شهردار تهران از بهره برداری خط7 مترو تهران تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: طبیعتا برای بهره برداری از این خط نیز به تعدادی قطار مترو نیاز داریم. در این زمینه امیدواریم تا اسفند ماه این تعداد رام قطارها را نیز وارد ناوگان کنیم.
به گزارش خبرگزاري سلامت محمدباقر قالیباف، ظهر امروز در حاشیه مراسم بهره برداری از 65دستگاه واگن مترو تهران، طی سخنانی در جمع خبرنگاران ابراز داشت: بر اساس قولی که به مردم در تهران داده بودیم، هر ماه یک ایستگاه و هر فصل تعدادی واگن به شهر اضافه می شود؛ در پایان فصل پائیز و آغاز زمستان نیز 65 واگن به مترو تهران اضافه می شود که با این تعداد روزانه 225 هزار نفر به ظرفیت جا به جایی مترو تهران اضافه خواهد شد.
وی تاکید کرد: این واگن ها در بخشی از خطوطی که سرفاصله بیشتری دارند و مردم در ایستگاه ها بیشتر منتظر می مانند استفاده می شود تا بتوانیم فاصله حرکت قطارها را کاهش دهیم، البته همه آروزی ما آن است که بتوانیم سرفاصله ها را به حدی کوتاه کنیم که مردم در مترو به زحمت نیفتند اما این حداکثر توانی است که وجود دارد.
قالیباف در ادامه از بهره برداری خط7 مترو تهران تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: طبیعتا برای بهره برداری از این خط نیز به تعدادی قطار مترو نیاز داریم ؛ در این زمینه امیدواریم تا اسفند ماه این تعداد رام قطارها را نیز وارد ناوگان کنیم.
شهردار تهران در ادامه به نشست اخیر با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، ابراز داشت: جلسه با دکتر نوبخت خوب و مثبت بود و ایشان قول دادند که در حوزه تامین واگن، بخشی از هزینه های حوزه حمل و نقل عمومی، یارانه های مترو و اتوبوس و جرایم راهنمایی و رانندگی که حق مسلم شهرداری است پیگیری کرده و موضوع را در آینده نزدیک و طی یک تا دو هفته آینده حل و فصل کنند.
وی افزود: احساس من این بود که این اراده برای پیگیری موضوع در دولت وجود داشت، امیدواریم این قول دکتر نوبخت شکل بگیرد و مردم حق خودشان را از انفال عمومی دریافت کنند.
شهردار تهران در پاسخ به سوالی درباره نحوه بهره برداری از خط هفت مترو در پایان سال جاری، ابراز داشت: همزمان با فعال سازی خط هفت مترو تهران، تمامی طول این خط به صورت کامل فعال می شود و در قدم اول هشت ایستگاه نیز به بهره برداری می رسد، اما در نهایت باید تعداد ایستگاه های این خط به 18 ایستگاه برسد.
قالیباف عنوان داشت: خط هفت مترو به طول 30 کیلومتر به صورت کامل مورد بهره برداری قرار می گیرد که جنوب شرق تهران را از خیابان مولوی به اتوبان نواب، پل گیشا، میدان صنعت و شمال غرب تهران می رسد.
وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره میزان کمبود واگن در مترو تهران گفت: برای سرویس دهی مناسب باید هر دو و نیم تا سه دقیقه یک قطار را به ایستگاه برسانیم. یعنی اگر به سه هزار واگن قطار در تهران برسیم، می توانیم سرویس خوبی را دهیم و روزانه 10 میلیون سفر را با هفت خط مترو تهران داشته باشیم.
شهردار تهران تاکید کرد: این از کارهایی است که صرفه جویی در ارز، کمک به صنعت، اشتغال، کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندگی دارد و هیچ ضرری در آن نیست؛ حتی بازدهی و بهره وری این کار برای آینده دور هم نیست چرا که اگر امروز یک واگن وارد شود، دقیقا اثر گذار است چرا که به ازای هر مسافری که به حمل و نقل عمومی اضافه شود، حداقل 13 سنت در حوزه ارزی صرفه جویی می کنیم از این رو آثار توسعه خطوط مترو بر سلامت مردم و کاهش اتلاف وقت شهروندان قابل محاسبه نیست.
قالیباف همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره اصرار دولت بر واریز درآمد شهرداری ها به خزانه عمومی کشور، تاکید کرد: این کار خلاف قوانین و مقررات است چرا که شهرداری ها، نهادهای دولتی نیستند و هر شهری خزانه خود را دارد؛ مگر می شود درآمد یک شهر که از محل عوارض شهر گرفته می شود و در حوزه شهرداری است، به خزانه دولت برود؟
وی افزود: پول هر شهری باید به خزانه خودش بیاید و کارها زیر نظر شورای شهر انجام شود؛ طبیعتا مجلس و شورای نگهبان نیز با این کار موافقت نخواهند کرد.
شهردار تهران هچنین به اختصاص بخشی از ارزش افزوده کلانشهرها به شهرهای کوچک و روستاها گفت: بدون شکر روستاها نیاز به کمک دارند، اما معنی این حرف آن نیست که عوارضی که در شهر تهران به مردم وارد می شود را برداریم و به جای دیگری بدهیم؛ این خلاف قانون است و در حال پیگیری هستیم.
وی در پایان تاکید کرد: ما مخالف دولتی شدن شهرداری ها هستیم.
نظر شما