سرایت را بالاتر ببرد و بتواند در آینده بیماری زایی و مرگ زایی، نقش آفرینی بیشتری کند.
قدرت سرایت ویروس جدید انگلیسی 10 برابر بیشتر از ویروس ووهان است
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: قدرت سرایت ویروس جدید انگلیسی 10 برابر بیشتر از ویروس ووهان است و ویروس جدید، چموش تر و مهاجم تر شده است، اما تغییرات جهش جدیدی را در ویروس امروز در استان مازندران ندیدیم.
دکتر نمکی تصریح کرد: روزهای نخست می دانستیم که ممکن است در مورد تامین واکسن در دنیا مورد بی مهری و کم توجهی قرار بگیریم. مثل داروهای ضد ویروس یا ماسک و لوازم محافظتی که خودمان شروع به ساخت آنها کردیم باید به قدرت خویشتن و توان جوانان و دانشمندان ایرانی توجه کنیم. در مورد واکسن هم همین رویکرد را داشتیم و سعی کردیم که با تکیه بر دانش داخلی، ساخت واکسن را دنبال کنیم.
وی افزود: جلسات متعددی برای ساخت واکسن ایرانی داشتم و کمیته ملی در این زمینه تشکیل دادم. جرات برای پا گذاشتن به این عرصه اول یک خط شکنی می خواهد و خوشبختانه ایجاد شد. امروز می توانم مژده دهم که همانگونه که یکی از قدیمی ترین واکسن ساز های منطقه بوده ایم، در آینده نزدیک نیز یکی از سازندگان اصلی واکسن خواهیم بود و در پایان بهار واکسن ایرانی را در تولید نسبتا انبوه خواهیم داشت و کاری هم که در مورد ساخت واکسن کردیم و تست هایی که روی مدل انسانی داشتیم، همه تا امروز موفق و بدون عارضه بوده و دو واکسن جدید دیگر نیز به این عرصه می پیوندند.
وزیر بهداشت گفت: راه دومی که ما رفتیم، استفاده از ظرفیت انتقال دانش فنی بود. خیلی ها آمدند که فاز مطالعات بالینی واکسن های شان را در ایران انجام دهند که به آنها گفتیم ما اجازه نمی دهیم و این را به استحضار مقام معظم رهبری و رییس جمهور رساندم که ما اجازه نمی دهیم کسی بیاید و واکسنش را روی مردم ما آزمایش کند، مگر اینکه در فازی از کار باشیم که در آینده بخواهیم در ایران واکسن بسازیم و دانش فنی را به کشور منتقل کنیم.
دکتر نمکی ادامه داد: با یک کشور خارجی یعنی کوبا که با آنها در ساخت واکسن هپاتیت بی و پنوموکوک در کشور همکاری داشته ایم، قرار شد برای ساخت واکسن کرونا نیز کار کنیم. از سوی دکتر بیگلری، رییس انستیو پاستور، مدت ها با کوبا مذاکره می کردیم و بر روی یکی از شیوه های بسیار موثر در ساخت واکسن کار کرده اند که از سایر پلتفرم ها، موثرتر است و قرارداد همکاری دو کشور پریشب امضا شد و در آینده فاز سه مطالعات بالینی انسانی را با مجموعه کوبایی که دو فاز قبلی را در خارج از کشور موفق انجام داده، شروع می کنیم و در بهار آینده این مجموعه نیز بر ظرفیت پاستور ایران افزوده خواهد شد.
وی یادآور شد: راه دیگری که برای تامین واکسن می رفتیم، واکسن وارداتی برای جمعیت آسیب پذیر است که تا قبل از رسیدن واکسن ایرانی، بتوانیم آنها را محافظت کنیم تا این تصور و تفکری که دارند دامن می زنند که ما به سلامت شهروندانمان بی توجه هستیم و واکسن وارد نمی کنیم را به گونه ای مدیریت کنیم. در این مورد راه های زیادی را رفتیم.
وزیر بهداشت اظهار کرد: اخیرا فرمایشاتی را از مقام معظم رهبری شنیدیم و دیگران هم در این شیپور تا توانستند دمیدند. به عنوان کارشناس این عرصه می گویم که در فرمایشات مقام معظم رهبری، دو نکته بود. یکی اینکه از فلان کشورها ، واکسن نخرید که به عنوان دستور فرمودند. ما در این ایام مرارت های زیادی کشیدیم در کشورهای مختلف، پول داشتیم اما آمریکایی ها اجازه ندادند که برای بیمار مستاصل و کودک و جوان و پیر این کشور، دارو وارد کنیم. می بینید که علیرغم نوسانات قیمت برخی کالاهای ضروری در مورد دارو، تنش اساسی نداشتیم، اما نمی دانید که بر ما چه می گذرد و یا هیچ شبی در طول این 11 ماه، به طور پیوسته و با آرامش نخوابیده ام.
دکتر نمکی افزود: 99 درصد از سختی هایی که بر ما وارد می شود، به دلیل ظلمی است که آمریکایی ها به ما کردند. خداشاهد است وقتی می خواستیم تست سریع از کره جنوبی که پول ما در آن کشور بلوکه شده بود، وارد کنیم، 10 بار ما را سر کار گذاشتند و آخرش هم گفتند ببخشید نمی توانیم چون آمریکایی ها اجازه نمی دهند.
وی تاکید کرد: برای تامین واکسن وارد ساز و کار کوواکس شدیم. در این مجموعه که برای دنیا سهمی تعیین می کنند، ما قرار بود قسط اول را که 52 میلیون دلار بود را پرداخت کنیم، اما حداقل یک ماه و نیم برای چرخش این حساب معطل ماندیم، چون گفتند که این قسط باید تبدیل به یورو شود. وون کره اول باید به دلار تبدیل می شد و این پول تا می خواست به بانک آمریکایی برسد، می خواستند آن را ضبط کنند چون اول باید به یک بانک آمریکایی می رفت و به دلار و بعد به یورو تبدیل می شد و به حساب یو بی اس بانک در ژنو می رفت و نمی دانید که چه خون دلی خوردیم تا این پول، جابجا شد.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: چطور می شود که رهبر یک کشوری که مظلوم واقع شده، باور کند که آمریکایی که برای بیمار ما اجازه واردات دارو و گردش پول نمی داد، امروز برای فرد سالم ما قرار است واکسن هدیه کند؟ می توان این را باور کرد؟ کدام عقل سلیم باور می کند کسی که برای بیمار ما از پول خود ما اجازه حمل و نقل دارو نداد برای افراد سالم ما قرار است واکسن هدیه کند؟ این با عقل جور در نمی آید. من سیاست و خصومت دیرینه با آمریکا را کنار می گذارم، یک آدم منصف بدون حب و بغض در کشور و جهان بیاید و قضاوت کند که وزیر بهداشت ایران می گوید من 11 ماه است برای کوچک ترین جابجایی داروی بیماری که نقض ایمنی یا ژنتیک دارد و جلوی پدر و مادرش از بین می رود، دارم ظلم می کشم و وقتی می خواهم این داروها را به کشور وارد کنم، نمی گذارند و راه را بر ما بسته اند و دروغ هم می گویند که برای دارو و تجهیزات پزشکی، راه را نبسته ایم. خدا شاهد است خون دل ها می خوریم تا اتاق های عمل بچرخند و مشکل بیمار ضربه مغزی را حل کنیم.
دکتر نمکی گفت: مقام معظم رهبری گزارشات متعددی را در عرصه سیاست، اقتصاد، مسائل اجتماعی و مسائل مختلف کشور دریافت می کنند و خوشبختانه همه را می خوانند. یکی از این گزارشات، گزارش های علمی در مورد واکسن است که ایشان هم از ما گزارش می گیرند هم از دیگران. مقالات زیادی در مورد واکسن mRNA در حال ساخت وجود دارد که تهدیدهایی دارد و ساخت واکسن هم در جهان به هر تقدیر، پروسه هایی را نیاز دارد که در مورد کووید19 این پروسه ها را به دلیل موج سنگین بیماری و قتل عامی که می کند، کوتاه تر کرده اند و این واکسن را از سایر واکسن ها جدا کرده اند.
وی افزود: در سالهای پیش مقالاتی در مورد mRNA نوشته شده که می تواند در ایمونوتراپی سرطان و بقیه موارد می تواند موثر باشد و بعد مشخص شد که در واکسن هم می تواند موثر باشد. این کار شروع شد، اما هرگز فاز 4 مطالعات بالینی که سالها به طول می انجامد را کسی ندیده است. در آمریکا در مجله نیچر یا سایر مجلات، مقالاتی چاپ شد که mRNA می تواند عوارضی را داشته باشد، ازجمله می تواند اشکالات خودایمنی ایجاد کند و سیستم ایمنی را با دستکاری که می کند، بهم بریزد و الان در اروپا و آمریکا، خیلی ها این واکسن را به خاطر تشکیکی که ایجاد شده تزریق نمی کنند، اما حالا پدر خانواده اگر به او گفتند که این دارو، غذا یا شیوه معالجه، ممکن است برای فرزندت عارضه ایجاد کند، پدر و دلسوز یک خانواده، حق دارد که مسئولان کشور را منع کند از چیزی که در مورد آن تشکیک ایجاد شده است. این حرف این همه غوغا و بلوا ندارد و این همه جوسازی و شانتاژ نمی خواهد.
امروز برای قضاوت واکسن در دنیا در همه پلتفرم ها هنوز زود است
دکتر نمکی گفت: می دانیم که امروز برای قضاوت واکسن در دنیا در همه پلتفرم ها هنوز زود است و ما با  رعایت صرفه و صلاح مملکت و اصل سلامت محور بودن هر فرآورده ای که می آوریم، واکسن را برای گروه های آسیب پذیر از مطمئن ترین منابع برای کشور تهیه می کنیم و اگر روزی تشخیص دهیم که واکسن هر کشوری بی ضرر است، حتما خدمت مقامات تراز اول نظام اعلام خواهیم کرد و بعد از آن اقدام خواهیم کرد.
وی یادآور شد: پروتکل و سند ملی واکسیناسیون کرونا دیروز تصویب شد و این برای رعایت عدالت در تزریق واکسن است که باید چه راهی را بپیماییم و الان دقیقا می دانم که اگر 1000 دوز واکسن بیاید، چه کسانی در کدام استانها در اولویت هستند، اگر یک میلیون واکسن وارد شود، چه گروه هایی در اولویت هستند و اگر 5 میلیون واکسن بیاید چه گروه هایی در اولویت هستند.
سطح نظارت بر پروتکل ها و رعایت آنها در استان مازندران باید ارتقا پیدا کند
وزیر بهداشت گفت: سطح نظارت بر پروتکل ها و رعایت آنها در استان مازندران باید ارتقا پیدا کند. هیچ پدیده ای اگر امروز همه را هم واکسینه کنیم، موثرتر از فاصله گذاری ایمن و رعایت پروتکل ها نیست و نباید فریب هیچ عامل دیگری را بخوریم.
دکتر نمکی اظهار کرد: تقاضای من این است که اتحاد و وفاق و سرمایه ملی شکل گرفته را فدای هیچ پدیده دیگری نکنید، اگر فردا افت قابل توجه بیماری را در استان مازندران داشتید، این سرمایه بی بدیل ملی را نباید فراموش کنیم و پیوندی که بین ما و سازمان ها و دستگاه ها شکل گرفته باید حفظ شود و برای روزهای سخت کشور باید بماند.
وی گفت: گرچه امروز استان مازندران نسبت به هفته های قبل از نظر تعداد تست های تشخیصی بهتر است اما هنوز هم کافی نیست. نمی نشینیم تا دیگران به سراغ ما بیایند ما باید به سراغ مردم برویم. طرح حاج قاسم سلیمانی همانگونه که آن شهید بزرگوار محله به محله برای نابودی، به دنبال ویروس داعش رفت ما نیز باید خانه به خانه به دنبال ویروس کرونا باشیم تا ریشه کن شود. بنابراین تعداد تست های تشخیصی باید در این استان تقویت شود و حداقل دو برابر امروز شود.
وزیر بهداشت گفت: مراکز 16 ساعته حتما باید فعال بماند، حتی اگر موارد بیماری کم شود و در کنار آن تست باید انجام شود و همه مراکز ما باید مجهز به نمونه گیری باشند. در مازندران حتما باید به روستاها، توجه ویژه شود و با توجه به شناختی که از بافت این منطقه دارم به رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفته بودم که در آینده گرفتار مشکل روستاها خواهید بود چون جمعیت روستاها آسیب پذیرتر هستند و باید کمک کنیم که قرنطینه معکوس در این مناطق اتفاق بیفتد و مردم روستاها مجبور نباشند از این مناطق خارج و گرفتار بیماری شوند تا مرگ و میر کاهش قابل توجهی یابد.
دکتر نمکی درخصوص وضعیت پرستاران تصریح کرد: در اوج گرفتاری ها و مشکلات کشور، امسال دریافتی کادر پرستاری نسبت به آخرین ماه های سال 97، دو و نیم برابر شد و حتما برای کادر پرستاری و پیراپزشکی شرکتی هم کمک خواهیم کرد. امسال 52 هزار مجوز استخدام نیروی انسانی گرفتیم که 20 هزار نفر مربوط به گروه پرستاری است که در تاریخ بعد از انقلاب، بی سابقه است. امسال 10 هزار و 600 تخت به ظرفیت کشور با اولویت مناطق محروم و کمتر برخوردار اضافه می کنیم، در حالیکه در سالهای اوج طرح تحول نظام سلامت، حداکثر 4 هزار و 500 تخت بیمارستانی افزوده شده بود.
وزیر بهداشت گفت: ظلمی که دشمنان کشور بر مردم ایران در این ایام روا داشتند، بعد از واقعه عاشورا و کربلا، بر هیچ قومی روا نداشتند. وقتی طوفان کرونا به کشور رسید برای جابجایی حداقل ها در دنیا مشکل داشتیم و امروز می بینید که رهبر معظم انقلاب با تلخی یاد می کنند از یک جریانی که می خواهد به ما واکسن بدهد. من آدم سیاسی نیستم و همه مستحضر هستید که مسائل را از نظر کارشناسی می بینم، اما به عنوان یک شهروندی که از نوجوانی و جوانی با تحمیل جنگ به کشور تا امروز دارم تاوان این ظلم را در عرصه های مدیریتی می پردازم، حق دارم از این منظر هم نگاه کنم.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: بنده به عنوان وزیر بهداشت باید اثبات کنم که سیاسی حرف نمی زنم گرچه ممکن است نگاه سیاسی هم داشته باشم. همواره گفته ام وزیر بهداشت همه مردم این سرزمین هستم، چه اصولگرا، اصلاح طلب، معتدل، بدون خط، مسلمان شیعه، اهل تسنن، مسیحی، کلیمی، لامذهب و حتی زندانی محکوم به اعدام و قاتلی که خون بیگناهی را ریخته تا زمانی که در زندان است به عنوان وزیر بهداشت، مکلف به تامین سلامتی همه مردم از جمله او هستم.
دکتر نمکی ادامه داد: نمی توانم این را نگویم که در این ایام، چه ظلمی را بر ما روا داشتند. برای یک ماسک در روزهای اول برای پرستاران یا لباس محافظ که آن روز در کشور، کمبود داشتیم، دست به دامان همه جا زده بودیم که سربازان ما در این آتش بلا، محافظت شوند، اما متاسفانه هر وقت به مقصد ایران، محموله ای می آمد، قفل می کردند و در چنین شرایط سخت و سهمگینی توانستیم با لطف خدا، همدلی و وفاق و درایت رهبر فرزانه این کشور و حمایت دولت این دستاورد عظیم ملی را کسب کنیم که هیچ بیماری در هیچ کجای این کشور، پشت درب هیچ بیمارستانی سرگردان نشد.
وی یادآور شد: وقتی موج بیماری به سایر کشورها رسید، دیدید که چه فضاحتی به بار آمد. در ایران یک نفر به دلیل قومیت یا اعتقاد خاص را بر دیگری ترجیح ندادیم و این افتخار این سرزمین بود. هیچ کس را به دلیل وضعیت اقتصادی خاص بر دیگری ترجیح ندادیم و هزاران تبعه خارجی بدون کارت اقامت را هم رایگان درمان کردیم و این اتفاق برای هیچ نظامی در کشور رخ نداد. از همه مهمتر این بود که هرگز دستگاه ونتیلاتور و اکسیژن را از کسی به دلیل رجحان سن باز نکردیم تا به دیگری ببندیم کاری که در قلب اروپا و آمریکا اتفاق افتاد، در حالیکه میزان تخت بیمارستانی آنها 6 تا 7 برابر ایران و میزان پرستار و نیروی انسانی به تخت بیمارستانی نسبت به ایران چندین برابر و میزان منابعی که صرف کردند، هزاران برابر ایران بود.
وزیر بهداشت افزود: در اوج تحریم های ظالمانه، افتخار را در موج های قبلی برای جمهوری اسلامی با لطف خدا و همت مسئولان خلق کردیم و این حماسه ملی در تاریخ این سرزمین، جاودانه خواهد ماند. نگذاشتیم که یک شهروند ایرانی غصه بخورد که اگر فلان دارو که در آمریکا مصرف می شود در ایران بود، پدرم، برادرم، فرزندم یا خواهرم فوت نمی کرد. هر دارویی در هر کجای دنیا مصرف می شد، در کمترین زمان به ایران رساندیم و بعد تولید و صادر کردیم و این افتخار برای جمهوری اسلامی ایران، کم نیست و به معنی شنا با دست های بسته در اقیانوس بلا است.
دکتر نمکی اظهار کرد: به ما در مورد گزارش ها و پیش بینی های مراکز و موسسات علمی معتبر جهانی خبر دادند که در آینده نزدیک طوفانی از کووید19 در جهان رخ می دهد و برآورد کرده بودند که آمریکا، مرگ و میر بالای دو هزار و 500 نفر در روز را تجربه خواهد کرد و درست هم بود. برای ایران هم مرگ بالای یک هزار و 200 نفر در روز را پیش بینی کرده بودند و ما خودمان هم این طوفان را پیش بینی کردیم. بلافاصله جلسه گذاشتیم. از روز نخست با استعانت از تجربه دفاع مقدس که اول باید در مقابل هجمه دشمن که امروز ویروس بود، سنگرآرایی کنیم و دوم اینکه حمله کنیم و اجازه ندهیم که قدرت آرایش دشمن برای ما بتواند کارساز باشد و در این زمینه، دوستان بسیج، هلال احمر و سازمان های مردم نهاد به کمک ما آمدند و طرحی ملی برای ایستادگی در مقابل هجمه ویروس که به درستی برآورد کرده بودند، ایستادگی کنیم و طرحی را طراحی کردیم و نام این طرح مزیّن به نام سردار رشید اسلام، سردار حاج قاسم سلیمانی شد.
آمریکایی ها از مرگ روزانه سه هزار بیمار رد شدند
وی افزود: متاسفانه آمریکایی ها از مرگ روزانه سه هزار بیمار رد شدند. انگلیس با همه قدرتمندی نظام سلامت اش از روزی یک هزار و 100 مرگ بیمار رد شد. ایتالیا و فرانسه هم همینطور. البته ما به بیماری و مرگ هیچ شهروندی در جهان راضی نیستیم، حتی آنها که دولت هایشان ظالمانه ترین شیوه ها را نسبت به ما و مردم مظلوم ایران اعمال کردند، اما متاسفانه این اتفاق افتاد و آنها در این باتلاق بلا گرفتار شدند.
وزیر بهداشت تاکید کرد: همکارانی در خارج از کشور داریم که مرتب با ما در تماس هستند. پشت ویترین آمارهای کشورهای اروپایی و آمریکا از روی ویترین به مراتب خراب تر است. تعدادی از مرگ ها در این کشورها که به دلیل بیماری های زمینه ای است را ثبت نمی کنند، درحالیکه این مرگ ها در ایران ثبت می شود و 12 درصد از مرگ و میر بیماران کووید19 در ایران مربوط به افرادی که سن بالای 65 سال و بیماری زمینه ای ندارند و بیش از 85 درصد از مرگ و میر بیماران ایران، سن بالای 60 سال و بیماری زمینه ای دارند که در کشورهای اروپایی، اینها ثبت نمی شود؛ پس تعداد مرگ و میرها در این کشورها به مراتب بالاتر است.
حماسه عظیم ملی ایران در اوج درماندگی قدرتمندترین کشورهای جهان رقم خورد 
دکتر نمکی یادآور شد: حماسه عظیم ملی ایران در اوج درماندگی قدرتمندترین کشورهای جهان رقم خورد و طرح شهید قاسم سلیمانی در کنار همراهی ها جواب داد و امروز مرگ و میر کمتر از 100 نفر را در کشور تجربه می کنیم، گرچه حتی مرگ یک نفر از مردم برای تک تک ما داغی جانگداز است، اما در روزی که آمریکا مرگ بالای 4 هزار نفر و اروپا بالای یک هزار و 100 نفر را با زیرساخت های بسیار مجهز تجربه می کند، جمهوری اسلامیِ تنها در این عرصه کار بسیار بزرگی انجام داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha